2026-05-09, 23:58
Medlem
Kapten-Booms avatar
Tänker rätt ofta, hur fan stod folk egentligen ut att jobba på kontor 5 dar i veckan före covid?

Kontor är verkligen helt outhärdliga det är idag öppna kontorslandskap på alla arbetsplatser och aldrig egna rum, otroligt dåligt för koncentrationen och enormt stressande, undra på att folk blir utbrända. Utöver det så är interaktionen med kollegor enormt påfrestande, man förväntas hela tiden babbla med kollegor om väder och vind och skit, men de flesta mötena med kollegor är väldigt opersonliga och man känner liksom inte varann på riktigt heller. Det är dels själlöst att jobba på kontor då man blir som en robot som säger rätt saker vid rätt tillfällen, dels väldigt psykiskt påfrestande att hela tiden utsättas för intryck och att ha kommunikation med folk hela dagarna.

Alltså, hur gjorde folk innan covid? Jag jobbade själv 5 dar i veckan på kontor mellan 9-17, det var det normala då. Men begriper helt ärligt inte hur jag bar mig åt? Och då var det ju ännu värre dessutom då alla var på plats precis jämt och det alltid var knökfullt.
Citera
2026-05-10, 00:18
Medlem
Väldigt många av "kontorsfolket" jobbar 5 dagar i veckan PÅ kontoret. I detta nu.

Du har verkligen aldrig haft ett "kontorsjobb", eller hur? Du fabulerar? Eller vad är det för slags "kontorsjobb" du åsyftar egentligen?

Kan inte påstå att jag någonsin förväntats babbla med annat "kontorsfolk" om väder och vind.

Man behöver väl gå till sitt kontor för att få en lön tänker jag spontant...

Helvete vad röksugen jag blev plötsligt...
Senast redigerad av XY3000 2026-05-10 kl. 00:22.
Citera
2026-05-10, 00:25
Medlem
Nja, just det där med kontorslandskap skulle jag också ha svårt för.

När jag jobbade "på kontor" hade jag eget rum. Utan det hade jag inte blivit kvar, trots att det ofta ingick i jobbet att vara på annat håll.

Men på ett sätt var det faktiskt en fördel att vara på jobbet 5 dagar i veckan, full arbetstid. För då var jag ledig när jag inte var på jobbet. Stängde rentav av jobbmobilen när jag kom hem, kollade den bara som hastigast på morgonen för att vara beredd på eventuella katastrofer innan jag kom till jobbet.

Det var då det.
Citera
2026-05-10, 00:33
Medlem
Jag har jobbat på kontor i +15 år, fördelat på ungefär hälften tredjedel öppet och hälften eget rum.

Och visst var det förjävligt. Jag hatade det då och jag hatar det nu.

Numera jobbar jag 100% hemifrån. Hoppas verkligen att jag aldrig mer behöver utstå det helvetet, fy fan! Och ett sånt onödigt jävla lidande!

Men jag är medveten om risken att det återgår och att HR och tramsmellanchefer världen över försöker återgå til det gamla eftersom de blir har blivit mer meningslösa numera, för att de är dumma i huvudet och tror att fysisk närvaro är det ultimata beviset på att någon jobbar och tydligen helt omedvetna om att det går att övervaka datorer.

Jag hoppas på att ha kunnat spara tillräckligt för att gå ner i tid i alla fall, om den pissdagen väl kommer.
Senast redigerad av Ballooong 2026-05-10 kl. 00:43.
Citera
2026-05-10, 00:43
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Jag har endast jobbat hemifrån enstaka dagar och jag avskyr det. Allt blir svårare och bökigare. Tråkigare. Mindre effektivt.

Men sen tar jag inte jobb där jag inte får ett eget kontor. Man måste kunna stänga världen ute och samtidigt ha hela organisationen i närheten för att bli effektiv.
Citera
2026-05-10, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Jag har endast jobbat hemifrån enstaka dagar och jag avskyr det. Allt blir svårare och bökigare. Tråkigare. Mindre effektivt.

Men sen tar jag inte jobb där jag inte får ett eget kontor. Man måste kunna stänga världen ute och samtidigt ha hela organisationen i närheten för att bli effektiv.
Jag kan tipsa er organisation om internet, man kan nå vem som helst inom loppet av en sekund från varsomhelst i världen. Och ännu bättre - det går att logga automatiskt.

Inga mer
- ”Vänta, jag ska bara skriva ner det”
- ”Jag får detta felmeddelandet, har någon annan fått det någon gång?”
- ”Kalle är sjuk idag, hade du velat skriva upp en påminnelse att återupprepa allt du precis sa för honom imorgon igen?”
- ”Jag vet inte, men fråga X -> fråga Y -> fråga Z”
- ”Men du sa väl…”
- ”Vilket nummer var det nu igen?”
Senast redigerad av Ballooong 2026-05-10 kl. 00:52.
Citera
2026-05-10, 00:51
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Jag kan tipsa er organisation om internet, man kan nå vem som helst inom loppet av en sekund från varsomhelst i världen. Och ännu bättre - det går att logga automatiskt.

Inga mer ”Vänta, jag ska bara skriva ner det”, ”Jag får detta felmeddelandet, har någon annan fått det någon gång?”, ”Kalle är sjuk idag, hade du velat skriva upp en påminnelse att återupprepa allt du precis sa för honom imorgon?” , ”Jag vet inte, men fråga X -> fråga Y -> fråga Z”, ”Men du sa ju…”,

Det kanske fungerar för dig men inte i mitt yrke.
Citera
2026-05-10, 00:53
Medlem
Det är väl mest folk med någon diagnos som inte står ut med andra människor. Normala människor har inte något problem med att umgås med kollegor på jobbet.
Citera
2026-05-10, 00:54
Medlem
Citat:
Det kanske fungerar för dig men inte i mitt yrke.
HR?
Citera
2026-05-10, 00:56
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
HR?

Sälj
Citera
2026-05-10, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Det är väl mest folk med någon diagnos som inte står ut med andra människor. Normala människor har inte något problem med att umgås med kollegor på jobbet.
Spelar det någon roll?
Citera
2026-05-10, 01:02
Medlem
Citat:
Sälj
Har svårt att se varför en säljare behöver fysisk närvaro på ett kontor för att kunna göra sitt jobb, än mindre varför den skulle behöva att alla andra också närvarar.

Men visst har jag ingen aning om vad du säljer så jag kan säkert missa något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in