2026-05-08, 12:51
Medlem
Jag går på immunnedsättande medicin som jag tar en gång i veckan. Är det läge att avbryta medicineringen?
Citera
2026-05-08, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Ja, det där var riktigt dåligt skött av i princip alla Smittskyddsmyndigheter. Vet vi idag vad det var för något, de där videoklippen från Kina där de svetsar igen lägenhetsdörrar för att förhindra smittan?

Var det covid eller var det något annat? Tog Xi Jinping sådana extrema åtgärder för att förhindra smittan då man inte riktigt visste vad det var?
Det var ju videofilmer hämtat från introt till en zombie/Apokalypsfilm!

Det har ju varit knäpptyst om covid länge nu. Det har väl inte ens ebbat ut utan sprids nu precis som då, ändå är restriktionerna borta? Locket på.
Citera
2026-05-08, 12:56
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Ja det gjorde dom, men har för mig det ändrade sig relativt fort. Dock var det ett annat typ av virus.

Men visst jag köper din poäng här
Och sedan gick man sent ut med avrådan för resor till ställen med smittspridning.

Har flera jag känner som reste på skidresa till Alperna.
UD var sena och då de inte hade avrådan tog många det för att det var ok alternativt att de inte ville förlora det de betalat för resan.
Många kom hem med covid.
Ett gäng jag känner en i åkte 11 till Alperna. Alla hade covid när de kom hem och ingen tog hand om dem varken på flygplatsen ut eller när de kom till Sverige.

Det är sådant som gör att många är kritiska till alla myndigheternas hantering.
De som kom hem fanns inga direkt råd för hur de skulle göra.
Företaget jag jobbade på införde dock att alla som reste jan-feb till riskområden skulle jobba hemifrån i två veckor ifall de råkat bli smittade. Ingen visste uppenbarligen hur man smittade och när.
Vi fick långt senare reda på att man smittade 1-2 dagar före symptom. Alltså precis som vanliga förkylningar.

Genom bra info här på forumet lyckades jag och min familj leva ett rätt normalt liv utan att bli sjuka före vaccin kom.

Nu får vi hoppas att det här inte blir så farligt och att man lyckas isolera de som kan föra smittan vidare.
Citera
2026-05-08, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitaminbrist
Som turist vad jag förstått.

Men man kan väl tänka sig att han fått hoppa in och hjälpa till som läkare i detta fallet? Så brukar det väl vara på flyg, båtar etc. Händer det något för ev sjukvårdsutbildad personal ställa upp. Så skulle inte förvåna mig om just han varit i kontakt med de insjuknade.
Citera
2026-05-08, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colorgreenandpink
Jag fattar inte varför de inte är satta i karantän - på båten.
Hur svårt kan det vara?

Jag minns hur flygen från Kina gick precis som vanligt i evigheter när Corona bröt ut.
Såklart vi skulle få spridning här också, och sedan när det va ett faktum, då drogs flygen in.

Och nu ska dessa passagerare sprida sig runt hela världen.

Men många är ju i karantän nu i varje fall i sina hemländer (när de redan befunnit sig med andra på flyg etc). Men inte svensken för det verkar man strunta i här. Att han dessutom jobbar som läkare lugnar inte mig. Han är säkert på jobbet. Han kan ju inte sjukskriva sig om han inte har symtom?
Citera
2026-05-08, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Ett kryssningsfartyg fullt med äldre personer på väg från Argentina till Kap Verde har fått ett utbrott av hantavirus (en släkting till vår sorkfeber). Tre personer har avlidit och ytterligare några är smittade

https://www.bbc.com/news/articles/cy0294829ndo

Fy, vad otäckt
Citera
2026-05-08, 13:33
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
I 40 år har der eksisteret en variant af hantavirus på Sydfyn i Danmark.

Der bliver påvist omtrent 10 tilfælde af hantavirus om året i Danmark - næsten alle på Sydfyn.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/i-fyrre-aar-har-der-eksisteret-en-variant-af-hantavirus-paa-sydfyn-fritz-blev-smittet-et-par-aar
Bara vanlig sorkpest. Finns lite överallt i Sverige också. Inte kul att få men inget nytt.
Citera
2026-05-08, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Ja, försökt att leta om smittsamthet, men hittar bara information att jämförelse med mässling som har extrem smittspridning, så har hantaviruset (Adens) låg smittsamhet. Krävs vissa förutsättningar, trånga miljöer, nära kontakt för att Adens ska sprida sig mellan människor osv.

Läste om något smittsamhets"fönster" på något dygn när man är som mest smittsam men då har man också feber.

Ta inte in skiten. Smittsamheten är inte som influensa eller covid. Nej men det här är ju en blödarfeber med 40% dödlighet oavsett ålder och hälsa. Tänk dig en skola, ett dagis med Andesviruset. Väldigt obra.
Citera
2026-05-08, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Bara vanlig sorkpest. Finns lite överallt i Sverige också. Inte kul att få men inget nytt.

Lägg till att detta smittar mellan människor och har en dödlighet som ligger kring 40% så förstår du att det inte är samma sak som sorkfebern vi har här.
Citera
2026-05-08, 13:54
Medlem
zerocolas avatar
Om det är något vi borde ha lärt oss av covid så är det att det är i inledningen som det är som mest nyhetsrapportering och motstridig information.

Först så behöver vi veta om det är en luftburen smitta med hög infektionsrisk och hög dödlighet. Det behöver inte vara så.

Om det skulle vara så är vi i covid-mode igen.

Då vet vi också att myndigheterna verkar vara dåliga på att samordna i just den inledande fasen och till sist att det inte finns något särskilt man kan göra för att förhindra att bli smittad när ett smittsamt virus till slut har tagit sig ut i den allmänna populationen.

Det vi också kan ta fasta på är att vi fick mycket information om virus och smittspridning, och det centrala är att långväga resor gör att virus nuförtiden sprider sig globalt och att man därför i praktiken utlämnad till andra länders myndigheters beslut.

Det verkar med tanke på smittspridningen som ett väldigt dumt beslut att låta båten gå i hamn och låta resenärerna åka hem.

Men med tanke på de lokala myndigheternas egna intressen så är det ju självklart att de gör så här. De är ju beroende av sina lokala invånare, och det skulle inte bli särskilt populärt att offra sin egna befolkning för att rädda resten av världen.

Att göra en lokal smitta till ett globalt problem är ett jätteenkelt sätt att ”bli av” med problemet. Om folk över hela världen dör av samma smitta så går det fort att få hjälp och det får massor med uppmärksamhet i media.

Det är samma sak fast tvärtom med att vaccinera sig, man får biverkningar. Man slipper detta om man helt kallt räknar med att alla andra vaccinerar sig så att man slipper bli smittad till att börja med. Man kan så att säga smita undan sitt ansvar och åka snålskjuts på resten av befolkningen.

Virus och bakterier skulle man på det sättet kunna säga att de är helt kallt beräknande och utnyttjar dessa mekanismer för sin överlevnad och förökning, och har gjort så sedan urminnes tider.

Det går inte att tvinga fram solidaritet och medmänsklighet, men det är vad som krävs av oss om skiten träffar fläkten. Det är ju temat i varenda katastroffilm.
Citera
2026-05-08, 14:14
Medlem
OriginalSwedess avatar
Tråkigt att den inte gick i land så vi kan få en ny covid epidemi igen.
Citera
2026-05-08, 14:31
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockeyheyhey
Lägg till att detta smittar mellan människor och har en dödlighet som ligger kring 40% så förstår du att det inte är samma sak som sorkfebern vi har här.

Men ändå hittills ”Level 3”, vilken är CDC’s lägsta nivå.
Men visst dödligheten är hög.
Frågan är då smittsamheten, det vet vi inte om än. Sedan är det ju ganska få fall än så länge. Så vi är ju tidigt på bollen den här gången, vi snackar ju inte hela skidorter och halva Norditalien än så länge.
Tack vare covid är medvetenheten om att smitta sprider sig och påverkar alla hög, så det är ju bra.

Sedan är det som vanligt, 99% bullshit i media och tunt med fakta. Om man är konspiratoriskt lagd passar det ju bra tidsmässigt att plantera en pandemistory nu, eftersom det ju pressar ner efterfrågan på flygresor.

Så det är kanske inte läge att ropa varg än?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in