Citat:
Ursprungligen postat av
Dritlei
Ja, varför inte? Uppenbarligen är han inblandad på ett eller annat sätt. Och han har tillgång till tiotals miljoner. Varför skulle han som småbarnsfar vara nån liten sidekick i ett sånt här projekt? Det förefaller mig mycket mer sannolikt att han är redo att riskera småbarnslivet om han faktisk är huvudmannen, då ser ju risk rewarden lite bättre ut när potentiella uppsidan är mycket högre
Jag är övertygad om att han är åtminstone en av huvudmännen och att han hade en betydande roll. Detta baserat på:
1. Rolexklockan. Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna bedömma hur pålitligt IT-forensikernas metod att spåra transaktionerna genom mixers. Men vi måste komma ihåg sättet man kom på honom var just pga detta! Pengar som togs ur från flugsvamp användes alltså till en rolexklocka. Det känns som podcasten Spår bara nämner det ett par gånger men aldrig lägger någon stor tyngd i detta. Men faktumet att man hittade honom pga detta, och att det inte är någon efterhandskonstruktion, är rätt talande.
2. IRC-chattarna. Det är rätt uppenbart att GM hållt på med fuffens i decennier. Och det talas rätt mycket om liknande business och visar stort intresse. Argumentet "men han var ju rik småbarnsfar, varför skulle han göra nåt sånt" faller hårt på detta. Jag tycker chattarna är ett starkt indicium som talar emot honom.
Sen minns jag att han förklarade sina kryptotillgångar som att allt kommit från NFT-handel. Allt är ju onchain, så borde vara lätt att bevisa det, men det är inga bevis som jag sett. Så det är lite problematiskt att sitta på oförklarade tiotals miljoner i krypto.
Håller med dig om att han mest troligen är en av huvudmännen men inte huvudmannen av huvudmännen så att säga, mest troligen är en underdrift då det finns en hel del som pekar mot honom men det är kul att spekulera med omständigheterna som finns, resan som togs av en annan person några timmar efter Fredrik haft husrannsakan, mötet i skogen osv.
Alla som åkt dit för sådant här har blivit tagna på bar gärning under husrannsakan eller med sin krypterade datorstation i hemmet, det var väl ägaren av silkroad där dom distraherade honom med att knacka på dörren samtidigt som någon annan gick igenom en annan ingång för att då lyckas få tag på hans dator innan han stängde ner/loggade ut ifrån den.
Det här har inte hänt i Fredriks fall, han hade en mobil där han var inloggad som admin på flugforum, inte på flugsvamp, har även för mig att polisen noterar hur lite aktivitet Fredrik har på darknet då dom spårat allt tekniskt han gjort ett bra tag.
Det räcker med fem minuters läsning av FUP för att inse hur extremt mycket jobb det innebär att driva flugsvamp, han har givetvis inte lämnat sin fru och sina barn flera gånger per dag i år för att kunna göra det här, och inget bevis hittas på hans laptop så han har inte gjort det hemifrån.
Har han då dilegerat detta jobb till någon annan? Programmering, uppdateringar av sidan och allt därtill.
Eller är han just en sidekick?
Att han varit mycket inblandad är ju iallafall klarlagt, det kan spåras transaktioner till honom redan vid starten av flugsvamp men allt talar för att det är flera inblandade med lika stor om inte större roll än Fredrik.