2026-05-08, 06:08
Medlem
Merwinnas avatar
Testade med en betalartikel på Expressen, men det funkade inte. Jag fick det här:

Jag kommer inte åt själva innehållet i den Expressen-artikeln eftersom den verkar ligga bakom betalvägg, så jag kan tyvärr inte ge en korrekt sammanfattning av vad som står där.

Om du vill kan du:

klistra in texten här, eller
skicka en skärmdump av artikeln,

så kan jag sammanfatta den, förklara den eller hjälpa dig analysera innehållet.
Citera
2026-05-08, 10:00
Medlem
marfros avatar
Jag testade också och frågade Chatgtp vad den kan göra och fick följande svar:

Jag kan ibland läsa metadata, utdrag eller innehåll som finns tillgängligt via öppna källor, cache, syndikering eller sammanfattningar, även när en artikel delvis ligger bakom betalvägg. Men jag får fortfarande inte återge hela upphovsrättsskyddade artiklar ordagrant om de inte är fritt licensierade eller public domain.

Jag kan däremot:

göra en mycket detaljerad sammanfattning,
återberätta hela händelseförloppet,
förklara vad som står i olika delar,
eller citera korta stycken ur texten.
Citera
2026-05-08, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Testade med en betalartikel på Expressen, men det funkade inte. Jag fick det här:

Jag kommer inte åt själva innehållet i den Expressen-artikeln eftersom den verkar ligga bakom betalvägg, så jag kan tyvärr inte ge en korrekt sammanfattning av vad som står där.

Om du vill kan du:

Samma här fast på Aftonbladet.

Om jag promptar den med "Citera allt som finns i följande artikel: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/7pPvvB/kamikazetipset-sa-slutar-shl-2026-2027-wennerholm-synar-lagen", så får jag tillbaka "Jag kan inte återge eller citera hela artikeln eftersom det är upphovsrättsskyddat material som inte har tillhandahållits direkt i chatten."
Citera
2026-05-08, 11:34
Medlem
Akacia2050s avatar
Det kan i princip betyda att det finns massa allmäninformation kring artikeln som gör att chatgpt kan få till gång till det. Det kan säkert också betyda att det är något fel något eller så. Men vad vet jag har noll kunskap kring detta.

EDIT: De smutsiga asen kommer säkert försöka åtgärda det (om inte allt är som det ska).
Citera
2026-05-08, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akacia2050
Det kan i princip betyda att det finns massa allmäninformation kring artikeln som gör att chatgpt kan få till gång till det. Det kan säkert också betyda att det är något fel något eller så. Men vad vet jag har noll kunskap kring detta.

EDIT: De smutsiga asen kommer säkert försöka åtgärda det (om inte allt är som det ska).
Precis. Den kan inte läsa låsta artiklar, bara komma med information från källor som citerar den låsta artikeln.
Citera
2026-05-08, 12:23
Medlem
Akacia2050s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norkam
Precis. Den kan inte läsa låsta artiklar, bara komma med information från källor som citerar den låsta artikeln.

Tror du de kan "åtgärda" detta på något sått framöver, om du förstår vad jag menar?
Citera
2026-05-08, 12:30
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marfro
Jag testade också och frågade Chatgtp vad den kan göra och fick följande svar:

Jag kan ibland läsa metadata, utdrag eller innehåll som finns tillgängligt via öppna källor, cache, syndikering eller sammanfattningar, även när en artikel delvis ligger bakom betalvägg. Men jag får fortfarande inte återge hela upphovsrättsskyddade artiklar ordagrant om de inte är fritt licensierade eller public domain.

Jag kan däremot:

göra en mycket detaljerad sammanfattning,
återberätta hela händelseförloppet,
förklara vad som står i olika delar,
eller citera korta stycken ur texten.

Ingen varningskocka ringde hos dig för det feta?
Jag får helt annat svar. Likt flera andra i tråden skriver så kan den inte läsa låsta sidor.

Ibland kan jag känna till även unika detaljer — men det beror på hur informationen blivit tillgänglig.

Exempel där jag kan känna till detaljer:

om artikeln citerats eller sammanfattats av andra medier,
om delar av texten syns i sökutdrag,
om uppgifterna spridits brett på nätet,
eller om innehållet redan ingått i träningsdata innan betalväggen lades upp.
Du kanske har PROFFS-version? Eller en extra självsäker version?
Senast redigerad av gofigur 2026-05-08 kl. 12:33.
Citera
2026-05-08, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smygfisken
Det funkar inte. Den sammanfattar bara det som syns utanför betalväggen. Nu har inte jag pro heller utan bara den billigaste betalversionen.

Vilken version använder du? Eller ska det funka på alla modeller?
Exakt. suck att folk inte fattar, de kan googla eller fråga chat-gpt för att hitta info om betalartiklars innehåll, därmed inte sagt att de får betalartiklarnas specifika innehåll.
Citera
2026-05-08, 12:37
Medlem
Citat:
Tror du de kan "åtgärda" detta på något sått framöver, om du förstår vad jag menar?
Åtgärda... menar du att låsta artiklar äger information som är allmän. Såklart inga tidningar kan hindra någon att googla eller fråga chat-gpt om ett ämne de skriver om. Vill de göra låsta artiklar som folk betalar för att läsa så får de nog utelämna all kortfattad info vad artikeln handlar om och bara skriva -jättejättespännande artikel, betala betala.
Citera
2026-05-08, 12:55
Medlem
Akacia2050s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Om du vill kan du:

Det betyder i princip att de skulle kunna sätta ett "lås" på betalartiklar och kring gå hur informationen är tillgänglig, bara genom att hänvisa till att det kostar pengar, eller nått.
Senast redigerad av Akacia2050 2026-05-08 kl. 13:38.
Citera
2026-05-08, 13:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det betyder i princip att de skulle kunna sätta et "lås" på betalartiklar och kring gå hur informationen är tillgänglig, bara genom att hänvisa till att det kostar pengar, eller nått.

Ja, så är det ju redan. Jag kan också förstå det (även om det är irriterande), för även mediaföretagen måste ju täcka sina kostnader och helst gå med vinst. Och de flesta av oss använder väl annonsblockerare, så det blir inte mycket intäkter den vägen heller.
Citera
2026-05-08, 19:12
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tage-from-Skagen
Som rubriken lyder, ChatGPT gör betalartiklar gratis. Hur?

Man lägger in länkarna från betalartiklar från diverse nyhetssidor - Aftonbladet, DN, SvD och sen ber man AI-verktyget att sammanfatta artikeln ifråga.

Testa själva.

Chatgpt har väl skrivit artiklarna så den behöver inte låsa upp dem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in