2026-05-10, 13:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Det finns oändligt med parallella universum och tidsresor osv tänk på det det innebär att alla civilisationer kan träffas ändå. Oändligt många.
ok... du ska nog skriva en bok om du sitter inne med information..)
Citera
2026-05-10, 14:10
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Toppen - om du kan fylla i Drakes ekvation så är det väl bara att du lägger upp resultatet här så är ju det sista återstående tvivlet om utomjordiskt liv undanröjt sen…

Ekvationen är ju redan löst och lägsta möjliga antal "civilisationer" i vintergatan är väll runt 20st
Citera
2026-05-10, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mixilla
En fråga som varit i mitt huvud ett antal år. Jag vill inte förutsätta att ufon är verkliga, men om det skulle visa sig att de är det hur tror du att du och ditt liv skulle påverkas? Skulle du bry dig eller inte?
Ett antal milstolpar de senaste åren som hintar om att detta kanske är något att ta på allvar:
2017 New York Times släpper artikel om att amerikanska försvaret har haft hemliga ufoprogram länge. Pentagon erkänner att ett antal läckta videos är sanna.
2023 visselblåsaren David Grusch vittnar inför kongressen i USA om att han har varit hemliga ufopogram på spåren i sitt arbete i underrättelsetjänsten. Två andra vittnar också bland annat en stridspilot som själv varit vittne.
2024 nya visselblåsare vittnar i kongressen om att ufoprogram är verkliga, även berättelser från ögonvittnen.
2025 fler vittnesmål i kongressen.
2026 Februari Donald Trump lovar att släppa ufo filer på grund av det stora allmänintresset.
2026 Maj den första av flera utlovade bachel av filmer videor och undersökningsmaterial släpps på www.war.gov/ufo

Beror på hur det framställs. Säger dom det är aliens från andra galaxer så kommer jag inte tro på det.

Sen undrar jag varför man ska tro på någonting öht som sägs i media eller kommer från "läckta hemliga dokument" från organisationer som CIA som jobbat med psy ops som project bluebeam där syftet var att lura befolkningen med en Alien invasion.
Citera
2026-05-10, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
UFO:n har varit en realitet för mig sedan jag var liten.
Jag skulle tycka det var roligt om allt blev mer konkret.

Men jag tror faktiskt inte att folk överlag skulle fara i taket,
inte ens Putins alla hot om kärnvapen orsakade hysteri, varför skulle detta göra det?
Kanske för att det potentiellt skulle kunna utmana vår rådande världsbild, till exempel tror många att vi är det mest avancerade som skapats.
Citera
2026-05-10, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Beror på hur det framställs. Säger dom det är aliens från andra galaxer så kommer jag inte tro på det.

Sen undrar jag varför man ska tro på någonting öht som sägs i media eller kommer från "läckta hemliga dokument" från organisationer som CIA som jobbat med psy ops som project bluebeam där syftet var att lura befolkningen med en Alien invasion.
Vad skulle du tro på då? Håller med om att det är svårt att veta vem i hela världen man kan lita på...
Citera
2026-05-10, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Alltså, man pratar alltid om hur långt bort allt är i rymden, men har ni tänkt på hur sjukt osannolikt det är att vi ens existerar samtidigt som någon annan?Universum har liksom rullat på i miljarder år. Vi människor har byggt grejer i vadå, några tusen år? Det är ju ingenting. Det är som att två personer blinkar varsin gång under ett helt år – chansen att de blinkar exakt samtidigt är ju typ noll.Även om det har funnits civilisationer där ute som byggt megastäder och skickat signaler, så kan de ha dött ut för en miljard år sedan. Eller så föds de om en miljard år. Vi sitter här i vårt lilla fönster på några tusen år och hoppas att någon annan ska råka ha sitt fönster öppet precis just nu.Det är nästan deppigare än avstånden. Vi kan titta på en stjärna och tänka att det bor någon där, men vi tittar ju egentligen bakåt i tiden. De kan ha varit borta i evigheter, eller så har de inte ens blivit till än. Vi är som skepp som passerar varandra i natten, fast med några miljoner års mellanrum.
Fint skrivet 🙏🏼Att tänka att vi egentligen tittar bakåt i tiden när vi tittar utåt är faktiskt ganska deppigt på något sätt!
Citera
2026-05-10, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mixilla
Vad skulle du tro på då? Håller med om att det är svårt att veta vem i hela världen man kan lita på...

Bra fråga. Jag vet inte. Svårt att tro på några som ljugit konstant.

Är lite förskräckt över alla så kallade vakna människor som helt plötsligt tror på myndigheter. Har dom inte lärt sig någonting.
Citera
2026-05-10, 14:50
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Ekvationen är ju redan löst och lägsta möjliga antal "civilisationer" i vintergatan är väll runt 20st

Nej.
För att lösa drakes ekvation måste man känna till hur ofta stjärnor bildas, hur många stjärnor som har planeter, hur många av planeterna som är beboeliga, hur ofta liv uppstår, hur ofta intelligent liv uppstår, hur ofta det utvecklar teknologi, hur länge civilisationen skickar signaler.

Såhär säger chatGPT;
Problemet är att flera av variablerna är extremt osäkra:
• Vi har bara ett känt exempel på liv (Jorden).
• Vi vet inte hur sannolikt liv är att uppstå (fl).
• Vi vet inte hur ofta intelligens uppstår (fi).
• Vi vet inte hur länge teknologiska civilisationer överlever (L).
Citera
2026-05-10, 15:00
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Om vi ändå leker med tanken att andra civilisationer skulle tagit sig över de oerhörda avstånden för att komma till vår lilla obetydliga planet, så hade det inte varit med syftet att göra runda ringar i sädesfälten eller för att dolt spionera på vår "spännande" civilisation. Enda skälet vore att ge oss kunskap. Hade de varit i behov av råvaror så finns hur många ställen som helst i universum. Hade de velat kolonisera så hade de haft teknik att göra så och jag lovar att vi redan har märkt av det.

Det har inte skett. Skälet? Ingen har bemödat sig att åka hit, eller inte har tekniken för att ta sig över de oerhörda avstånd som dejt handlar om.
Har vi åkt över världshaven med syfte att "ge kunskap" till infödingsstammar vi hittar på vägen? Självfallet handlar det i deras fall om upptäcktsresande i syfte att hitta sånt som kan gynna deras egen civilisation. Värdefulla saker som kanske vatten eller mineraler. Att det bor infödingar på planeten är i bästa fall helt ointressant för dem och i sämre fall betraktat som gratis arbetskraft eller näring.

Sedan behöver inte avstånden vara några problem egentligen. Till och med vi människor har teorier om att böja tidsrummet och vi är hyfsat säkra på att tiden fungerar annorlunda exempelvis i svarta hål så en civilisation som är utvecklad nog att ta sig för sådana äventyr är också avancerad nog att inte behöva förlita sig på traditionell A till B-trafik. Vi kan troligen inte ens föreställa oss hur man böjer tiden och rummet som ett brevpapper för att via maskhål ta genvägen mellan två långväga platser. Det är inte ens intressant om vi människor tror att det är möjligt eller om det är sci-fi. Vi är som sagt i bästa fall ointressanta, i sämre fall mat. Vår åsikt efterfrågas inte. Därför anser jag att om det kommer fram att vi infiltrerats av aliens eller om disclosure blir verklighet så bör vi vara väldigt försiktiga, för vi må vara på hemmaplan men vi är definitivt inte det starkare laget här.
Citera
2026-05-10, 15:04
Medlem
Noll. Jag har sett dom massor av gånger. Jag behöver inga bevis eller luddiga suddbilder. Alltid svartvita, precis som om vi levde för 10@ år sen. Vi har färgkameror idag.

Vill UFO inte vara med på bild, vilket de inte vill, så avstår dom.
Citera
2026-05-10, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Bra fråga. Jag vet inte. Svårt att tro på några som ljugit konstant.

Är lite förskräckt över alla så kallade vakna människor som helt plötsligt tror på myndigheter. Har dom inte lärt sig någonting.
Mitt intryck är faktiskt att många som tror på tex ufon (eller bättre term) inte alls litar på myndigheter, vilket känns lite generaliserande av dem/oss. Jag kan ibland tänka att det finns en önskan om att allt ska styras av en plan för att det känns mer tillfredsställande än att allt är obegripligt och kaos... (Exempelvis det är mer tillfredsställande att tänka att CIA har alla svaren men medvetet ljuger för oss än att tänka att de inte heller vet allt utan hankar sig fram och ibland vet något och täcker det ibland vet något och avslöjar det och ibland inte alls vet...)
Citera
2026-05-10, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
UFOn har hela tiden varit verkliga eftersom de har varit just det, UFOn.

Våra liv påverkas inte alls av det, aliens finns i många olika arter som observerar eller interagerar med jorden på olika vis det har man fattat länge om man har lite erfarenhet
🙂‍↕️ Ja. Du och flera har påpekat min något knasiga trådstart och ordvalet, ber om ursäkt! Men jätteintressant att höra att du har koll på olika arter, interaktioner med mera. Vill du utveckla dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in