Det är en komplex fråga eftersom vi inte kan förutse hur ett sådant avslöjande skulle gå till. Man bör studera innebörden i t.ex soft disclosure, catastrophic disclosure m.m för att få sig ett hum om ämnet.
En t.ex psy-op av halvsanningar kan orsaka stor skada på människors psyke världen över. Kristna skulle anta det är demoner/fallna änglar ( antagligen Muslimer också) och det är ett narrativ som faktiskt många inom Pentagon kör på med, använts som svepskäl till att ingenting borde avslöjas.
Det som oroar mig lite grann är allt detta ''plötsligt'' sker nu när AI och digitalisering m.m. kommer hårt.
Så min gissning är att det som pågår nu är ett soft disclosure, eller åtminstone ett försök till detta och i så fall tror jag de flesta kommer kunna hantera detta.
In ufology, soft disclosure often refers to the gradual release of information about unidentified aerial phenomena (UAP) or UFOs through government leaks, declassified documents, and media coverage, rather than a sudden full revelation that could cause public panic.[2] This approach is seen as a way to acclimate society to the possibility of extraterrestrial or otherworldly influences, with examples including the 2017 New York Times article on the Nimitz UFO incident, which lifted stigma around the topic.