2026-05-08, 16:37
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helwete
Nej så är det inte. Hon hade en tillfällig tjänst till slutet av augusti och nu ska hon istället få betalt till och med september, detta avgångsvederlag har förhandlats när hon fick gå och har inget med anställningsavtalet att göra.

”Kungälvs-Posten har tagit del av den uppsagda rektorns uppsägningsavtal. Det signerades av rektorn och Kungälvs kommundirektör Håkan Sandahl under måndagen och visar att Kungälvs kommun ska betala ut fem månadslöner i avgångsvederlag.

Saxat ur avtalet:

”I anslutning till att anställningen upphör utbetalar Kungälvs kommun ett avgångsvederlag motsvarande 5 månadslöner á 64 500 kronor, totalt 322 500 kronor. (...) Utbetalning skall ske månadsvis från och med 2026-05-27 och till och med 2026-09-27.”

När Kungälvs-Posten söker Håkan Sandahl svarar han följande via mejl:

”Jag har signerat överenskommelsen utifrån gällande delegationsordning. Jag hänvisar alla frågor till Magnus Haglund eftersom han är ansvarig chef i det aktuella ärendet.”

Enligt anställningsavtalet hade rektorn en tidsbegränsad anställning från den 9 mars till den 31 augusti 2026, bekräftar Magnus Haglund, tf. verksamhetschef grundskola och ansvarig för rekryteringen.

– Hon hade fyra månader kvar av av tjänst.

Och nu har hon alltså fått gå på dagen med fem månaders avgångsvederlag?

– Ja, och så fungerar den här branschen, det här är utanför avtal.

Vad menar du med ”utanför avtal”?

– Här gör man en överenskommelse med en person. Det har inte att göra med de arbetsrättsliga delarna utan man gör en överenskommelse och kommer överens om att avsluta en tjänst.

Och då gäller alltså inte anställningsavtalet om särskild visstidsanställning?

– Det gäller inte alls. Det här kan du göra när som helst, med vem som helst på arbetsmarknaden. Det är inget konstigt.

Det står ingenting i anställningsavtalet att hon ska kompenseras vid icke fullföljd tjänst eller så.

– Nej, det gör man inte. Det är så här det funkar för chefer normalt. Är det så att man säger att vi avslutar tjänsten och du får ett avgångsvederlag så bestämmer man det. Det är en överenskommelse som inte följer det arbetsrättsliga.

Vad är det som motiverar att hon ska få fem månaders avgångsvederlag?

– Det har jag ingen anledning att diskutera med dig.

Hon har jobbat i två månader och går härifrån med sju månadslöner. Vad är din kommentar till det?

– Jag har inga kommentarer.

Kungälvs-Posten har tittat närmare på kvinnans CV, och de angivna kurserna och antalet högskolepoäng stämmer inte överens med uppgifterna som vi har fått ut från Linnéuniversitetet.

Är det rimligt att kompensera någon som har fått ett jobb på oklara premisser och får gå på dagen med fem månadslöner?

– Jag har inga kommentarer.”

Det som pågår i Kungälvs kommun nu är helt sjukt. Det verkar som att ryktet har börjat gå bland alla värdelösa låtsaschefer i regionen, ”kom till Kungälv här är hur lätt som helst att roffa åt sig pengar, sen får man ännu mer när det skiter sig och man behöver dra vidare”.

I första artikeln om rektorn skriver KP:
”– Vi vill vi skydda den här rektorn från ett utsatt läge, säger Magnus Haglund, tf.verksamhetschef grundskola och ansvarig för rekryteringen.”

Nej det vill vi inte Magnus, vi som betalar för både dig och henne. Hon har helt på egen hand satt sig så in i helvete i skiten. Även om man bortser från hennes tidigare bedrägerier så har hon lurat sig till detta jobbet som hon inte är behörig för. Och nu ska vi betala henne mer pengar än om hon faktiskt hade jobbat den period som var avtalad.
Hon ska inte skyddas. Hur vore det om man funderade över att skydda oss kommuninvånare från bedragaren istället? Men det skiter väl Magnus, Håkan och gänget i, för dom bor ju inte ens i kommunen.

Tack för info!
Jag håller helt med i dina slutsatser om hur kommunens folk ska agera.
Och inte agera!
Citera
2026-05-08, 17:04
Medlem
Tack för info.

Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Nu har jag inte tillgång till KP, och det är betalartikel. Så vet inte riktigt vad som står där.

Borås tidning skriver bland annat:

”BT har gått igenom Ronströms personalakt och cv. I det beskrivs erfarenhet i skolledningen för ett utbildningsföretag som driver friskolor. Det nämns dock inte på Ronströms cv var hon jobbat, eller på vilken skola.”

https://www.bt.se/boras/boraskvinna-avslojad-tvingas-bort-fran-jobbet-som-rektor/

För min del så reagerade jag på det. Varningsklocka på det. Kollar man inte upp sånt eller frågar den sökande innan anställning?

BT skriver även att personen har utgett sig för att studerat några kurser kurser och 90 poäng pedagogik. Felaktiga uppgifter. Kollar man inte upp att folk har den utbildningen som de påstår att de har?

De verkar inte ha gjort någon som helst bakgrundskontroll.
Citera
2026-05-08, 17:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Helt sjukt att man kan få fem månadslöner av skattebetalarnas pengar när man ljugit sig in på en tjänst.

Vad fan är det för klåpare till kommunpolitiker och kommuntjänstemän i det här landet?

Det är inte på något sätt rimligt. Tanten ska avskedas på dagen och inte en krona mer än så ska betalas ut GIVETVIS. Jävla dumma äckliga helvette som inte håller hårdare än så i våra pengar.

Vissa är tydligen finare än andra, verkar det som.

Jävla pack med fallskärmar och förmåner och skit. Skamstock är vad dessa iglar förtjänar!
Citera
2026-05-08, 17:51
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dogsoldier
Vissa är tydligen finare än andra, verkar det som.

Jävla pack med fallskärmar och förmåner och skit. Skamstock är vad dessa iglar förtjänar!
Japp!

Jag kan inte riktigt förstå varför heller. Varför går kommunen med på 5 månadslöner? Ljuger man om utbildningar och tidigare erfarenheter kan det vad jag vet vara skäl för uppsägning, varför inte i det här fallet?

Ge mig klarhet, please!
Citera
2026-05-08, 18:59
Medlem
KapitalismKnullads avatar
Ljög om vad?
Citera
2026-05-08, 19:59
Avslutad
Citat:
Japp!

Jag kan inte riktigt förstå varför heller. Varför går kommunen med på 5 månadslöner? Ljuger man om utbildningar och tidigare erfarenheter kan det vad jag vet vara skäl för uppsägning, varför inte i det här fallet?

Ge mig klarhet, please!

Dubbeljapp! Om något så borde de väl för fan nästan snarare kunna kräva tillbaka löner? Utbetalda på felaktig grund, eller något. Vad vet jag. Och en polisanmälan för urkundsförfalskning ovanpå då.

Jag förstår mig bara inte på verkligheten, eller hur vi som samhälle kollektivt går med på det här tramset.
Citera
2026-05-09, 00:07
Medlem
Orm Ondes avatar
Det verkar som om Kungälvs kommun behöver en rejäl utrensning generellt. Den fittskalle som gick med på att betala flera månadslöner till någon bedragare som man legalt kunnat ge sparken utan vidare spisning är antingen själv kriminell eller gravt inkompetent.
Citera
2026-05-09, 06:24
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Japp!

Ge mig klarhet, please!

Problemen med den anställde var antagligen så pass allvarliga - men inte till den grad, att man hade rätt att entlediga henne på studs - att man inte ville ha kvar henne provanställningen ut, och därför ville bli av med henne på en gång.

/AI
Citera
2026-05-09, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalismKnullad
Ljög om vad?

Om utbildningen åtminstone. Påstod att hon hade studerat 90 högskolepoäng pedagogik, men i verkligheten bara 52,5 poäng. Påstod även att hon hade klarat av 2 kurser på ett annat universitet. Totalt 15 högskolepoäng för båda kurserna ”Konflikter i arbetslivet” och ”Akademiskt skrivande”. Visase sug att hon har tagit noll poäng där. Hon hade visserligen varit inskriven på två kurser, men inte den om akademiskt skrivande. Men inte avslutat studierna och fått poängen.

Utöver det så är jag osäker på om hennes uppgifter om erfarenhet i skolledningen för ett utbildningsföretag som driver friskolor. Det nämns inte på hennes cv var hon jobbat, eller på vilken skola. Så det låter som om man inte har kunnat kolla upp om uppgifterna stämmer.

Läste om det i https://www.bt.se/boras/boraskvinna-avslojad-tvingas-bort-fran-jobbet-som-rektor/
Citera
2026-05-09, 10:21
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Lite klokare blev man dock då det står "Magnus har lång erfarenhet som rektor och arbetat länge i skolans värld." i texten.

Och efternamnet syns också, det är inklippt i ett antal inlägg här ovan.

Men han är oskyldig, den nye. Man undrar ju vad den gamla, A**a, gjort.
Citera
2026-05-09, 12:13
Medlem
Jordgubbes avatar
Hur kan som sagt konkurrensen vara så blek att hon fick jobbet, och vilka referenspersoner har förutom hon själv blåljugit för hennes räkning? Nedanstående skulle kunna vara annonsen för det jobb hon hoppade på, för det är från januari 2026. Hur kan man få avgångspaket för knappt påbörjad provanställning.

Annonsen, "Kvalifikationer ... relevant pedagogisk högskoleutbildning ... tidigare erfarenhet av att jobba som chef i skola ... grundläggande kunskap om budget ... god förmåga att fatta beslut och kunna ta ansvar ... välgrundad i personlig mognad, stabilitet och värdegrund ... Betyg/intyg ... utdrag ur belastningsregistret innan tillsättning ... Testning kan förekomma i rekryteringsprocessen".

https://vakanser.se/jobb/rektor+till+sparrasskolan+2/
Citera
2026-05-09, 16:26
Medlem
KapitalismKnullads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Om utbildningen åtminstone. Påstod att hon hade studerat 90 högskolepoäng pedagogik, men i verkligheten bara 52,5 poäng. Påstod även att hon hade klarat av 2 kurser på ett annat universitet. Totalt 15 högskolepoäng för båda kurserna ”Konflikter i arbetslivet” och ”Akademiskt skrivande”. Visase sug att hon har tagit noll poäng där. Hon hade visserligen varit inskriven på två kurser, men inte den om akademiskt skrivande. Men inte avslutat studierna och fått poängen.

Utöver det så är jag osäker på om hennes uppgifter om erfarenhet i skolledningen för ett utbildningsföretag som driver friskolor. Det nämns inte på hennes cv var hon jobbat, eller på vilken skola. Så det låter som om man inte har kunnat kolla upp om uppgifterna stämmer.

Läste om det i https://www.bt.se/boras/boraskvinna-avslojad-tvingas-bort-fran-jobbet-som-rektor/

Ok, aa man skall ju inte påstå att det är avklarat om det inte är det.
Men det kan ju också vara så att en person gör typ allt i en kurs utom ett moment som står för många hp. Då har personen ändå gjort väldigt mycket av innehållet.
Det kryddas nog en del i svenskt arbetsliv överlag skulle jag gissa på.
Men man skall inte säga att man tagit poäng som man inte tagit. Man har hört om folk förut i USA som påstått att de har en hel masters de inte läst alls.

Men det här kan väl inte vara de enda meriterna som behövs för att bli rektor?
Måste man inte ha minst en kandidat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in