2026-05-09, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Hörde du jag tycker du kan kolla min Posthistoria på Flashback. Jag har varit här länge och varit hyfsat aktiv förutom de tider då censur sen har stängt av mig för att jag har kritiserat Trump och Sverigedemokraterna. Tror du verkligen att vänsterpartiet eller vilka det var skulle ha pengar för att driva nånting sånt? Om det är så så tror du säkert på Illuminati och den stora kommunistiska-neger-jude-frimurare-konspirationen också. Tycker det är dags att du går och lägger dig om du inte har någonting åt bidra med i debatten om det brittiska valet!

Vi kan lämna den frågan om det blev känsligt, en öm tå.

Har du själv någon förklaring till att Labour förlorar helt/backa i stora delar av England, i London och Wales samtidigt vilket beskrivs som det värsta lokalvalet i partiets historia ?
Citera
2026-05-09, 22:14
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Jag har smutskastar ingen och jag är inte affekt, men jag är väldigt trött på att det sprids myter om att svensk media inte kan rapportera framgångar för högerpopulistiska partier. Det är helt enkelt inte sant, vilket jag har visat genom många belägg i denna tråd, så tyvärr är det nödvändigt med upprepningar. Jag tycker att det är dags för högerpopulisterna att ta av sig offerkoftan och sedan kan jag inte hjälpa att du kände dig träffad. Det är faktiskt ditt problem. Jag har inte anklagat någon!
När du skriver oförskämdheter som

Citat:
Snart får du lära dig att googla själv

så är du förmodligen i affekt.

Och när du skriver saker som

Citat:
…förutom de tider då censur sen har stängt av mig för att jag har kritiserat Trump och Sverigedemokraterna.

så riskerar du att hamna i konspirationsfacket. Flashback stänger aldrig - aldrig! - av någon för deras politiska åsikter.

Och fakta kvarstår: det engelska kommunalvalet ledde till så stora förändringar att det borde vara föremål för allehanda analys och reportage, från alla politiska läger. Men media verkar inte förstå hur viktig och intressant denna händelse och process är, och det är illa, alldeles oavsett vilka politiska åsikter man har.

Själv skulle jag på ett par timmar kunna skriva ihop en analys av olika faktorer som lett fram till detta valresultat (jag har skrivit åtskilliga analyser av komplicerade förhållanden och processer under årens lopp, i flera stora tidningar), och jag är förvånad över att etablerade media inte gör det nu.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2026-05-09 kl. 22:20.
Citera
2026-05-09, 22:34
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
När du skriver oförskämdheter som

så är du förmodligen i affekt.

Och när du skriver saker som

så riskerar du att hamna i konspirationsfacket. Flashback stänger aldrig - aldrig! - av någon för deras politiska åsikter.

Och fakta kvarstår: det engelska kommunalvalet ledde till så stora förändringar att det borde vara föremål för allehanda analys och reportage, från alla politiska läger. Men media verkar inte förstå hur viktig och intressant denna händelse och process är, och det är illa, alldeles oavsett vilka politiska åsikter man har.

Själv skulle jag på ett par timmar kunna skriva ihop en analys av olika faktorer som lett fram till detta valresultat (jag har skrivit åtskilliga analyser av komplicerade förhållanden och processer under årens lopp, i flera stora tidningar), och jag är förvånad över att etablerade media inte gör det nu.
Jag tänker sluta att diskutera dina fantasier om den stora konspirationen och istället diskutera lokalvalet. Så här ser det ut just nu:
Parti

Röstandel mandat

Reform UK

26–27 %. 284

Tory

17–20 %. 96

Labour

15–17 %. 110

Liberal Democrats

14–16 %. 80

Greens

14–18 %. 13

SNP

2–3 %. 36

Plaid Cymru

~1 %. 13

Det här blir närmast ett skolboksexempel på hur oproportionellt utfallet i ett system med enmansvalkretsar kan bli. För även om reform har gjort ett mycket bra val så får man ett enormt stort utslag när det gäller mandat. Vi ser också att även om arbetarpartiet gjort ett svagt val får det ändå fler man mandat än vad torys får. Vidare kan du ju se ganska märkligt ut att de båda nationalistparti får så många mandat trots litet röstandel men det beror ju på att de är dominerande i sina respektive regioner.
Så innebär det här? Jar reform for ta över styret lokalt på många ställen så vi får se vad de kan göra. Sköter det sig bra kan det få ökat stöd blir det pannkaka kanske sjunka ihop. Sedan ska vi också minnas att tre av fyra röstande inte har röstat på det högre pop,least iska alternativet relativa vänsterpartier som det gröna Liberaldemokraterna och de båda nationalistpartiet har ju också gått bra. Bilderna är ganska splittrad.
Citera
2026-05-09, 22:46
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Vi kan lämna den frågan om det blev känsligt, en öm tå.

Har du själv någon förklaring till att Labour förlorar helt/backa i stora delar av England, i London och Wales samtidigt vilket beskrivs som det värsta lokalvalet i partiets historia ?
Tror det är det vanliga. Missnöje med ekonomin. Höga kostnader arbetslöshet, bristande framtidstro. Kanske spelar också missnöje med invandring/främlingsfientlighet in. Sedan är det kanske att gå för långt att skylla allt på arbetarpartiet - det var ju Torys som tog UK ur EU, vilket nog var förödande - men även de straffades ju av väljarna, men detta är bara mina tankar. Det finns nog andra som har mer färska kunskaper om stämningarna i Storbritannien än vad jag har. Faktiskt några år sen jag var där senast.

Men som sagt. Man ska ha klart för sig att även om Reform UK har gjort ett fantastiskt bra val så har Labour också förlorat väldigt mycket till det gröna Liberaldemokraterna och skotska och Wales nationalister.
Senast redigerad av Clodius 2026-05-09 kl. 23:12.
Citera
2026-05-09, 22:52
Medlem
Citat:
Tror det är det vanliga. Missnöje med ekonomin. Höga kostnader arbetslöshet, bristande framtidstro. Kanske spelar också missnöje med invandring/främlingsfientlighet in. Sedan är det kanske att gå för långt att skylla allt på arbetarpartiet - det var ju Torys som tog UK ur EU, vilket nog var förödande - men även de straffades ju av väljarna, men detta är bara mina tankar. Det finns nog andra som har mer färska kunskaper om stämningarna i Storbritannien än vad jag har. Faktiskt några år sen jag var där senast.

Men som sagt. Man ska ha klart för sig att även om det form har gjort ett fantastiskt bra val så har Labour också förlorat väldigt mycket till det gröna Liberaldemokraterna och skotska och Wales nationalister.

Verkar ju som att de inte har gjort ett så bra jobb då de partier som har haft makten.

Definitionen av galenskap är att göra samma sak om igen och förvänta sig ett annat resultat.
Citera
2026-05-09, 23:29
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Jag tänker sluta att diskutera dina fantasier om den stora konspirationen och istället diskutera lokalvalet.
Det är du som när misstänksamhet och konspirationstankar. Projicera inte dina vanföreställningar på andra. Du börjar faktiskt bli rätt pinsam.

Citat:

Det här blir närmast ett skolboksexempel på hur oproportionellt utfallet i ett system med enmansvalkretsar kan bli. För även om reform har gjort ett mycket bra val så får man ett enormt stort utslag när det gäller mandat. Vi ser också att även om arbetarpartiet gjort ett svagt val får det ändå fler man mandat än vad torys får. Vidare kan du ju se ganska märkligt ut att de båda nationalistparti får så många mandat trots litet röstandel men det beror ju på att de är dominerande i sina respektive regioner.
Så innebär det här? Ja, reform for ta över styret lokalt på många ställen så vi får se vad de kan uträtta. Sköter de sig bra kan det få ökat stöd blir det pannkaka kanske sufflén sjunker ihop. Sedan ska vi också minnas att tre av fyra röstande inte har röstat på det högerpopuliska alternativet och att relativa vänsterpartier som det gröna, Liberaldemokraterna och de båda nationalistpartiet har ju också gått bra. Bilden är ganska splittrad.
Du försöker bara bortförklara varför valresultatet inte blev ett som du gillade. Sådant beteende leder ofrånkomligen till att de etablerade partierna tappar ännu mer. Är det det du strävar efter?

Vill man försöka förstå varför de etablerade partierna förlorade så katastrofalt som de gjorde, och vad de kan göra åt saken så kan man komma så mycket längre.

T ex har Starmer gjort en del enkla, grava misstag som kostat Labour väldigt många röster. Två exempel: i ett England där många har mycket svårt att få ekonomin att gå ihop har Starmer och hans fru tagit emot gåvor i form av kläder, för hundratusentals kronor, utan att ens deklarera för dem. Det väcker förakt bland Labours väljare. I samband med knivdådet i Southport lade Starmer blommor vid platsen. Men han sade inte ett ord till föräldrar, anhöriga eller allmänhet. Han gjorde det enbart för att fotografer skulle ta bilder som kunde publiceras i media för att visa hur medkännande han är. Det var naturligtvis lika vidrigt gjort som när diverse svenska partiledare åker till platser för dödsskjutningar, enbart för att få synas i media.

Starmers dåliga omdöme har med stor sannolikhet bidragit till Labours dåliga resultat. Hur blir det med förtroendet för Labour om han får fortsätta? Vad kan svenska partiledare och andra politiker lära av detta? Här finns många intressanta frågeställningar att bena i.
Citera
2026-05-10, 06:24
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det är du som när misstänksamhet och konspirationstankar. Projicera inte dina vanföreställningar på andra. Du börjar faktiskt bli rätt pinsam.

Du försöker bara bortförklara varför valresultatet inte blev ett som du gillade. Sådant beteende leder ofrånkomligen till att de etablerade partierna tappar ännu mer. Är det det du strävar efter?

Vill man försöka förstå varför de etablerade partierna förlorade så katastrofalt som de gjorde, och vad de kan göra åt saken så kan man komma så mycket längre.

T ex har Starmer gjort en del enkla, grava misstag som kostat Labour väldigt många röster. Två exempel: i ett England där många har mycket svårt att få ekonomin att gå ihop har Starmer och hans fru tagit emot gåvor i form av kläder, för hundratusentals kronor, utan att ens deklarera för dem. Det väcker förakt bland Labours väljare. I samband med knivdådet i Southport lade Starmer blommor vid platsen. Men han sade inte ett ord till föräldrar, anhöriga eller allmänhet. Han gjorde det enbart för att fotografer skulle ta bilder som kunde publiceras i media för att visa hur medkännande han är. Det var naturligtvis lika vidrigt gjort som när diverse svenska partiledare åker till platser för dödsskjutningar, enbart för att få synas i media.

Starmers dåliga omdöme har med stor sannolikhet bidragit till Labours dåliga resultat. Hur blir det med förtroendet för Labour om han får fortsätta? Vad kan svenska partiledare och andra politiker lära av detta? Här finns många intressanta frågeställningar att bena i.
Tycker du skall sluta skriva inlägg på fyllan. Nu när du har nyktrat till kan du ju läsa mitt inlägg igen. Då kommer du att se att det främst handlar om hur enmansvalkretsar kan slå.

Annars diverse mer eller mindre substantiella skandaler…. Fast erfarenheten är att väljarnas ekonomi är mer avgörande för hur de röstar.
Senast redigerad av Clodius 2026-05-10 kl. 06:27.
Citera
2026-05-10, 07:01
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Verkar ju som att de inte har gjort ett så bra jobb då de partier som har haft makten.

Definitionen av galenskap är att göra samma sak om igen och förvänta sig ett annat resultat.
Nej Storbritannien går dåligt ekonomiskt, och såväl arbetarpartiet som torys får ta på sig skulden. Mer de sistnämnda dock som drev igenom Brexit, som ju varit förödande.

Så vad händer nu? Reform tar över en massa lokaliteten men Labour fortsätter styra landet. Allt beror på hur det går. Lyckas regeringen stabilisera ekonomin medan reform inte kan leverera i lokalpolitiken (när klarade egentligen ett högerpopulistiskt parti att leverera när de fått makten?) kan nog Labour återhämta sig. Är ekonomin fortsatt svag och reform inte gör bort sig kan reform bli starka i underhuset. Dock om de gröna, liberaldemokraterna och Labour förmår samla sig blir de jämnstora med reform + tories.

För övrigt verkar tory nu få fler mandat än Labour om jag förstått upodateringarna rätt.

.
Citera
2026-05-10, 07:57
Medlem
Citat:
Nej Storbritannien går dåligt ekonomiskt, och såväl arbetarpartiet som torys får ta på sig skulden. Mer de sistnämnda dock som drev igenom Brexit, som ju varit förödande.

Så vad händer nu? Reform tar över en massa lokaliteten men Labour fortsätter styra landet. Allt beror på hur det går. Lyckas regeringen stabilisera ekonomin medan reform inte kan leverera i lokalpolitiken (när klarade egentligen ett högerpopulistiskt parti att leverera när de fått makten?) kan nog Labour återhämta sig. Är ekonomin fortsatt svag och reform inte gör bort sig kan reform bli starka i underhuset. Dock om de gröna, liberaldemokraterna och Labour förmår samla sig blir de jämnstora med reform + tories.

För övrigt verkar tory nu få fler mandat än Labour om jag förstått upodateringarna rätt.

.

Hela västvärlden i princip förutom USA som säkert enligt dig är högerpopulistiskt har hög arbetslöshet och dålig ekonomi.

Det kanske inte har varit så bra att massimportera våldsamma bidragstagare och år efter år samla på sig nettotärande individer.

Men lösningen är säkerligen att blanda exakt samma ingredienser i experimentet igen och tro att det inte kommer att smälla den här gången eller att lägga ner fullt fungerande kärnkraftverk och göra industrin konkurrensfattig eller inte använda oljan i nordsjön.

Labour förlorar också gentemot plaid cymru och de gröna. Det vanliga om ekonomin går trögt är att labour och con förlorar till varandra. Nu backar båda. Så det är något nytt som händer vilket inte dålig ekonomi är. Att väljarna kanske fattar att de ovannämnda partierna har i över ett halvsekel vanskött landet. Samtidigt vill de gröna att främmande människor ska särbehandlas ännu mer, så Labour förlorar på alla fronter. Inte tillräckligt brittiska och inte tillräckligt islamistiska heller.
Senast redigerad av 1ulvius9 2026-05-10 kl. 08:03.
Citera
2026-05-10, 08:04
Medlem
England har gått åt helvete sedan Brexit så inte konstigt att tvivelaktiga populistpartier vinner mark. Iallafall bland lantisarna.
Citera
2026-05-10, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
England har gått åt helvete sedan Brexit så inte konstigt att tvivelaktiga populistpartier vinner mark. Iallafall bland lantisarna.

Det är säkert en frimurarkonspiration eller illuminati som det beror på.

Ge vänstern ännu en chans...

Det har misslyckats i snart 100 år men det blir nog bra nästa gång.

Börsen har gått betydligt bättre än den svenska åtminstone, en tröst.
Citera
2026-05-10, 08:20
Medlem
Citat:
Det är säkert en frimurarkonspiration eller illuminati som det beror på.

Ge vänstern ännu en chans...

Det har misslyckats i snart 100 år men det blir nog bra nästa gång.

Börsen har gått betydligt bättre än den svenska åtminstone, en tröst.

Faktum kvarstår att Englands ekonomi är usel sedan deras ogenomtänkta utträde ur EU.

Även oklart vad du menar med vänstern. England har styrts av både höger- och vänsterpartier de senaste 100 åren. Att ett populistiskt white trash parti skulle göra det bättre är föga troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in