2026-05-09, 18:24
Medlem
Jag vill bara säga. Jaha, är det allt?
Vilka är FZ och vad har de för anställda?

Jag vet att Gamereactor sparkade Petter Hegevall vilket blev den största snackisen i svensk speljournalistisk på flera år.
Vilka har FZ nu och vad är det som driver dom?
Citera
2026-05-09, 18:33
Moderator
impieteers avatar
Det finns ju inga traditionella speltidningar kvar i Sverige, tyvärr. FZ https://sv.wikipedia.org/wiki/FZ är ju ganska intressanta eftersom de är en av Sveriges äldsta spelsidor. De hette Fragzone från början (1996) och har ägts av en massa gammelmedia som Posten, Hjemmet Mortensens och Egmont.

Numera ägs de av Geeks (det är moderbolaget till Sweclockers som är mer välkänt) sedan 2015 och de verkar gå ganska dåligt eftersom de sparkat hela sin redaktion i veckan och numera förmodligen bara kommer att överleva som en domän där Geeks gör reklam för sina olika projekt som Moderskeppet (en kryssning med Finlandsbåtar med "nördtema") och nån branschgala de ska lansera senare i år.
Citera
2026-05-09, 18:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Det finns ju inga traditionella speltidningar kvar i Sverige, tyvärr. FZ https://sv.wikipedia.org/wiki/FZ är ju ganska intressanta eftersom de är en av Sveriges äldsta spelsidor. De hette Fragzone från början (1996) och har ägts av en massa gammelmedia som Posten, Hjemmet Mortensens och Egmont.

Numera ägs de av Geeks (det är moderbolaget till Sweclockers som är mer välkänt) sedan 2015 och de verkar gå ganska dåligt eftersom de sparkat hela sin redaktion i veckan och numera förmodligen bara kommer att överleva som en domän där Geeks gör reklam för sina olika projekt som Moderskeppet (en kryssning med Finlandsbåtar med "nördtema") och nån branschgala de ska lansera senare i år.

+1 detta ska jag följa.

Tror även att SWEC är på väg utför om 3-5år nämligen.
Citera
2026-05-09, 18:50
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorSmegma
+1 detta ska jag följa.

Tror även att SWEC är på väg utför om 3-5år nämligen.
De går stadigt ner i omsättning och vinst, men verkar ändå agera i tid, nästan hela deras kostnad är ju löner så 3 neddragna tjänster gör stor skillnad.
https://i.imgur.com/Fbk3n8z.png

Jag tror att en stor del av deras problem faktiskt är helt uppenbar, nämligen att deras vanliga samarbeten är återförsäljare till konsumentmarknaden för "gaming"- och "entusiast"-segmentet av datorer, och konsoler och de har ju rasat senaste året pga AI-boomen och RAM-priserna som mångdubblats. Nästan ingen (privatperson, för skoj och underhålling) köper ju en ny dator i dag om de inte absolut måste.
Senast redigerad av impieteer 2026-05-09 kl. 22:00.
Citera
2026-05-09, 19:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
De går stadigt ner i omsättning och vinst, men verkar ändå agera i tid, de nästan hela deras kostnader är ju löner så 3 neddragna tjänster gör stor skillnad.
https://i.imgur.com/Fbk3n8z.png

Jag tror att den en stor del av deras problem faktiskt är helt uppenbar, nämligen att deras vanliga samarbeten är återförsäljare till konsumentmarknaden för "gaming"- och "entusiast"-segmentet av datorer, och konsoler och de har ju rasat senaste året pga AI-boomen och RAM-priserna som mångdubblats. Nästan ingen (privatperson, för skoj och underhålling) köper ju en ny dator i dag om de inte absolut måste.

Du har så rätt i din analys.

Frågan är då just hur SWEC/FZ kan "fånga sitt forum" - För att vara ärliga utan forumet så hade det varit en IDG/M3 eller vilken techsajt som helst på MSN.com med dåliga nyheter... - Dessa exklusiva resor som görs som både Moderskeppet, Spelskeppet, etc. och även vissa utsvängda resor till Tawain/Japan osv måste ändå kosta bolaget i sig en del ändå. Även om man låter "forumet" betala.

Tror fortfarande om AI-trenden håller i sig så är SWEC borta om 5år.
Citera
2026-05-09, 22:43
Medlem
KapitalismKnullads avatar
Kul att det fortfarande finns sådana här fysiska tidningar.
Super Power, sedan Super Play var bäst!
Citera
2026-05-09, 23:25
Medlem
Super Power var före Super Play som sedan blev Level om jag inte minns fel men om denna finns kvar vet jag inte? FZ har väl aldrig haft någon tidning direkt utan är mer ett diskussionsforum/nyhetsbrev.

Känns som om att det var evigheter sen man prenumererade på dessa tidningar inklusive Nintendo Magasinet och Pc För Alla och någon därtill, nästan så att man saknar att få hem de i brevlådan.
Citera
2026-05-09, 23:26
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalismKnullad

Super Play var fantastisk. Den levde man för.
Citera
2026-05-09, 23:31
Medlem
KapitalismKnullads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Super Play var fantastisk. Den levde man för.

Eller hur!
Den hette super power först.
Särskilt numret som släpptes efter E3-mässan. Typ juni tror jag.
Så mycket nytt. Man satt och tittade på de där bilderna och läste texterna om och om igen.
Längtan efter spelen var nästan lika bra som att faktiskt spela dem sedan.
Att läsa dessa tidningar en varm sommardag med en kall läsk i handen var glädje i vardagen.
Omslagen var så fina också. Jag har en massa i en kartong hemma.
Senast redigerad av KapitalismKnullad 2026-05-09 kl. 23:34.
Citera
2026-05-10, 13:08
Medlem
Tavastehuss avatar
Spelmedia var som allra bäst i Sverige runt 99-00. Super Play och Missil i magasinform och tvspel.nu och Gon.nu(se?) m fl på webben. Fz:s existens har jag vetat om sedan de åren, men aldrig läst. Märkligt va?

Vad kännetecknade dem?
Citera
2026-05-10, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalismKnullad
FZ är ingen speltidning, även om trådskaparen av någon anledning ger sken av det med sitt val av titel. Det är och har alltid varit en webbsida.

Det finns inga speltidningar för vuxna i Sverige sedan nedläggningen av PC Gamer 2021. Dock finns tidningen Robot som riktar sig till barn, vilket ändå är kul.
Senast redigerad av nrbtnANON 2026-05-10 kl. 15:19.
Citera
2026-05-10, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Super Power var före Super Play som sedan blev Level om jag inte minns fel men om denna finns kvar vet jag inte? FZ har väl aldrig haft någon tidning direkt utan är mer ett diskussionsforum/nyhetsbrev.
LEVEL och Super Play gavs ut parallellt ett tag. Det var ett par redaktionsmedlemar på Super Play som slutade (däribland chefredaktören) och startade tidningen Reset runt 2005. Den fanns i knappt två år innan den lades ned pga av utgivnings-tjosanhejsan. Efter det gick redaktionerna från Reset och tidningen Player1 ihop och startade LEVEL. Den tidningen lades ner 2018 och blev iom det den näst sista levande speltidningen i Sverige (för vuxna). Super Play lades ner 2009.
Senast redigerad av nrbtnANON 2026-05-10 kl. 15:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in