2026-05-09, 09:28
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Varför hittar du på sånt här? Det finns en nyhet om lokalvalet: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/labour-och-tories-backar-kraftigt-i-brittiska-lokalval

Är det nån slags fetisch att låtsas att media inte skriver om valframgång är för högerextrema partier?

Letade efter ny nyheter på SVTs sida på svenska om valet hittade ingen nyhet på första utan sidan jag länkade. Länken du skickade låg inte utlagd på första sidan märkligt nog säkert efter man klickat in sig på utrikes.
Tack för länken 💯
Citera
2026-05-09, 13:17
  #38
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Varför hittar du på sånt här? Det finns en nyhet om lokalvalet: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/labour-och-tories-backar-kraftigt-i-brittiska-lokalval

Är det nån slags fetisch att låtsas att media inte skriver om valframgång är för högerextrema partier?
Med tanke på att detta val, i ett av Europas mest folkrika länder, gav sådana enorma omsvängningar (de största någonsin i något europeiskt val?) kan jag tycka att tidningar och TV skulle vara fyllda av analyser och reportage, eftersom resultatet kommer att innebära stora förändringar i England, och även påverka politik och väljare i andra europeiska länder.

Det man kan hitta är rätt korta nyhetssnuttar. Vad som skulle vara intressant vore analyser som tex diskuterar huruvida det är Plaid Cymru, SNP och Reform UK som kämpat sig till framgång, eller om det snarare är så att Labour och Tories som skött sig så dåligt att deras väljare övergett dem. Missnöjet med Starmer är väldigt utbrett, t o m inom det egna partiet. Reform UKs politiska program förefaller rätt otydligt, etc etc.

Det kanske viktigaste: det här valet visar vilket svagt grepp de gamla, etablerade partierna har om väljarna. Missnöjet med de partierna verkar vara så stort, att nya partier, med de mest skiftande agendor kan växa sig riktigt stora på ett år eller två. Vad har de etablerade partierna gjort fel, och hur kan de förbättra sig? Och det gäller inte bara England. Här hemma ser vi partiledarna småbarnstjafsa och smutskasta varandra i den ena TV-sända debatten efter den andra. Riskerar även de att plötsligt få se sina väljare lämna en masse?

Här finns massor att skriva om, men ingen gör det. Jag kan ändå tycka att det är litet märkligt.
Citera
2026-05-09, 14:11
  #39
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Med tanke på att detta val, i ett av Europas mest folkrika länder, gav sådana enorma omsvängningar (de största någonsin i något europeiskt val?) kan jag tycka att tidningar och TV skulle vara fyllda av analyser och reportage, eftersom resultatet kommer att innebära stora förändringar i England, och även påverka politik och väljare i andra europeiska länder.

Det man kan hitta är rätt korta nyhetssnuttar. Vad som skulle vara intressant vore analyser som tex diskuterar huruvida det är Plaid Cymru, SNP och Reform UK som kämpat sig till framgång, eller om det snarare är så att Labour och Tories som skött sig så dåligt att deras väljare övergett dem. Missnöjet med Starmer är väldigt utbrett, t o m inom det egna partiet. Reform UKs politiska program förefaller rätt otydligt, etc etc.

Det kanske viktigaste: det här valet visar vilket svagt grepp de gamla, etablerade partierna har om väljarna. Missnöjet med de partierna verkar vara så stort, att nya partier, med de mest skiftande agendor kan växa sig riktigt stora på ett år eller två. Vad har de etablerade partierna gjort fel, och hur kan de förbättra sig? Och det gäller inte bara England. Här hemma ser vi partiledarna småbarnstjafsa och smutskasta varandra i den ena TV-sända debatten efter den andra. Riskerar även de att plötsligt få se sina väljare lämna en masse?

Här finns massor att skriva om, men ingen gör det. Jag kan ändå tycka att det är litet märkligt.
Inte ett dugg märkligt egentligen om man tänker efter. För det första så är valet inte ens slutgiltigt färdig räknat. Åtminstone var det inte det för några timmar sen. För det andra är detta ett lokalval i ett annat land. Det är huvudsakligen intressant därför att de etablerade partierna i synnerhet arbetar partiet går dåligt för det tredje så tar det lite tid att skriva såna här analyser.
Citera
2026-05-09, 14:55
  #40
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Inte ett dugg märkligt egentligen om man tänker efter. För det första så är valet inte ens slutgiltigt färdig räknat. Åtminstone var det inte det för några timmar sen. För det andra är detta ett lokalval i ett annat land. Det är huvudsakligen intressant därför att de etablerade partierna i synnerhet arbetar partiet går dåligt för det tredje så tar det lite tid att skriva såna här analyser.
Det tar inte lång stund att skriva ihop bra analyser, särskilt som opinionsmätningar visade i god tid att det skulle bli omkastningar, Starmers sits och framtid har också diskuterats. Så det är inget problem att få fram analyser om man vill. Flera engelska dagstidningar har redan publicerat både reportage och analyser.

Även om det bara var motsvarigheten till kommunalval så var omsvängningarna så kraftiga, och kommer att få följder både där och i andra länder, att man definitivt borde skriva om det här också.

Jag tillhör inte dem som tror att media mörkar. Jag tillhör de (antagligen ganska få) som menar att många tidningar och kanaler har ignorerat eller helt missat ett mycket intressant ämne att skriva om. Förutom rena fakta kring valet är själva fenomenet med att de två stora, traditionella partierna mer eller mindre kollapsar, av stort allmänintresse. Demokratin har sällan varit betjänt av snabbt svängande opinioner, där nya partier med oklara agendor kan växa upp på nolltid.
Citera
2026-05-09, 15:11
  #41
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det tar inte lång stund att skriva ihop bra analyser, särskilt som opinionsmätningar visade i god tid att det skulle bli omkastningar, Starmers sits och framtid har också diskuterats. Så det är inget problem att få fram analyser om man vill. Flera engelska dagstidningar har redan publicerat både reportage och analyser.

Även om det bara var motsvarigheten till kommunalval så var omsvängningarna så kraftiga, och kommer att få följder både där och i andra länder, att man definitivt borde skriva om det här också.

Jag tillhör inte dem som tror att media mörkar. Jag tillhör de (antagligen ganska få) som menar att många tidningar och kanaler har ignorerat eller helt missat ett mycket intressant ämne att skriva om. Förutom rena fakta kring valet är själva fenomenet med att de två stora, traditionella partierna mer eller mindre kollapsar, av stort allmänintresse. Demokratin har sällan varit betjänt av snabbt svängande opinioner, där nya partier med oklara agendor kan växa upp på nolltid.
Och här har du en sådan krönika som har kommit. Dessutom i en vänstertidning.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/zOMEn1/hogerfest-i-brittiska-lokalvalet?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Det finns alltså ingen konstig mörkläggning av det brittiska lokalvalet. Inse dessutom att det är helg i Sverige. Det kommer säkert att komma fler kommentarer nästa vecka. Tycker höger populisterna ska ta av sig offerkoftan någon enstaka gång!
Snart får du lära dig att googla själv
Citera
2026-05-09, 15:15
  #42
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico-Giraldi
Letade efter ny nyheter på SVTs sida på svenska om valet hittade ingen nyhet på första utan sidan jag länkade. Länken du skickade låg inte utlagd på första sidan märkligt nog säkert efter man klickat in sig på utrikes.
Tack för länken 💯
Det tog mig typ 12 sekunder att hitta länken….
Citera
2026-05-09, 15:41
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Det tog mig typ 12 sekunder att hitta länken….

Tog till och med en ointelligent person som mig två sekunder att se artikeln om "nazist' rapparen behövde inte ens leta.
Citera
2026-05-09, 18:02
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Med tanke på att detta val, i ett av Europas mest folkrika länder, gav sådana enorma omsvängningar (de största någonsin i något europeiskt val?) kan jag tycka att tidningar och TV skulle vara fyllda av analyser och reportage, eftersom resultatet kommer att innebära stora förändringar i England, och även påverka politik och väljare i andra europeiska länder.

Det man kan hitta är rätt korta nyhetssnuttar. Vad som skulle vara intressant vore analyser som tex diskuterar huruvida det är Plaid Cymru, SNP och Reform UK som kämpat sig till framgång, eller om det snarare är så att Labour och Tories som skött sig så dåligt att deras väljare övergett dem. Missnöjet med Starmer är väldigt utbrett, t o m inom det egna partiet. Reform UKs politiska program förefaller rätt otydligt, etc etc.

Det kanske viktigaste: det här valet visar vilket svagt grepp de gamla, etablerade partierna har om väljarna. Missnöjet med de partierna verkar vara så stort, att nya partier, med de mest skiftande agendor kan växa sig riktigt stora på ett år eller två. Vad har de etablerade partierna gjort fel, och hur kan de förbättra sig? Och det gäller inte bara England. Här hemma ser vi partiledarna småbarnstjafsa och smutskasta varandra i den ena TV-sända debatten efter den andra. Riskerar även de att plötsligt få se sina väljare lämna en masse?

Här finns massor att skriva om, men ingen gör det. Jag kan ändå tycka att det är litet märkligt.

Det visar ju på det enorma missnöjet som finns vilket media som i princip ägs av de etablerade partierna inte vill skriva om eller erkänna. Hur man har valt att fragmentera samhällen. Fas 1: Skriv inte om något man inte gillar, ignorera. Fas 2: Förminska det. Fas 3: Svartmåla motståndarna. Välj sedan 1-3 eller lite av alla samtidigt.

De har det bra så därför Är allting bra.

Sen så finns det nog ett element av att de inte förstår UK eller dess politik, exempelvis de lokala "nationalistiska" partiernas framgångar (Reform kan säkert ses som en engelsk variant på detta fenomen också och som verkar vinna nationellt då England är större än Wales och Skottland).

Många journalister fattar nog helt enkelt inte varför folk bara inte äter selleri och röstar på MP och är glada, de är ju lyckliga i filterbubblan som de själva lever i helt fjärmade från verkligheten och realiteter.

Kommer S oh vänsterpartier i Sverige också implodera i ett inbördeskrig mellan invandrare och Svenskar helt plötsligt (aka vänsterfalang och mittenfalang) ? Det vill man inte skriva om då alla ska leva i harmoni med varandra och inte bråka och kriga och sånt vilket sker i verkligheten.
Citera
2026-05-09, 19:50
  #45
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Och här har du en sådan krönika som har kommit. Dessutom i en vänstertidning.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/zOMEn1/hogerfest-i-brittiska-lokalvalet?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Det finns alltså ingen konstig mörkläggning av det brittiska lokalvalet. Inse dessutom att det är helg i Sverige. Det kommer säkert att komma fler kommentarer nästa vecka. Tycker höger populisterna ska ta av sig offerkoftan någon enstaka gång!
Snart får du lära dig att googla själv
Varför upprepar du min ståndpunkt om att ingen mörkläggning pågår?

Varför slänger du fram en krönika (som jag för övrigt redan läst) när jag efterfrågar reportage och analyser? Känner du inte till skillnaden?

Sedan använder du dina egna misstag för att smutskasta mig (det framgår rätt tydligt av mina inlägg att jag hör hemma i det politiska mittfältet).

Och till råga på allt är du oförskämd och tramsig. Jag trodde faktiskt litet mer om dig, men jag kanske måste sortera in dig bland slarvpellarna?

Två goda råd:

1: Läs inlägg noga innan du svarar på dem.

2: Skriv inte inlägg i affekt
Citera
2026-05-09, 21:40
  #46
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Varför upprepar du min ståndpunkt om att ingen mörkläggning pågår?

Varför slänger du fram en krönika (som jag för övrigt redan läst) när jag efterfrågar reportage och analyser? Känner du inte till skillnaden?

Sedan använder du dina egna misstag för att smutskasta mig (det framgår rätt tydligt av mina inlägg att jag hör hemma i det politiska mittfältet).

Och till råga på allt är du oförskämd och tramsig. Jag trodde faktiskt litet mer om dig, men jag kanske måste sortera in dig bland slarvpellarna?

Två goda råd:

1: Läs inlägg noga innan du svarar på dem.

2: Skriv inte inlägg i affekt
Jag har smutskastar ingen och jag är inte affekt, men jag är väldigt trött på att det sprids myter om att svensk media inte kan rapportera framgångar för högerpopulistiska partier. Det är helt enkelt inte sant, vilket jag har visat genom många belägg i denna tråd, så tyvärr är det nödvändigt med upprepningar. Jag tycker att det är dags för högerpopulisterna att ta av sig offerkoftan och sedan kan jag inte hjälpa att du kände dig träffad. Det är faktiskt ditt problem. Jag har inte anklagat någon!
__________________
Senast redigerad av Clodius 2026-05-09 kl. 21:52.
Citera
2026-05-09, 21:42
  #47
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Det visar ju på det enorma missnöjet som finns vilket media som i princip ägs av de etablerade partierna inte vill skriva om eller erkänna. Hur man har valt att fragmentera samhällen. Fas 1: Skriv inte om något man inte gillar, ignorera. Fas 2: Förminska det. Fas 3: Svartmåla motståndarna. Välj sedan 1-3 eller lite av alla samtidigt.

De har det bra så därför Är allting bra.

Sen så finns det nog ett element av att de inte förstår UK eller dess politik, exempelvis de lokala "nationalistiska" partiernas framgångar (Reform kan säkert ses som en engelsk variant på detta fenomen också och som verkar vinna nationellt då England är större än Wales och Skottland).

Många journalister fattar nog helt enkelt inte varför folk bara inte äter selleri och röstar på MP och är glada, de är ju lyckliga i filterbubblan som de själva lever i helt fjärmade från verkligheten och realiteter.
—-.
Problemet med ditt resonemang är ju det att media visst har skrivit om lokalvalen i Storbritannien och att populist Högen har gjort ett riktigt bra val där. Det är alltså helt enkelt så att dina konspirationsteorier inte alls den överens med verkligheten. Säg mig skaver aldrig offerkoftan?

För övrigt finns det ingen likhet mellan Reform UK och de skotska o h walesiska nationalistpartierna då Reform är högerpopulistiskt och nationalistiskt, å de sistnämnda mitten-vänster och proEuropa.
__________________
Senast redigerad av Clodius 2026-05-09 kl. 21:50.
Citera
2026-05-09, 21:57
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Problemet med ditt resonemang är ju det att media visst har skrivit om lokalvalen i Storbritannien och att populist Högen har gjort ett riktigt bra val där. Det är alltså helt enkelt så att dina konspirationsteorier inte alls den överens med verkligheten. Säg mig skaver aldrig offerkoftan?

För övrigt finns det ingen likhet mellan Reform UK och de skotska o h walesiska nationalistpartierna då Reform är högerpopulistiskt och nationalistiskt, å de sistnämnda mitten-vänster och proEuropa.

När jag går in nu så hittar jag ingenting om ett historiskt politiskt skifte i ett av världens viktigaste länder och splittringen i vänsterrörelsen över hela världen i invandrare/islamister och etniska vita som egentligen verkar bry sig om Pride och bögar vilket inte är sharialagar direkt. Helt motsatta intressen.

Men mitt resonemang handlade inte om just den här händelsen utan är allmängiltigt.

När det var PK i USA att man skulle kriga i Vietnamn så mörkade medierna hela stora demonstrationer som ägde rum där människor slog varandra sönder och samman. Det var inte den bilden man ville visa upp. Det är svårare dock nu med internet och datorer.

Din roll i den här tråden har också just följt det mönstret och om jag inte missminner mig så går det på goda grunder att misstänka att du är betald av ett vänsterparti för att låtsas vara en "katolsk högerperson" som numera stödjer vänstern p.g.a SD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in