Citat:
Ursprungligen postat av
bartram
1, Det kommer aldrig att komma tillstånd ett fredsavtal utan bara någon slags vapenvila längs frysta linjer-alltså en Korealösning. Ukraina vet att avtal med Ryssland är inte vatten värda vare sig gentemot Ryssland eller visavi omvärlden i övrigt.(Budapestavtalet 1999) Historien visar också att Ryssland med jämna mellarum ger de sig på sina grannländer.
2. Det är en sak att framgångsrikt försvara sig och förorsaka angriparen stora förluster- en helt annan att själv gå på offensiven. Se vad som hände vid offensiven sommaren 2023!. Det är därför inte realistiskt att Ukraina skulle kunna återfå all terräng. OM jag får gissa kommer stilleståndsavtalet gå ungefär längs nuvarande stridslinjer i Donbass. Det största hoppet har jag om Krim, där Rysslands försörjningslinjer är långa,speciellt om Kerch-bron blir eliminerad
Ja, avtal ses mest som ett sätt att lura sin motståndare på, av ryssar och andra avskum.
Punkt 2 däremot ser jag som rätt komplex. Antalet olika scenarier är rätt stort ändå. Vad händer när pengarna tar slut, ska de bara tvinga folk till fronten? Mobilisering, hur tas det emot? De allmänna ekonomiska läget i landet lär inte motivera någon att lyda. En utarmad och omotiverad rysk front på Ukrainsk mark är kanske inte mycket till motstånd ändå?
Det finns mycket väl möjlighet att oljeanläggningar fortsatt bombas kraftigt och att i utbyte mot att det slutar drar ryssarna sig tillbaka. Det är bara en av massa olika saker som är möjliga. Nånstans i den röran finns ju också saker som att det kuppas inom Ryssland. Nya ledare = nya möjligheter.