2026-05-06, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F0gelholk
isolen i halmstad fanns ingenting. inte ens fönstret kunde man se ut genom för dom hade satt någon jävla plastfilm där. Ingen tv, ingen radio, inte ens en säng. det var i princip som en fyllecell...
Alla celler i fängelser har ju TV, TOM häktet även om du kan få vänta 23 dagar.
Citera
2026-05-07, 08:46
Medlem
Hur fan ligger det till nu 2026, Tänkte höra hur det funkar i realtid nu när man väl fått beslutet?Som jag fattat det får man först hem ett informationsblad typ "tja du är dömd till fängelse" där man kan lämna synpunkter senast ett visst datum. Brukar inte vara så lång tid mellan det brevet och att man faktiskt får veta var man ska sitta? Var ett tag sen en polare fick inställelse och då var det REK-brev med tid och anstalt, och då hade han typ 2-3 veckor på sig att inställa sig. Är det fortfarande så eller har dom ändrat på det nu när det är så jävla fullt överallt? Icke häktade mål alltså aldrig eller inte under tiden , inget häktat) kort straff någon månad totalt om man räknar 2/3 . Vet att man kan söka fotboja om man har jobb och är ren, men tänkte om man kan söka det mest för att köpa ännu mer tid även om frivården fuckade ur i personutredningen tidigare? Gör Kriminalvården en helt egen bedömning på IÖV när domen väl vunnit laga kraft, eller går dom bara på vad frivården skrev förut?Någon som har koll på hur det funkar nu i real tid och hur lång tid ( ish ) det tar är väl säkert individuellt osv men
Citera
2026-05-07, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Alla celler i fängelser har ju TV, TOM häktet även om du kan få vänta 23 dagar.

Inte där jag satt. Deras isol är som en fyllecell
Citera
2026-05-07, 20:42
Medlem
Hur är det idag 2026 när det kommer till inställelse för 5-6 år sen pre covid innan dessa lag förändringar var det först info blad (efter domen vunnit laga kraft) önskemål och bla bla inte så långt tid man hade på sig, efter det skickade de ut i rek och där stod det anstalt och när.
Citera
2026-05-08, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Ja, det var väl det jag skrev. Att man kan göra en önskan men du kanske blir flyttad långt åt helvete ändå.

Ja, i princip skrev du ju det. Men att önska är inte samma sak som att gå dit och ställa in sig.
Citera
2026-05-08, 23:08
Medlem
Citat:
Inte där jag satt. Deras isol är som en fyllecell
Normala celler har det, hur det är isolering vet jag inte
Citera
2026-05-08, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Normala celler har det, hur det är isolering vet jag inte

Vanlig "isolering" på anstalt är mer eller mindre som häktet tv bord etc sen finns det "hård isolering som motsvarar typ fyllecell och så har de bältesrum
Citera
2026-05-09, 02:00
Medlem
Citat:
Ja, i princip skrev du ju det. Men att önska är inte samma sak som att gå dit och ställa in sig.

Hur ska det gå till om man är frihetsberövad?
Menar du att om man är fri så kan man åka till vilken anstalt som helst och hoppas att man får stanna?
Citera
2026-05-09, 11:03
Medlem
Citat:
Hur ska det gå till om man är frihetsberövad?
Menar du att om man är fri så kan man åka till vilken anstalt som helst och hoppas att man får stanna?

Är du frihetsberövad får du ju helt enkelt vänta på placeringsbeslutet och hoppas det blir bra.

Ja, när det gäller egen inställelse har du i princip 2 val. Du kan välja att ställa in dig så fort du fått domen, vilket innebär att du nöjdar dig, alltså lämnar en nöjdförklaring och accepterar straffet. Antingen tar man första bästa häkte eller anstalt och väntar ut var man ska hamna eller väljer man en anstalt man tycker verkar vettig och hoppas att man får stanna där. Det är lite 50/50 men har man någorlunda kort straff är det oftast inga problem. Jag har gjort så några gånger nu
Citera
2026-05-09, 14:42
Medlem
Citat:
Är du frihetsberövad får du ju helt enkelt vänta på placeringsbeslutet och hoppas det blir bra.

Ja, när det gäller egen inställelse har du i princip 2 val. Du kan välja att ställa in dig så fort du fått domen, vilket innebär att du nöjdar dig, alltså lämnar en nöjdförklaring och accepterar straffet. Antingen tar man första bästa häkte eller anstalt och väntar ut var man ska hamna eller väljer man en anstalt man tycker verkar vettig och hoppas att man får stanna där. Det är lite 50/50 men har man någorlunda kort straff är det oftast inga problem. Jag har gjort så några gånger nu

Okej, det jag har hört är man kan göra önskemål även när man är frihetsberövad. Men man kanske sällan får som man vill då. Många anstalter kanske är proppfulla nuförtiden dessutom.
Citera
2026-05-09, 19:10
Medlem
Citat:
Okej, det jag har hört är man kan göra önskemål även när man är frihetsberövad. Men man kanske sällan får som man vill då. Många anstalter kanske är proppfulla nuförtiden dessutom.

Det får man säkert precis som alla andra men jag tror chansen är mindre eftersom dom vill placera ut en fortare än om man hade varit fri
Citera
2026-05-18, 19:26
Medlem
alprans avatar
Blev dömd för brott mot knivlagen för 2 år sedan och fick 6 månader. Överklagade men domen stod fast, vad kan jag förvänta mig? Kommer jag hamna på en hög säkerhetsanstalt eller låg? Så jävla efterblivet att man får fängelse för man burit en fickkniv utomhus, hade den i fickan när jag blev stoppad helt random. Inga tidigare domar heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in