2026-05-08, 11:45
Medlem
Vilka kommuner??
Citera
2026-05-08, 11:46
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBall
in med dem i fängelset... vad väntar de på?

Det går inte om domarna o co är köpta.
Citera
2026-05-08, 12:25
Medlem
Vintergrisens avatar
Låst artikel hos SVD så jag vet inte om något av detta besvaras där.

En fråga jag har är hur många förtroendevalda vi totalt har i hela Sverige, vilket skulle ge en fingervisning om huruvida 73 är många eller få sett till totalen?

En annan fråga är vad som krävs för att någon ska "kopplas till den organiserade brottslighetens inre kärna"?

Sedan skulle det förstås vara intressant, som flera redan skrivit, att höra vilka kommuner och/eller regioner som berörs.
Citera
2026-05-08, 12:57
Avstängd
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Invandrarna har gjort svensk politik till organiserad brottslighet.
Jag tror att alla människor är lika mycket värda. Invandrare har inte alls gjort svensk politik till organiserad brottslighet.
Citera
2026-05-08, 13:37
Medlem
Kid-sids avatar
Dom är alltså förtroendevalda.
Vem har gett dem det förtroendet, alltså i vilka partier sitter dessa kriminella apor?
Citera
2026-05-08, 13:48
Medlem
Är säkerhetsklassad på mitt ganska alldagliga arbete, hade någon ens misstänkt en gängkoppling hade jag fått gå på dagen. Men det samma gäller alltså inte våra politiker? Vilket jävla skämt
Citera
2026-05-08, 13:55
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
https://www.svd.se/a/5p3o9E/hundratals-svenska-politiker-kopplas-till-organiserad-brottslighet-i-ny-rapport

"Drygt 300 förtroendevalda kan kopplas till den organiserade brottslighetens inre kärna – 73 av dem är fortfarande förtroendevalda. Det framgår i en ny rapport från Sverige mot organiserad brottslighet (Smob)".
Det handlar om folk som har suttit i kommun eller regionfullmäktige eller utsetts till kommunala revisorer säger kriminologen Amir Rostami som är initiativtagare till Smob-projektet.
Till det kan läggas ett stort antal styrelseledamöter i bolag som också kopplas till den organiserade brottsligheten. De sistnämnda kategorierna har tagits med i studien för att illustrera hur omfattande nätverksstrukturen runt den inre kärnan är".

"De kartlagdas inflytande sträcker sig till privata firmor och bolag som vinner stora offentliga kontrakt, dels om kommunala bolag som själva upphandlar varor och tjänster. Det vill säga upphandlingar som förtroendevalda har möjlighet att påverka.
– Det är en av de saker som jag reagerade på, att de här personerna ingår i den organisation som upphandlat. Inte den som blir upphandlad, säger Amir Rostami".
Extremt märkligt att man inte klargör den kriminella fördelningen mellan partierna..Helt onödigt att ens skriva artikeln överhuvudtaget när man inte ens får med det relevanta.
Citera
2026-05-08, 14:22
Medlem
Bara socialdemokrater eller fanns det något annat också?
Citera
2026-05-08, 14:59
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Finns det några uppgifter på om Polisen gjort samma kontroll mot hur det ser ut bland tjänstemän inom kommun och regioner?
Polisen har ju redan 60 000 namngivna så det är nog inga problem.
Citera
2026-05-08, 15:09
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Antalet valda politiker är 39000. Av dessa ska 73 ha nära kopplingar till Organiserad kriminalitet. Det blir cirka 0.19 procent (73/39000). Är det mycket? Jag vet inte. Polisen när de undersöker organiserad brottslighet är de slappa med definitioner. De är ofta breda, byts ofta* och svåra att definiera.

Tittar man på hela gruppen. 313 och jmf med känsliga yrken (Chefer, revisor, valda, jurister mm) så har vi 150 000+ personer. Då får vi en andel på cirka 0.2 procent. 313/150000.

Finns det jmf med andra nordiska länder? Danmark,Finland och Norge?

*Gjordes mellan de två senaste undersökningarna.

Så om någon har polisens definition av kriminell kärna så får ni gärna berätta
Kriminell kärna kan säkert definieras på olika sätt och jag vill minnas
att Polisen uppskattar att cirka 14 000 personer utgör den kriminella kärnan i Sveriges organiserade brottslighet. Den större siffran på över 60 000 personer avser hela den kriminella miljön, inklusive släktnätverk, perifera aktörer, möjliggörare och personer som rör sig runt nätverken utan att själva vara drivande.
60 000 - 70 000 (11 000 är ca en promille)=> 6 promille
14 000 = 1,3 promille = 0,13 procent
Citera
2026-05-08, 15:14
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Invandrarna har gjort svensk politik till organiserad brottslighet.
Delvis kan man ju bara hålla med. Sveriges andra största parti har en ledare som hänger med MC-ordförande.
Citera
2026-05-08, 15:36
Medlem
TronaldDrumpfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Delvis kan man ju bara hålla med. Sveriges andra största parti har en ledare som hänger med MC-ordförande.

Hahaha! Sjukt ironiskt att dom har baserat hela sin politik på "alla invandrare är kriminella" men dom har inte själva rent mjöl i påsen. Dom har inte ens något som liknar mjöl utan påsen är bara med fylld med varm luft och gammal skitlukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in