2026-05-08, 12:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerpuffprincess
Japp, det har hon. Hon berättade för mig att hon lånat pengar av en annan tjej som ”glömt bort” skulden och att hon därför inte kommer att betala och göra rätt för sig. Funderar på att driva ärendet till Kronofogden

Nog enda chansen men tyvärr kommer du nog inte se dina pengar ändå om hon nu inte köpt prylar till hemmet som faktiskt går att omvandla till pengar.

Trist hur som men mitt råd är att bryta med din vän och hålla henne på avstånd. Har haft en liknande kompis ska tilläggas.
Citera
2026-05-08, 12:56
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Sluta med att "låna" henne pengar så hon tar tag i sina problem med pojkvännen, nu underlättar du bara en dålig relation!
Citera
2026-05-08, 13:00
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Varför fortsätter du att låna ut pengar till henne?

Du fortsätter att låna ut sen skriver du här och frågar vad du ska göra.

Man slår sig för pannan så det smackar över hur dumt det här är.
Citera
2026-05-08, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det är väl bara att du säger till henne att du tycker det är dåligt och att du känner dig lurad till att ge henne pengar när hon skyller på att hon ska lämna sin pojkvän och sen gör hon uppenbarligen inte det.

Förmodligen så har hon det inte bra och det är väl ingen lätt situation för henne kanske. Så om du är snäll så säger du att hon får inga mer pengar fören hon visar på allvar att hon lämnar den hemska killen.

Om du inte vill vara fullt lika snäll så ber du henne fara åt helvete och så ligger du på ganska ettrig om att du vill ha tillbaka dina pengar.

Sen glömmer du bort henne och går vidare med ditt liv.

Låna inte ut mer pengar, vänd personen ryggen. Det är ingen vän. FLY för din egen skull.
Citera
2026-05-08, 13:05
Medlem
CC75s avatar
Du är inte en "vän" TS. Du är en s.k. "möjliggörare" som tror att du är god men det du gör är direkt skadligt och ärligt talat, förkastligt. Du är en s.k. godhetsknarkare som gör världen sämre genom ditt beroende av att få känna dig god.

Jag har inga problem med att du känner dig utnyttjad. Det är "straffet" människor som du minst bör få.

Vill du göra något vettigt. Vill du göra något bra. Vill du få till en förändring, då måste du ändra ditt agerande mot henne. Hon kommer aldrig att ändra sig. Hon kommer aldrig att ta de beslut hon behöver göra för att få ordning på sitt liv förrän den dag hon tvingas till det. Den dagen kommer aldrig att komma om du och andra finns där och täcker upp för henne.

Till sist. Det är alltid mest synd om barnet. En orosanmälan till soc är att rekommendera.

// CC
Citera
2026-05-08, 13:07
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Ge inte ut mer pengar om hon inte verkligen lämnar den där killen först. Om hon ändå fortsätter vara din vän, ok, då är ni kanske vänner på riktigt. Men om hon inte får några pengar och hon blir sur och/eller slutar höra av sig till dig, då var hon ju ingen vän alls utan utnyttjade bara dig för pengar. Det finns andra sätt att hjälpa än pengar. Erbjud att hjälpa henne att sticka och hitta ett boende exempelvis. Erbjud hjälp som är praktiskt och stöttande. Inte ekonomiskt. Så ser du hur hon beter sig med det.
Citera
2026-05-08, 13:38
Medlem
Citat:
Japp, det har hon. Hon berättade för mig att hon lånat pengar av en annan tjej som ”glömt bort” skulden och att hon därför inte kommer att betala och göra rätt för sig. Funderar på att driva ärendet till Kronofogden

Hur mycket har du lånat ut till henne?
Vet du vem mera det är som lånat ut till henne?
Vet du hur mycket som lånats av denne?

Ta ett snack med den andre som lånat ut om ni känner varandra.

Hon kanske sagt samma til den andra som hon lånat av, typ glömt bort behöver inte betala.
Om hon lyckats ta sig bort från pojkvännen och sen återvänt ge då bara upp.
Kör henne till fogden.

Det är inte en vän som lånar och inte betalar tillbaka.
Citera
2026-05-08, 13:43
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Känns bekant och fabricerat..
Men antingen vänjer du dig vid att sponsra personen med cash eller så slutar du.
Vännens relation har du svårt att styra över.
Citera
2026-05-08, 14:07
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Vän som är skyldig en pengar och aldrig betalar - vad göra?

Så jag har en vän, vi kan kalla henne Lotta. Lotta har det ganska tufft hemma med sin kille. Hon har ett barn på några månader, inget jobb, lägsta mammapenning (alltså typ 3-4000 i månaden i inkomst totalt). Lotta har det också tufft i sin relation med en kille som är elak mot henne både fysiskt och psykiskt och som hon tänkt lämna flera gånger men sen går tillbaka till.

Hur vet du att hennes version stämmer?

Det är kanske hennes kille som har det väldigt tufft med henne som inte verkar arbeta och har usel ekonomi?

Hon utnyttjar kanske sin kille också och är skyldig honom pengar?

Citat:
Jag som vän har såklart försökt stötta henne i allt detta, dels genom då att ha lånat ut x antal tusen till henne. Varje månad säger hon att hon ska betala, men när den 25e väl kommer så försöker hon ”glömma” genom att inte svara på hela dagen, slingra sig ur osv. Nu har det gått ett år sedan jag lånade ut ganska mycket pengar, och jag har ej fått tillbaka en enda spänn. Känner mig rätt utnyttjad, men då jag vet att hon har det tufft så har jag ändå försökt ha överseende. Hon bad om mer pengar häromdagen för att hon skulle för en gångs skull lämna sin idiot pojkvän efter ett stort bråk. Så hon tog ungen och stack, och sa till mig att hon skulle kontakta socialtjänsten, men att hon bor hos en annan vän så länge. Jag skrev att jag var stolt över henne att hon vågat lämna, och lånade ut lite pengar till henne så att hon skulle ha råd med mat till hon och barnet.

Nu idag så har hon gått tillbaka till sin kille igen som att inget har hänt med förklaringen att ”vi ska lösa det tillsammans”, ”han ska skaffa hjälp” osv..

Nu verkar det istället vara din kvinnliga vän som borde skaffa hjälp.

Vad gör hon egentligen med mammapenningen och pengarna som hon lånar av dig?

Finns det någon typ av missbruksproblematik i bakgrunden? Spel? Droger? Alkohol?

Citat:
Vad ska man göra i en sån här situation? Jag vill ju såklart stötta min vän, men det är svårt när hon går tillbaka hela tiden. Börjar förstår att jag nog aldrig kommer få tillbaka de där pengarna, och kommer ej låna ut mer till henne. Men hur gör jag? Borde jag bara glömma pengarna och gå vidare? Det stör mig en hel del och känner mig utnyttjat som hela tiden finns där och stöttar när hon gör raka motsatsen.

Help

Låna inte ut en krona till och avsluta vänskapen.

Ställ också krav på återbetalning, annars går du till fogden.
Citera
2026-05-08, 14:15
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:

Så jag har en vän, vi kan kalla henne Lotta. Lotta har det ganska tufft hemma med sin kille. Hon har ett barn på några månader, inget jobb, lägsta mammapenning (alltså typ 3-4000 i månaden i inkomst totalt). Lotta har det också tufft i sin relation med en kille som är elak mot henne både fysiskt och psykiskt och som hon tänkt lämna flera gånger men sen går tillbaka till. Jag som vän har såklart försökt stötta henne i allt detta, dels genom då att ha lånat ut x antal tusen till henne. Varje månad säger hon att hon ska betala, men när den 25e väl kommer så försöker hon ”glömma” genom att inte svara på hela dagen, slingra sig ur osv. Nu har det gått ett år sedan jag lånade ut ganska mycket pengar, och jag har ej fått tillbaka en enda spänn. Känner mig rätt utnyttjad, men då jag vet att hon har det tufft så har jag ändå försökt ha överseende. Hon bad om mer pengar häromdagen för att hon skulle för en gångs skull lämna sin idiot pojkvän efter ett stort bråk. Så hon tog ungen och stack, och sa till mig att hon skulle kontakta socialtjänsten, men att hon bor hos en annan vän så länge. Jag skrev att jag var stolt över henne att hon vågat lämna, och lånade ut lite pengar till henne så att hon skulle ha råd med mat till hon och barnet.

Nu idag så har hon gått tillbaka till sin kille igen som att inget har hänt med förklaringen att ”vi ska lösa det tillsammans”, ”han ska skaffa hjälp” osv..

Vad ska man göra i en sån här situation? Jag vill ju såklart stötta min vän, men det är svårt när hon går tillbaka hela tiden. Börjar förstår att jag nog aldrig kommer få tillbaka de där pengarna, och kommer ej låna ut mer till henne. Men hur gör jag? Borde jag bara glömma pengarna och gå vidare? Det stör mig en hel del och känner mig utnyttjat som hela tiden finns där och stöttar när hon gör raka motsatsen.

Help

Det hela är faktiskt väldigt enkelt.

"Det stör mig en hel del och känner mig utnyttjat som hela tiden finns där och stöttar när hon gör raka motsatsen"

"Jag vill ju såklart stötta min vän"

Självklart. Det finns bara ett problem. Hon är inte din vän. Kapa kontakten och blockera henne överallt. Om du känner för det så plantera lite toxiska rykten om henne (eller bara sanningar) på ett ej spårbart sätt.
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-05-08 kl. 14:19.
Citera
2026-05-08, 14:15
Medlem
Din "vän" är ingen vän.
Din "vän" är en energitjuv och en trasig person.

Säg att du ska ha dina pengar vid hennes nästa utbetalning, var stenhård på detta! Hon kommer 100% försöka slingra sig men ligg på.
Åk hem till henne om hon inte svarar.
När du ev. Fått tillbaka dina pengar så ta avstånd.
Citera
2026-05-08, 14:18
Medlem
Citat:

Så jag har en vän, vi kan kalla henne Lotta. Lotta har det ganska tufft hemma med sin kille. Hon har ett barn på några månader, inget jobb, lägsta mammapenning (alltså typ 3-4000 i månaden i inkomst totalt). Lotta har det också tufft i sin relation med en kille som är elak mot henne både fysiskt och psykiskt och som hon tänkt lämna flera gånger men sen går tillbaka till. Jag som vän har såklart försökt stötta henne i allt detta, dels genom då att ha lånat ut x antal tusen till henne. Varje månad säger hon att hon ska betala, men när den 25e väl kommer så försöker hon ”glömma” genom att inte svara på hela dagen, slingra sig ur osv. Nu har det gått ett år sedan jag lånade ut ganska mycket pengar, och jag har ej fått tillbaka en enda spänn. Känner mig rätt utnyttjad, men då jag vet att hon har det tufft så har jag ändå försökt ha överseende. Hon bad om mer pengar häromdagen för att hon skulle för en gångs skull lämna sin idiot pojkvän efter ett stort bråk. Så hon tog ungen och stack, och sa till mig att hon skulle kontakta socialtjänsten, men att hon bor hos en annan vän så länge. Jag skrev att jag var stolt över henne att hon vågat lämna, och lånade ut lite pengar till henne så att hon skulle ha råd med mat till hon och barnet.

Help

Är du korkad på riktigt? Hon har blåst dig sen dag ett och du TILLÅTER ju det fortsätta. För i helvete, vissa människor borde inte ha rösträtt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in