Citat:
Ursprungligen postat av
triptyken
Läkaren bör ha koll på att det är medicin du behöver varje dag. Ring på måndag till VC där du går, förklara att du förnyat recept för sent och dom brukar langa en notis till läkaren.
Jag går på en psykiatri men de har väldigt få läkare och det går inte att ringa. Men kan skriva på 1177 på måndag och be dem skynda sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Abdi-Lena-Alkisson
Är det stesolid så klarar du dig nog ett par dagar. Halveringstiden är ju ett dygn.
Värre om det är nåt med kort halveringstid
Nä, klarar mig bara en dag om det är så att jag måste gå ut och fungera och komma till apoteket. Hemma skulle jag klara en dag till men inte ute.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tjikko
Du gör som alla andra som förnyat sent, ringer till läkare och säger att det är slut och du behöver pronto och hoppas på det bästa.
Är du trevlig och ödmjuk kan det även fungera att du pratar med farmaceut så kan dom ringa åt dig, men då bara sista dagen. Är heller ingen garanti att det görs.
Vad menar du med att bara ett apotek i stan har? Du vill inte byta tillverkare?
Nä, de är inte förtjusta i att ringa från Apoteket och min psykiatri svarar ändå aldrig. Jag kan skriva på 1177 på måndag, det är det enda.
Vi har flera apotek men bara ett som jag vet som brukar ha inne medicinen och det är inte alltid.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnySamhall
Du kan som sagt med fördel skriva till läkaren/vc via 1177 och förklara situationen och även ge tillåtelse att kolla din journal + läkemedelsförteckning och senaste uttag (OM dom är kvicka på att läsa sådant dvs - det skiljer sig lite från vc till vc). Så slipper du ringa oxå. Min nuv läk är blixtsnabb på att svara rent generellt men det är inte alla som är det (i bästa fall gör en överläkare ett snabbt beslut om din vanliga läk är upptagen eller nått).
Numera brukar det stämma någorlunda att kolla om en specifik medicin finns på lager genom att logga in via bankid på det apotek du avser hämta ut medicin på - bara sök efter det exakta märket så borde du hitta detta. Du kan annars be dom beställa i förväg (tror jag! det måste dock tas via telefon i så fall senaste gången jag gjorde det).
Eftersom det alltid är olika hyrläkare så kollar de journalen och jag har väntat ca 10 dagar för länge på att förnya, det kan de räkna ut. Jag går inte på vårdcentralen går på psyk.
Kan man söka på medicin i lager och hur? Jag trodde att klassade mediciner inte var sökbara.
Jag kan per telefon kolla om det är inne på apoteket dock så det kan jag göra så fort jag har receptet men inte innan.
Såå.... kontakta via 1177 på måndag är det heta tipset om jag fattat rätt. Jag går på en klinik som är rörig och mycket personal kommer och går. Den har fått rätt mycket kritik för att den flyttar runt rent fysiskt hela tiden och alla läkare är hyrläkare. Men brukar ändå funka för mig när jag inte är som nu dum i huvudet och glömmer.
Sedan om det nu tar tid så kan jag spara någon tablett genom ta mindre, jag är så ambivalent till det.