Citat:
Ursprungligen postat av
kramdjur
I dag var det två artiklar i DN om den kommande Netflix dokumentären om Trustor och det framkommer att även Thomas Jisander ställer upp på intervjuer och bjuder på sig själv. Han uppges bo i Monaco.
Tänker absolut se filmen, jag minns de här händelserna och hur Jisander sade i någon intervju att "min framtid ser jag som att jag säljer stora yachts".

Han hamnade alltså vid Rivieran i alla fall?
Det som slog mig redan några år in på 00-talet var att inga svenska borgerliga politiker någonsin beskrivit det som ett problem, ett fel på makronivå att en sådan här maxi-svindel kunde genomföras och att killarna dessutom kom undan även när det togs inför rätta. Jisanders försvar var inte särskilt starkt - det byggde i stort sett på totalt förnekande av uppsåt och att han inte skulle ha begripit att han var inhyrd för något annat än nån sorts "konsultuppdrag" (trots den väldiga "lönen") - men det räckte uppenbarligen för att hålla emot i en svensk domstol. Slutsats: den generation av svenska politiker som sedan bildade Alliansen ser sådant som Trustorhärvan som spill, småsaker som samhället måste acceptera för den fria finansmarknadens skull.