2026-05-09, 09:34
Medlem
Undrar om någon känner till några båtar som utgår från Göteborgsområdet som man åka med ut på makrill fiske, fanns några för något 10-rals år sedan ?

Har inte hört att man kan dra makrill från land men vet inte, tips önskas då jahyinte har tillgång till båt själv! Mvh
Citera
2026-05-09, 09:41
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xposted
Undrar om någon känner till några båtar som utgår från Göteborgsområdet som man åka med ut på makrill fiske, fanns några för något 10-rals år sedan ?

Har inte hört att man kan dra makrill från land men vet inte, tips önskas då jahyinte har tillgång till båt själv! Mvh

Fick tips om denna av en västkustboende - 25 minuter söder om Göteborg - https://batfjordensfiske.se/

Han brukade vara där med husbil på hamnens ställplatser o åka ut men det är nära Götleborg för dagturer
Citera
2026-05-09, 13:13
Medlem
kyrkstockens avatar
Makrillfiske i Göteborgs södra skärgård är bäst från juni till september, med högsäsong under varma sommardagar. Populära platser inkluderar strömsatta sund och djupa kanter kring öar som Vrångö, Valö och Styrsö. Använd kastspö med makrillhäckla eller drag, och fiska på 3–10 meters djup för störst chans
Citera
2026-05-09, 15:35
Medlem
Varsågod, tog 30sekunder att googla fram...

Finns även en grupp, Makrill längs västkusten från land, på Facebook som du kan kolla in.
Eller googla, då dyker FB sidan upp

LÄNK:
https://tourist-fishing.se/fisketurer/makrillfiske/
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-05-09 kl. 15:54.
Citera
2026-05-09, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Fick tips om denna av en västkustboende - 25 minuter söder om Göteborg - https://batfjordensfiske.se/

Han brukade vara där med husbil på hamnens ställplatser o åka ut men det är nära Götleborg för dagturer
Tack, känner till fladenbåtarna men tänkte mer något ifrån Gbg, typ gamla Drott och Daisy som fanns förr. Men låter intressant att ut och testa på öarna, är snart dags ju😁 Mvh
Citera
2026-05-09, 16:04
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xposted
Tack, känner till fladenbåtarna men tänkte mer något ifrån Gbg, typ gamla Drott och Daisy som fanns förr. Men låter intressant att ut och testa på öarna, är snart dags ju😁 Mvh

Jag ringde i morse o fråga , han var på västkusten o fiska från land men jag frågade inte vart.

Finns lite näbb o makrill från land tydligen men från båtar ute fås dom iaf.

Jag brukar dra över i juli o ta dom längs västkusten
Citera
2026-05-09, 16:07
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Jag har fått makrill från land flera gånger och tror inte det är speciellt svårt.
Dom lär finnas på stora delar av västkusten men varför inte åka ut till nån lättillgänglig ö bara?
Öckerö, kosteröarna ,brännö för att nämna några.

Har du inte egen båt så köp en vanlig jävla gummibåt från biltema och ro ut 100m från land.
Citera
2026-05-09, 17:20
Medlem
triptykens avatar
Ok jag vill JÄTTEGÄRNA göra det här. Bor i GBG, hur mycket kostar sånt här? Vad ska man ha med sig? Som nybörjare vad bör man tänka på?

Är brutalt på - har aldrig fiskat makrill men känns som en klockren sommartur!
Citera
2026-05-09, 19:32
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag har fått makrill från land flera gånger och tror inte det är speciellt svårt.
Dom lär finnas på stora delar av västkusten men varför inte åka ut till nån lättillgänglig ö bara?

Har du inte egen båt så köp en vanlig jävla gummibåt från biltema och ro ut 100m från land.
Jag har fått mycket makrill i rännan mellan Koön och Marstrand från land. Men det kräver ju bil.

Måste finnas bra ställen ute i skärgården.
Citera
2026-05-09, 19:42
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag har fått mycket makrill i rännan mellan Koön och Marstrand från land. Men det kräver ju bil.

Måste finnas bra ställen ute i skärgården.

Nog kan man väl ändå cykla dit ut också?
Citera
2026-05-30, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla

Det är första gången jag ska dra GAISARE från land och hade tänkt mig på Fotönev, nu har prosemerna rasat med 80kr/kg på 2v och ligger på 7i8kr /kg!! Tacksam för ett bra tips jag ta med min son och dotter till då båda tycker om att fiska, föreslå gärna några bra platser att stå och dra makrill från land tex vid Fotö! Tacksam för hjälpen! MVH Pierre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in