2026-05-06, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Jag har självt gått igenom något liknande. Det kan ta lite tid men det går över. Det brukar ta hårdare på dem som har lättare att bli åksjuka eller sjösjuka.

Jag blir lätt åksjuk.
Citera
2026-05-06, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Otinova. Och disciplinen att inte klia, Det blir bättre.

Hjälper den mot kliande öron?
Citera
2026-05-06, 17:33
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90321
Hjälper den mot kliande öron?
Ja.
Citera
2026-05-06, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hampr
Är du säker på att du gör på rätt sätt?

Jag brukade ha återkommande problem med vaxproppar men sedan jag lärde mig rätt teknik för att spola ur så har jag inte haft problem på flera år.
Har testat både spray och droppar, jag tycker att droppar är det bästa alternativet. (Revaxör)

Lägg huvudet ner horisontelt, droppa hela örongången full med revaxör och täck för med fetvadd/bomull så att revaxören inte rinner ut. Ha det så minst en timme, men helst över t ex natten. Skölj sedan med den blåsan som medföljer Revaxör.
Det är relativt viktigt att vinkla den rätt så strålen kan ta sig hela vägen in och att applicera ett relativt högt tryck på blåsan. Fingervarmt vatten.
Om det inte hjälper så får man upprepa processen ett par dagar i rad. Det är viktigt att skölja tills vattnet inte är grumligt längre.

Blev väldigt förvånad när jag besökte VC en gång för detta besvär när de valde att skölja örongången, sköterskan tog verkligen i och det gjorde underverk. Man ska inte ta i för kung och fosterland, men rejält.

Om du blir yr och mår illa så är det inte normalt, gå till VC. Vad menar du med "hör ingenting", är ljudet inte ens dovt? Utan verkligen INGENTING hörs som i att vara döv? Om det är en vaxpropp så är det ungefär som att hålla ett finger över örongången eller om man täcker för med öronsnibben.

Kan man misslyckas med detta? Jag brukar trycka in vatten ur olika vinklar. Jag hade extremt svårt att överhuvudtaget höra vad någon sade. En rejäl hörselnedsättniing, men inte totalt döv.

Jag fick uppleva mitt livs värsta yrsel . Och jag blev även illamående. När jag sköljde öronen senast.
Citera
2026-05-06, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpontanEjakulation
Yrsel och illamående kan komma av att du upplever spolningen som ett misslyckande. Undvik nätläkare vars distans-diagnoser är osäkra. Jag skulle rek. dig Akut-intaget på närmaste av dig betrodda sjukhus. Olika sjukhus har olika kompetens på sina akuter. I Stockholm är Capio S:t Göran före Södersjukan och Danderyd. Norra Djurgården, är en intressant benämning. Sofia är beläget Valhallavägens norra sida, granne med Stadion.

Benämner aporeket denna tingest som just näs-sköljare? Gott tips, hur som haver, av juristen.

Knappast! Väldigt fult att skylla väldigt svåra besvär på något psykiskt! Jag hade inte velat träffa en läkare med sådan inställning.
Citera
2026-05-06, 17:44
Medlem
Citat:
Ja.

Okej. Har dock tidigare fått recept belagd salva som jag tror innehåller kortison.
Citera
2026-05-06, 17:58
Medlem
Känner mig fortfarande yr. Kan man behandla yrsel på något sätt?
Citera
2026-05-06, 18:09
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Känner mig fortfarande yr. Kan man behandla yrsel på något sätt?

Har du fått öronen spolade på en VC? Om inte så börja där så att öronen verkligen är rena. Yrseln du känner går bort när öronen är rena och utläkta.
Citera
2026-05-06, 19:52
Medlem
Citat:
Har du fått öronen spolade på en VC? Om inte så börja där så att öronen verkligen är rena. Yrseln du känner går bort när öronen är rena och utläkta.

Jag spolade själv. Yrseln kom när jag spolade öronen.
Citera
2026-05-08, 06:33
Medlem
Radikalexorcists avatar
Citat:
Vad är det för skillnad mellan den nu nämner och dom övriga som finns på apoteket?
När man sprayar det i örat så fräser och bubblar det, ungefär som att ha kolsyra i örat. Det är det enda som har fungerat på mig och jag kan riktigt känna hur det kommer djupare och djupare in i vaxet. Att sedan använda en tops efteråt i yttre örat försiktigt för att se hur mycket vax det har löst upp är underbart. Du kan prova 3 spray i örat, vänta några minuter och sedan skölja ur. Har du mycket vax så kanske du får köra en omgång till.
Citera
2026-05-09, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radikalexorcist
När man sprayar det i örat så fräser och bubblar det, ungefär som att ha kolsyra i örat. Det är det enda som har fungerat på mig och jag kan riktigt känna hur det kommer djupare och djupare in i vaxet. Att sedan använda en tops efteråt i yttre örat försiktigt för att se hur mycket vax det har löst upp är underbart. Du kan prova 3 spray i örat, vänta några minuter och sedan skölja ur. Har du mycket vax så kanske du får köra en omgång till.

Okej det låter bra. Jag ska se till att köpa denna spray. Tack så mycket för dina svar.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in