2026-05-07, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Jag ställde frågan "varför är det tramsigt att kräva att man skall visa form/resultat innan man tas ut till VC eller mästerskap?". Är ditt svar Jonnas resultatlista från i år räcker? I så fall delar jag inte din uppfattning. Därmed inte sagt att jag inte tror att Jonna med största sannolikhet inte skulle ha några problem att kvalificera sig via ett tävlingsresultat.

Jag tycker att du har rätt.

Till första VC-helgen är det ju sagt att A-lagsåkare ska prioriteras.
Alltså måste Jonna (och andra) prestera före den helgen för att bli uttagen.
Citera
2026-05-07, 22:45
Medlem
Alkibiadess avatar
Nu är ju inte Jonna någon Calle så hon kommer ju att prestera direkt i första tävlingen. Verkligen konstig diskussion detta.
Citera
2026-05-08, 02:19
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nu är ju inte Jonna någon Calle så hon kommer ju att prestera direkt i första tävlingen. Verkligen konstig diskussion detta.
Jonna har en 1- eller 2-dagarsförkylning under Gällivaare, startar inte där och säger samtidigt att hon tränat bra och att det funkat bra hela hösten.

--> Hon får ingen plats till Ruka. Alla nöjda med det?
Citera
2026-05-08, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Det tramsiga är att det ska spela roll om man väljer att träna med landslaget eller inte.

Naturligtvis är det inte så. Jag är helt övertygad om att de aktiva, inklusive Jonna, inte tycker det är det minsta tramsigt att de behöver visa form/resultat för att bli uttagna. Nog om det nu.
Citera
2026-05-08, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Naturligtvis är det inte så. Jag är helt övertygad om att de aktiva, inklusive Jonna, inte tycker det är det minsta tramsigt att de behöver visa form/resultat för att bli uttagna. Nog om det nu.
Haha vaddå ”nog om det nu”? Du svarar på mina inlägg väljer att medvetet misstolka och kommer med den härskartekniken.

Jag reagerade på mindsetet från svenska skidförbundet om att det är själva landslagsplatsen och inte tidigare resultat som motiverar förhandsnomineringar till tävlingar. Praktiskt saknar det givetvis betydelse. Det har varit otroligt tramsiga uttalanden genom åren från landslagstränare.

Norge är såklart ännu mer där man förvägras startplats i världscupen om man står utanför landslaget
Citera
2026-05-08, 14:36
Medlem
Alkibiadess avatar
Holmenkollens femmil i kommande säsongs tävlingskalender är räddad, i alla fall för nu. FIS längdkommitté gick på Norges linje och gick emot förslaget från FIS.

FIS ville inte ha Holmenkollens femmil helgen direkt efter VM men u blir det så.
Citera
2026-05-08, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Holmenkollens femmil i kommande säsongs tävlingskalender är räddad, i alla fall för nu. FIS längdkommitté gick på Norges linje och gick emot förslaget från FIS.

FIS ville inte ha Holmenkollens femmil helgen direkt efter VM men u blir det så.
Man verkar gå ifrån experimentet att köra loppen samtidigt
Hela förslaget till programmet
https://assets.fis-ski.com/f/252177/x/d9032a8e11/draft_formats_wc_calendar_cc_2026-27.pdf

Heat masstart eländet nu även i Davos under vanliga VC. Det blir då en enda lång sprint weekend i skejt

Inga intervallstarter längre än 10km
Citera
2026-05-08, 18:33
Medlem
Citat:
https://assets.fis-ski.com/f/252177/x/d9032a8e11/draft_formats_wc_calendar_cc_2026-27.pdf

Heat masstart eländet nu även i Davos under vanliga VC. Det blir då en enda lång sprint weekend i skejt

Något eller några av alla dessa tjugokilometerslopp borde kunna gå med intervallstart kan man tycka.

Inte en enda intervallstart under touren heller, kan inte ha hänt många gånger.

Stafetterna tycks också försvunnit helt från världscupen, inte mig emot - rätt urvattnade tillställningar utanför mästerskap.
Senast redigerad av Lime32 2026-05-08 kl. 18:37.
Citera
2026-05-08, 19:39
Medlem
rainbowias avatar
Citat:

Vi har dragning på lotto 1 och 2 på onsdagar och lördagar. Davos kör dragningen Lotto 3 på fredag några timmar innan Eurojackpottdragningen. Faktum är att det på touren i Oberstdorf sker på onsdagen, späckad dag med Lotto 1,2 och 3 under samma dag.

Kan tycka att det borde stanna vid touren.

Förövrigt sjukt underbart med Ulricehamn igen.
Citera
2026-05-08, 19:51
Medlem
Alkibiadess avatar
Tre skiathlon-lopp före VM, det såg man inte komma.
Citera
2026-05-08, 20:31
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Jag är en av få (verkar det som) som gillar skiathlon som tävlingsform så det blir hätligt!

Skidbytet och övergången från teknikerna är extra faktorer som gör det mer intressant.
Citera
2026-05-08, 21:59
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Jag är en av få (verkar det som) som gillar skiathlon som tävlingsform så det blir hätligt!

Skidbytet och övergången från teknikerna är extra faktorer som gör det mer intressant.

Självklart är det intressantare än urtråkiga masstarter utan skidbyte där det står mellan åtta norrmän och Kläbo vinner spurten överlägset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in