2026-05-08, 06:22
Medlem
Klandalfs avatar
Vissa har helt enkelt inte på FB å göra med sina fattiga trådstarter, sitt gnäll och sitt moderatortrots.

(FB) Nobels fredpris - Påven
(FB) Varför raderadestråden om påven och fredspris?
Citera
2026-05-08, 06:25
Medlem
immenhusens avatar
Varför skriva på FB i stället för att nominera honom själv? Här har du alla kriterier samt instruktioner på hur du skall gå tillväga: https://www.nobelprize.org/nomination/peace/

/AI
Citera
2026-05-08, 07:16
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhodez
Tycker du att det räcker med att ha "tagit tydlig ställning för fred och mot Trump" för att få Nobelpriset? Borde alla som gör liknande utspel som påven ha nobelpriset? Några få ord inför TV-kameror och så har man meriterat sig tillräckligt?

Du tycker (på fullt allvar) inte att man ska behöva ha åstadkommit något mer konkret som att förhandla fram ett fredsavtal som undertecknats av de stridande parterna eller lett en komplicerad fredsbevarande insats i flera år för att få priset? Allt sådant är överflödigt?
Om det räcker att vara svart president så borde det göra dig överkvalificerad.

Norska nobelkommiten har slutat att ge ut priset till den som verkar för fred.

De försöker istället verka för fred med priset.
Citera
2026-05-08, 11:30
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Tycker det vore fel att neka någon ett pris på grund av hans tro om han gjort nåt bra för freden. Nu har ju inte påven gjort annat än fördömt krig och de kan ju vem som helst. Sen har det ju varit en del konstiga pristagare så påven kanske kan få det i vilket fall.

Jo det blir fel när det är en tro som har extremt mycket lidande, tortyr och mord i sitt namn samt att den tydligt visar att personen är en idiot som faktiskt tror att gud finns på riktigt. Då är det viktigt att en sån människa inte ges ett sånt tungt pris.
Citera
2026-05-08, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jo det blir fel när det är en tro som har extremt mycket lidande, tortyr och mord i sitt namn samt att den tydligt visar att personen är en idiot som faktiskt tror att gud finns på riktigt. Då är det viktigt att en sån människa inte ges ett sånt tungt pris.
Håller inte med. Även om man är idiot på ett område kan man vara bra på annat. Omen del kan få tröst i sin religion tycker jag de kan få det även om jag inte håller med dem.
Citera
2026-05-08, 12:39
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Håller inte med. Även om man är idiot på ett område kan man vara bra på annat. Omen del kan få tröst i sin religion tycker jag de kan få det även om jag inte håller med dem.

Fast inte i nivå med att de ska kunna få ett sånt här pris.
Citera
2026-05-08, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Varför inte? Det där priset delas ju ändå ut helt godtyckligt.
Bara tanken på att Trump hade fått ett spel är orsak nog att ge påven fredspriset.
Det bästa för de Trump spel är väl att ge priset till Xi
Citera
2026-05-08, 23:35
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Det bästa för de Trump spel är väl att ge priset till Xi

Ja då hade jag garvat ihjäl mig.
Citera
2026-05-08, 23:57
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Jag har också "tagit ställning för fred".

Så hit med ett Nobelpris!

Naturligtvis fungerar det inte så. Man ska faktiskt göra något för att förtjäna priset. Inte bara öppna truten som precis alla andra.

Påven åker ju runt och predikar fred. Det tycker jag är beundransvärt, då han har miljarder följare.

Trump kan få Johnny Bode priset, i förgylld mässing.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in