2026-05-08, 21:26
Medlem
https://www.nsd.se/nyheter/lulea/artikel/mamma-atalas-for-olaga-frihetsberovande-i-lulea/r4914p8j

Citat:
"Två barn, en åttaåring och hans några år yngre syskon, lämnades ensamma hemma när mamman åkte för att jobba kvällsskift. Åttaåringen låste hon in på rummet, medan det yngre syskonet låg och sov i ett annat rum. Åttaåringen larmade polisen från mammans mobiltelefon.
– Jag trodde att min syster var hemma, har mamman sagt i förhör. "

Citat:
En polispatrull kom till bostaden och tog sig in i rummet där åttaåringen fanns. Han uppskattades ha suttit där ensam i tre timmar. Hans syskon sov fortfarande djupt i det andra rummet och båda barnen bedömdes vara fysiskt oskadda. Efter en stund kom mamman dit, då hon hört att det stod polisbilar utanför hennes hus.
Kammaråklagare Otto Neppelberg skriver i stämningsansökan att kvinnan därmed har utsatt barnen för livsfara.

Vilket jävla svin. Någon som vet vem denna utvecklingsstörda mamman är? Hoppas socialen tar hennes barn.

...............................

Delar av texten bortredigerad enligt regel 1.02 - upphovsrätten. Texten lagd i citatrutor för tydlighetens skull.

/Mod
Senast redigerad av blomvattnare 2026-05-08 kl. 21:45.
Citera
2026-05-08, 21:41
Medlem
Mm, ja.

Fast, ”livsfara”? Att inte kunna gå till köket och hämta ett glas oboy?
Ska vi inte säga försök till mord också?

Missförstå mig inte, hon förtjänar all skit som kommer, jag bara invänder mot texten i stämningsansökan… finns det verkligen inget bättre som motsvarar det som faktiskt inträffade?
Citera
2026-05-08, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Mm, ja.

Missförstå mig inte, hon förtjänar all skit som kommer, jag bara invänder mot texten i stämningsansökan… finns det verkligen inget bättre som motsvarar det som faktiskt inträffade?

Om det börjat brinna då?

Tror mer det där med toa och mat handlade om att det var vårdslöst även en vardag, utan brand.

Livsfara att lämna barn ensamma OCH inlåsta, om något extraordinärt inträffar.
Senast redigerad av Badkarsunspect 2026-05-08 kl. 21:49.
Citera
2026-05-08, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badkarsunspect
Om det börjat brinna då?

Tror mer det där med toa och mat handlade om att det var vårdslöst även en vardag, utan brand.

Livsfara att lämna barn ensamma OCH inlåsta, om något extraordinärt inträffar.

Ja, ska vara det isåfall då.
Citera
2026-05-08, 23:21
Medlem
Låter osannolikt att detta skett. Varför skulle mamman lämnat sin mobiltelefon inne på åttaåringens rum i stället för att ta med den till jobbet?
Citera
2026-05-08, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Mm, ja.

Det finns ju också ett yngre syskon med i bilden.
Citera
2026-05-09, 02:09
Medlem
Vid vilken ålder får man låta ungarna gå lösa?

Och vid vilken ålder är det ett krav på att de ska gå lösa?

Någon ålder är det ju såklart, det ifrågasätter jag inte. Men jag blir nyfiken på när det är. Detta borde väl nästan skrivas in i lagen? Känns som något som kan vara extremt subjektivt.
Senast redigerad av Ballooong 2026-05-09 kl. 02:28.
Citera
2026-05-09, 02:31
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Wow.. vill inte förminska barnen p något sätt, (DET HANDLAR INTE OM DE) Men om det var detta man var med om som barn, så hade jag inte suttit här idag. Hoppas barnen klarar sig och bra att de slapp vara med om värre saker. Men förlåt detta är ju ingenting. Men det frångår inte att den vuxna förtjänar straff!
Citera
2026-05-09, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfabetet123
Det finns ju också ett yngre syskon med i bilden.
Ja, det är ju helt klart livsfarligt att sova.
Alla småkids som sover i vagnen ute på altanen likaså. Bara en tidsfråga innan de självantänder.

Hävdar fortfarande att ordet ”livsfara” är en överdrift.
Citera
2026-05-09, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Vid vilken ålder får man låta ungarna gå lösa?

Och vid vilken ålder är det ett krav på att de ska gå lösa?

Någon ålder är det ju såklart, det ifrågasätter jag inte. Men jag blir nyfiken på när det är. Detta borde väl nästan skrivas in i lagen? Känns som något som kan vara extremt subjektivt.

Tycker också detta är väldigt subjektivt. Mina föräldrar lämnade mig ensam i flera timmar vid 8 års ålder. Jag tyckte inte det var några problem och tycker fortfarande inte det idag. Men sen beror det väl på unge till unge, alla har ju inte samma behov. Det märkvärdiga är väl att låsa in barnet samt lämna det mycket yngre barnet helt själv.
Citera
2026-05-09, 09:46
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leledai
Tycker också detta är väldigt subjektivt. Mina föräldrar lämnade mig ensam i flera timmar vid 8 års ålder. Jag tyckte inte det var några problem och tycker fortfarande inte det idag. Men sen beror det väl på unge till unge, alla har ju inte samma behov. Det märkvärdiga är väl att låsa in barnet samt lämna det mycket yngre barnet helt själv.

Fast de lämnade dig nog inte ensam under ”kvällsskiftet”. Det betyder efter mörkrets inbrott antar jag.
Citera
2026-05-09, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Fast de lämnade dig nog inte ensam under ”kvällsskiftet”. Det betyder efter mörkrets inbrott antar jag.

Det minns jag inte, men kvällsskift är väl oftast 16-21 eller 17-22 och så vidare om man är t ex i hemtjänsten. Jag tänker att det bör stå nattpass om hon arbetar natt t ex på ett lager från 18-06. Men oavsett, att låsa in barnet är väl det mest märkvärdiga? Och varför lämnar hon telefonen? Ett barn som är åtta år har ju förstånd nog att tänka nu vill jag gå ut och göra en macka eller ta ett glas vatten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in