2026-05-09, 12:33
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Jag känner till Kabbalah. Då jag rört mig i okulta grupper i Sverige. Kabbalah är stor utanför Israel.

Jag behöver inte se klippet om personen hävdar att man blir en sämmre person om av kabbalahn. Då har han fel.

Varför tar du inte och läser på vad det handlar om. Du kan ju inte se ner på ett folk över en sak du inte känner till.

Kabbalah är schyst.

Sämre, bättre. Lägger ingen värdering i det. Undrar om förklaringsmodellen stämmer och är relevant. Men du hävdar att grundantagandet är fel, att det han påstår är israelernas beteendemönster i konflikter inte stämmer?

Ja, möjligt. Men bättre att du svarar det istället för att snacka om Iran i så fall.
Citera
2026-05-09, 13:25
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Eller som att hävda att indierna är ondare en andra för att de håller på med chakra. Dessa två system har ju många likheter.

Jag skulle påstå att det är tvärt om. Personer som håller på med sådana här saker har oftare ett bättre miljötänk och bättre känsla mot andra människor en generellt andra har.

Jag ser det bara som ett ytterligare sätt att smutskasta ett folk. Något diffust som kanske inte alla känner till som man kan använda sig av speciellt kanske man kan dra fram de mörkare delarna i det. Men detta är ett system som speglar vår värld och oss, därför innehåller det inte bara glitter.

Bra att du tog upp Indier. Dom är ju kända för sitt miljötänk.
Citera
2026-05-09, 14:13
Medlem
Varför bråkar så många med varandra här ?
Tråden ska väl handla om kriget i Iran.
Citera
2026-05-09, 14:18
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Bra att du tog upp Indier. Dom är ju kända för sitt miljötänk.
Jo, det kan man ju inte riktigt beskylla de för.

Jag tänkte mest på människor jag har i min egen närhet.

Indiens brist på miljötänk tror jag dok inte har med chakran att göra. Utan beror på helt andra saker.

Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Sämre, bättre. Lägger ingen värdering i det. Undrar om förklaringsmodellen stämmer och är relevant. Men du hävdar att grundantagandet är fel, att det han påstår är israelernas beteendemönster i konflikter inte stämmer?

Ja, möjligt. Men bättre att du svarar det istället för att snacka om Iran i så fall.
Vad han fån Kina? Där har vi alltså en person som hävdar att tredje världskriget är nalkande och att det handlar om Ryssland och USA. Lite kul att han räknar bort Kina som huvudspelare, utifrån hans egen nationalitet. Jag tror jag orkade med 3 minuter. Han är rätt dryg.

Har du en tidangivelse när han snackar om Israel och den hemska kabbalah?

Eller återge vad han menar. Att kabbalah har gjort israeler onda, det har du fört fram, med på vilket vis har kabbalah påverkat?
Senast redigerad av .nattramn. 2026-05-09 kl. 14:20.
Citera
2026-05-09, 15:02
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Om det visar sig att Iran eller USA ligger bakom så förväntar jag mig att du anser som är några av det ”äckligaste” som världen skådat. Men jag tror inte du kommer tycka det. För du vill bara spy ur dig allmänt hat mot muslimer och letar efter anledningar.

Förövrigt är det äckligare att använda djur för våldtäkter eller suga blod från spädbarnssnopp.
Olje läckan uppdagades den 6 maj. Det var den morgonen vi vaknade till att projet freedom var pausad.

Så någon gång under dagen där upptäcktes detta.

Det låter lite som om den också uppkom då.

Om jag minns rätt var det inga stridigheter då.

Sedan har den sett ut att växa och också röra sig söder ut, oklart om den har slutat växa nu.

Dom senaste dagarna har Iran försökt att få tomma tankfartyg in i sundet men dessa har stoppats av USA innan de kommit i närheten av Kharg . Nästintill alla fartyg vänder på USA begäran. Men som sagt man har nu mer desperat försökt att få fram tomma tankfartyg.

Tänker att du vet vad som sker på kharg.

Jo, det skulle ju kunna vara något som hänt under den 5 men som inte börjat läcka fören den 6. Jag tycker dok Iran ser betydligt mer skyldiga ut en USA, i detta läge.

Den dagen läckan uppkom borde det varit lugnt runt kharg, alltså.

Oavsett vem som ligger bakom är detta fruktansvärt. Och huruvida omskärelse är värre en miljöbrott är åsikter, min är att miljöbrott är betydligt värre en omskärelse och historier vi inte ens vet är sanna och för mig likvärdigt med mord, kanske även värre, men det är min åsikt.
Citera
2026-05-09, 15:45
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Varför bråkar så många med varandra här ?
Tråden ska väl handla om kriget i Iran.

Vi är en bråkig art vi människor! Men hey - bråken handlar i alla fall om kriget oftast. Bättre än inget 😂
Citera
2026-05-09, 15:48
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
...
Så jag kan inte begripa vad Iran och Trump skall förhandla om, nu när snart Iran kapitulerar?

Va!

Hur kan du ha missat att allt hänger på Trumps matsmältningsorgan? Han har ju hur många som helst sagt att han inte behöver fakta eller experter, eftersom han ändå alltid litar på sin "gut feeling"...
Citera
2026-05-09, 16:39
Medlem
Jahapp. Britternas jagare HMS Dragon ska omplaceras till Mellanöstern, troligtvis för att skydda sjöfarten i Hormuzsundet.

Undra om fartyget utrustats med den omtalade Dragonfire drönarlasern. Name checks out..
Citera
2026-05-09, 16:43
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Jahapp. Britternas jagare HMS Dragon ska omplaceras till Mellanöstern, troligtvis för att skydda sjöfarten i Hormuzsundet.

Undra om fartyget utrustats med den omtalade Dragonfire drönarlasern. Name checks out..

Kanon nu väntar vi på att fler länder bidrar så Iran kan återgå till att vara en skitstat ingen bryr sig om.
Citera
2026-05-09, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Snacka om att ha "Royal straight flush" gentemot Väst.
Kina är allierad med Iran.

Trams. Den kinesiska ekonomin lever på handeln med västvärlden. Finns inte en chans att de skulle offra det för att rädda regimen i Iran om det kom till kritan.
Citera
2026-05-09, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren

Den har haft en jobbig resa den där jagaren. Verkar som att kvaliteten på brittiska örlogsfartyg inte är den bästa. Deras två hangarfartyg har ju också varit sorgliga sedan deployment.
Verkar som att jagaren ska ingå i en europeisk styrka med det franska hangarfartyget som flaggskepp?
https://news.sky.com/story/iran-war-latest-trump-blockade-strait-of-hormuz-lebanon-13509565?postid=11657778#liveblog-body
Citera
2026-05-09, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Kanon nu väntar vi på att fler länder bidrar så Iran kan återgå till att vara en skitstat ingen bryr sig om.
Men Iran har tillgång till noggranna bilder i realtid från de kinesiska satelliterna "Yaogan", som ger bilder 5-10 gånger i timmen.
Detta hjälper Iran både rikta beskjutning mot t.ex. fientliga båtar, och även iranska fraktbåtar hålla sig undan från USAs sjörövarbåtar.
Sen den kinesiska motsvarigheten till GPS som heter "Beidou", som påstås vara klart överlägsen GPS, då Beidou är nästan omöjligt att störa ut, i skarp kontrast till GPS.
Iran har skickat raketer styrda med Beidou, vilka massor med gånger träffat USA-mål med mycket stor precision.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in