2026-05-08, 23:19
Medlem
Drozds avatar
Thomas pluggade maskinteknik på KTH, började typ 88-89. Var känd som en suput och bråkstake redan då. Vet inte om han lyckades ta sin civilingenjörsexamen...?
Citera
2026-05-09, 00:30
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Thomas pluggade maskinteknik på KTH, började typ 88-89. Var känd som en suput och bråkstake redan då. Vet inte om han lyckades ta sin civilingenjörsexamen...?

Enligt den här artikeln i Hallandsposten från 2002 är han civilingenjör, civilekonom och studerade till en fil kand i juridik:

Citat:
Thomas Jisander är civilingenjör och civilekonom. Han studerar nu dessutom till en fil kand i juridik.

https://www.hn.se/nyheter/fran-trustor-till-ett-kafe-i-kungsbacka.7205440d-91f3-4b63-91e7-e5e87a7e7474
Citera
2026-08-01, 03:14
Medlem
kramdjurs avatar
I dag var det två artiklar i DN om den kommande Netflix dokumentären om Trustor och det framkommer att även Thomas Jisander ställer upp på intervjuer och bjuder på sig själv. Han uppges bo i Monaco.
Citera
2026-08-04, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramdjur
I dag var det två artiklar i DN om den kommande Netflix dokumentären om Trustor och det framkommer att även Thomas Jisander ställer upp på intervjuer och bjuder på sig själv. Han uppges bo i Monaco.
Tänker absolut se filmen, jag minns de här händelserna och hur Jisander sade i någon intervju att "min framtid ser jag som att jag säljer stora yachts". Han hamnade alltså vid Rivieran i alla fall?

Det som slog mig redan några år in på 00-talet var att inga svenska borgerliga politiker någonsin beskrivit det som ett problem, ett fel på makronivå att en sådan här maxi-svindel kunde genomföras och att killarna dessutom kom undan även när det togs inför rätta. Jisanders försvar var inte särskilt starkt - det byggde i stort sett på totalt förnekande av uppsåt och att han inte skulle ha begripit att han var inhyrd för något annat än nån sorts "konsultuppdrag" (trots den väldiga "lönen") - men det räckte uppenbarligen för att hålla emot i en svensk domstol. Slutsats: den generation av svenska politiker som sedan bildade Alliansen ser sådant som Trustorhärvan som spill, småsaker som samhället måste acceptera för den fria finansmarknadens skull.
Citera
2026-08-05, 21:56
Medlem
Visst är det märkligt. Jisander suttit i fängelse flera gånger. Hade 128 miljoner i skulder 2013. Nu visar han upp en prålig fasad. Har han lyckats gömma undan kulor? Eller så är det bara en fasad han visar upp.
Citera
2026-08-06, 00:15
Medlem
wernblom88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NissePalle
Visst är det märkligt. Jisander suttit i fängelse flera gånger. Hade 128 miljoner i skulder 2013. Nu visar han upp en prålig fasad. Har han lyckats gömma undan kulor? Eller så är det bara en fasad han visar upp.

Boendet kändes airbnb. Jag antar att allt är hyrt. Det handlar bara om att sälja visionen.
Citera
2026-08-06, 05:12
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramdjur

Han bor på "12 av marquet 06320 cap d ail", ett par hundra meter från gränsen mot Monaco.
Citera
2026-08-06, 06:47
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Enligt den här artikeln i Hallandsposten från 2002 är han civilingenjör, civilekonom och studerade till en fil kand i juridik:
https://www.hn.se/nyheter/fran-trustor-till-ett-kafe-i-kungsbacka.7205440d-91f3-4b63-91e7-e5e87a7e7474
Lite kul att Thomas Jisander drev ett kafé som inte gick med vinst samtidigt som han var mäklare med flera uppdragsgivare - utländska banker och finansiärer - som antingen letar efter pengar eller som sökte projekt.
Samtidigt som han läste in en fil kand i juridik och bodde hos mamma och pappa samtidigt som han hade hade en lägenhet i Italien...Imponerande 😂
Citera
2026-08-06, 10:25
Medlem
Hardways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Han bor på "12 av marquet 06320 cap d ail", ett par hundra meter från gränsen mot Monaco.

Nej, det gör han inte alls. Se mitt inlägg #230 i denna tråd: (FB) Vad gör Thomas Jisander och Trustorgänget nu?

Han bodde långt tidigare i cap-D'ail, han bor idag i en byggnad kallad Château Perigord, inne i Monaco som tydligt visas i netflixinslaget. Bor själv i Monaco och kände direkt igen utsiktsplatsen från där de tydligt filmar.

43°44'55.0"N 7°25'57.4"E

Sen så var detta inspelat 2024-2025, så han har nästan garanterat redan flyttat till något annat hak då hans vistelseplats tydligt läckte ut efter inslaget.
Citera
2026-08-06, 23:15
Medlem
Hur kommer det sig att ingen klippt Jisander? Han måste ju ha blåst mängder av fiender.
Citera
2026-08-06, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Hur kommer det sig att ingen klippt Jisander? Han måste ju ha blåst mängder av fiender.

För att han inte rör sig i såna miljöer där man dödar varandra.
Citera
2026-08-07, 01:18
Medlem
Silltunnas avatar
Vilken avart till människa. Dock ganska underhållande med sitt poserande och gränslösa beteende. De där rundsparkarna som han stod halvpackad och gjorde framför kameran……världsklass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in