2026-05-08, 06:45
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Stark oro eller bisarr tolkning av journaler som straff är frågan domstolen inte ville kännas vid.

Men detta koncept föll hårt i domstol efter att kompisdoktorn ringts in som vittne och gjorde en helt annan bedömning.

Och varför tittade man från domstolens sida närmare på den orosanmälan där det stod att det inte var akut?

Är det inte märkligt? Och borde det lnte undersökts med tanke på tidslinjen och mammans inlämning av IVO-anmälan?

Orosanmälning som straff är nog inget som någon person överhuvudtaget tror på.

Och du kan aldrig förkasta en misstanke enbart genom en journalgranskning. Har kompisdoktorn varit där och sett interaktionem med vårdpersonal? Mammans och barnets samspel? Alla nyanser som framkommer vid observation men som inte strikt dokumenteras i journalen?

Detta är så verkligetsfrånvänt så man inte vet var man ska börja. Men jag vet att du inte ser det själv så det ter sig meningslöst att ens lyfta.

Varför svarar jag ens?
Citera
2026-05-08, 06:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor

Och du kan aldrig förkasta en misstanke enbart genom en journalgranskning. Har kompisdoktorn varit där och sett interaktionem med vårdpersonal? Mammans och barnets samspel? Alla nyanser som framkommer vid observation men som inte strikt dokumenteras i journalen?

Detta är så verkligetsfrånvänt så man inte vet var man ska börja. Men jag vet att du inte ser det själv så det ter sig meningslöst att ens lyfta.

Varför svarar jag ens?

Men hur kunde då MBP förkastas direkr i domstomel? Det konceptet föll ju direkt

Stark oro sa du? Mamman begärde ut orosanmälningarna och där stod det att det inte var akut i en av dem.

Det undersökte aldrig domstolen. De gick i princip helt på soc linje som de alltid gör trots att L.E skyddat mamman på flera centrala punkter live i domstolen..

Adams pappa och Adam misstänktes för att vara pedofiler och om inte kompisdoktorn ryckt in så hade Elsa kunnat vara fortsatt placerad på obestämd tid.

Varför? För att soc kan gömma undan bevisen som talar emot en placering bakom sekretess.

Detta är extremt farligt och borde omedelbart rättas till av lagstiftaren.
Citera
2026-05-08, 07:09
Medlem
Citat:

Stark oro sa du? Mamman begärde ut orosanmälningarna och där stod det att det inte var akut i en av dem.

Det undersökte aldrig domstolen. De gick i princip helt på soc linje som de alltid gör trots att L.E skyddat mamman på flera centrala punkter live i domstolen..

Adams pappa och Adam misstänktes för att vara pedofiler och om inte kompisdoktorn ryckt in så hade Elsa kunnat vara fortsatt placerad på obestämd tid.

Varför? För att soc kan gömma undan bevisen som talar emot en placering bakom sekretess.

I en av dem.... Vad stod det i de andra?

Återigen, du läser och tar in det du vill. Det är uppenbart utifrån det du skriver att du har noll insikt i vad problematiken innebär och hur vården fungerar (och ska fungera) överlag. Du läser och tar in det som stödjer sin tes.

Som Uglo sa tror jag, confirmation bias och Donning Krueger-effekten personifierad.
Citera
2026-05-08, 07:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
I en av dem.... Vad stod det i de andra?

Återigen, du läser och tar in det du vill. Det är uppenbart utifrån det du skriver att du har noll insikt i vad problematiken innebär och hur vården fungerar (och ska fungera) överlag. Du läser och tar in det som stödjer sin tes.

Som Uglo sa tror jag, confirmation bias och Donning Krueger-effekten personifierad.

Till skillnad mot ditt gäng så pratar jag inte om vården generellt eller hur lagen är tänkt att fungera.

Jag pratar om den verkliga världen och i den kan både soc och vården begå grova misstag som kan skada människor för livet.

Och jag pratat om hur lvu-procesen faktiskt går till bakom den fina fasaden.
Citera
2026-05-08, 08:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Ja vad står det egentligen i orosanmälningarna?

Det är ju just det ingen vet utom soc som leverererat sina egna hemmasnickrade sammanfattningar till beslutsunderlaget utan egen medicinsk bakgrund och utbildning

Att bero på Dunning Kruger
Citera
2026-05-08, 08:52
Medlem
Citat:

Ja, så kan det inte få fortsätta i en demokrati!
Ett rejält poliskt tryck - från riksdagen - som är lagstiftaren - måste till snarast.
För barnens bästa, på riktigt!!
Senast redigerad av commandaria 2026-05-08 kl. 08:58.
Citera
2026-05-08, 09:35
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Vårdens ansvar är att ordinera droppet, ja. Utifrån mammans rapportering av symtom och matintag. Det var i praktiken det man enligt utsago gjorde, diskussion kring dropper, fast muntligen. Tyvärr så var det mycket slarv med dokumentationen och även en del finputsning av intyg som skapade förvirring när annan part skulle skriva orosanmälan.

Som någon uttryckte, läkare som lät sig styras och en bulldozer till morsa. Givetvis inte ok men läkare är inte mer än människor.

Läkaren tyckte att kontakten med mamman fungerade väl, men när situationen började eskalera, och säkerligen utifrån påtryckningar från resterande personal, så landade man i att man var tvungen att agera.

Återigen, detta är något som man borde ha kommunicerat till soc via orosanmälan i ett tidigare skede (vilket man kanske gjorde men att soc avvaktade? Mamman är ju ändå socionom.)

Sannolikt att man då hade kunnat bestämma att pappan skulle ta ökat ansvar för att låta vården få en mer objektiv bedömning av flickan och hennes symtom. Det vet vi inte nu.

Situationen drogs till sin spets och MbP misstanke kom upp (på inte allt för löss grufer enligt vad som framkommit) och socialen agerade utifrån detta hårt. Ja, för hårt, tyvärr. Men syftet är att avskilja från mammans inflytade totalt vid denna typ av ärende för att kunna utvärdera objektivt så agerandet är på ett vis förståeligt avseende omhändertagandet, kanske inte på just det sättet.

MbP kunde inte styrkas enligt den samlade bilden, men så pass mycket framkom som talade emot mamman att man valde att fortsatt utvärdera utan hennes inflytande. Speciellt då flickan så snabbt bättrades (vilket inte har med droppet att göra).

Nu när vården vet att hon kan äta, mår bättre, kan prata med henne och vet att hon klarar sig utan dropp och assistenter över en tidsperiod som inte kan förklaras av fluktuation i sjukdomsgrad så släpper man LVU.

Är inte allt ovan ett ganska logiskt och rimligt händelseförlopp?

Soc agerade hårt men högst sannolikt helt rätt i detta ärende. Och ja, jag förstår att omhändertagandet absolut kommer att sätta sina spår hos flickan, men jag tror hon kommer att vara tacksam för det när hon blir vuxen och kan förstå situationen och de potentiella konsekvenser kring hennes fysiska hälsa som hade kunnat vara om allt tilläts att löpa på utan att soc eller vården agerade resolut.
Ja, det du skriver låter logiskt MEN det innebär flera allvarliga fel från vårdens sida. Det är just dessa fel som lett fram till nuvarande situation. Om vården istället agerat enligt regelboken hade situationen sannolikt inte uppstått.

Enligt föräldrarna handlade problemen om att Elsa var trött och hängig och ibland också led av smärta. Trots flera inläggningar hittades inga förklaringar och mamman upplevde svårigheter med att få kontakt med ansvarige läkaren och experterna i Uppsala.

I ett sådant läge ska vården dokumentera och utreda bristerna tillsammans med föräldrarna. Det ska upprättas en tydlig vårdplan och genomföras mätbar uppföljning.

Om det trots detta fortfarande inte fungerar behöver verksamhetschefen kopplas in. Det kan t.ex. behövas en neutral tredje part på kliniken om kommunikationen med läkaren inte fungerar.

I alla dessa steg MÅSTE allt som rör barnets vård, inklusive beslut och planer med föräldrarna, journalföras.

Av det som framkommit har vården systematiskt åsidosatt detta och därför står nu ord mot ord. Så får det absolut INTE gå till.

Konsekvensen är att en hel familj drabbats oerhört hårt av en mardrömslik och traumatiserande livssituation som snart pågått i ett år.
Citera
2026-05-08, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ja, det du skriver låter logiskt MEN det innebär flera allvarliga fel från vårdens sida. Det är just dessa fel som lett fram till nuvarande situation. Om vården istället agerat enligt regelboken hade situationen sannolikt inte uppstått.

Enligt föräldrarna handlade problemen om att Elsa var trött och hängig och ibland också led av smärta. Trots flera inläggningar hittades inga förklaringar och mamman upplevde svårigheter med att få kontakt med ansvarige läkaren och experterna i Uppsala.

I ett sådant läge ska vården dokumentera och utreda bristerna tillsammans med föräldrarna. Det ska upprättas en tydlig vårdplan och genomföras mätbar uppföljning.

Om det trots detta fortfarande inte fungerar behöver verksamhetschefen kopplas in. Det kan t.ex. behövas en neutral tredje part på kliniken om kommunikationen med läkaren inte fungerar.

I alla dessa steg MÅSTE allt som rör barnets vård, inklusive beslut och planer med föräldrarna, journalföras.

Av det som framkommit har vården systematiskt åsidosatt detta och därför står nu ord mot ord. Så får det absolut INTE gå till.

Konsekvensen är att en hel familj drabbats oerhört hårt av en mardrömslik och traumatiserande livssituation som snart pågått i ett år.

Jag håller helt med om att det föreligger brister i dokumentationen. Annars hade vi inte suttit här och diskuterat.

Men precis som du skriver så handlade problemen enligt föräldrarna om att det var mycket trötthet, hängighet, smärtor samt svårigheter att äta. Detta var inget som vården uppmärksammade vid en objektiv granskning inneliggande. Det fanns en tydlig diskrepans. Detsamma avseende dosen av näringsdroppet och flickans tillväxt.

Att man inte hittar en rimlig förklaring betyder inte att det föreligger en underliggande sjukdomsproblematik utan en möjlighet att funktionella symtom kopplade till psykiskt mående och miljö kan ha spelat stor roll. Även en möjlighet till att föräldrar, medvetet eller omedvetet, gav en felaktig rapportering av symtomen till vården.

Min uppfattning är att de försökte att utreda och styra upp detta. Men det går inte om mamman har en helt annan åsikt och vill driva den somatiska vården vidare i en annan riktning.

Då måste man agera. Vilket man gjorde.

Förstår du min utgångspunkt?
Citera
2026-05-08, 12:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är alltså helt omöjligt och kan aldrig förekomma vid konflikter mellan skola/vård och föräldrar?

Det verkade finnas en konflikt här då mamman lämnat in en stor IVO-anmäla i nära anslutning till samma orosanmälan.

Domstolen valde att lita på soc sammanfattning, istället för att gå igenom primärkällorna dvs hela originalen.

Citat:
Jaha så du menar att misstanken ska få leva vidare trots att domstolen underkände MBP-anklagelsen fullständigt. Skyldig men ändå inte?

Det är soc jobb att utreda samspel. Det finns utredningshem för sådant. Men det skedde aldrig.

Citat:

Det är du som är verklighetsfrånvänd som stödjer renodlade kafkaprocesser mot föräldrar.

Dina bevis?? = "Det framgår av domen". Säg det till Adams pappa och se om han håller med dig och dina systemriddarvänner.

För det som står i domen är inte fakta. Det är och förblir en berättelse som inte får störas. Därför göms bevisen undan bakom sekretess och ingen utom soc vet vad som egentligen står i originalhandlingarna.
Citera
2026-05-08, 12:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag håller helt med om att det föreligger brister i dokumentationen. Annars hade vi inte suttit här och diskuterat.

Men precis som du skriver så handlade problemen enligt föräldrarna om att det var mycket trötthet, hängighet, smärtor samt svårigheter att äta. Detta var inget som vården uppmärksammade vid en objektiv granskning inneliggande. Det fanns en tydlig diskrepans. Detsamma avseende dosen av näringsdroppet och flickans tillväxt.

Att man inte hittar en rimlig förklaring betyder inte att det föreligger en underliggande sjukdomsproblematik utan en möjlighet att funktionella symtom kopplade till psykiskt mående och miljö kan ha spelat stor roll. Även en möjlighet till att föräldrar, medvetet eller omedvetet, gav en felaktig rapportering av symtomen till vården.

Min uppfattning är att de försökte att utreda och styra upp detta. Men det går inte om mamman har en helt annan åsikt och vill driva den somatiska vården vidare i en annan riktning.

Problemet är att din urgångspunkt kommer från påståenden från socialtjänsten att vården skulle uttryckt sig på ett visst sätt.

Men du förstår fortfarande inte skillanden mellan av soc tolkad information och information direkt från vården.
Citera
2026-05-08, 12:35
Medlem
Citat:
Exakt. Socialtjänsten är inte jesus som systemriddarna verkar tro.

Och det är skrämmande hur många som verkar tro det. Och hur mycket det krävs att man sätter sig in i LVU-processers gång för att få en helhetsbild av systemet. Först då förstår man var bristerna ligger. Men dom är inte insatta och när du förklarar så kan dom inte tro på det FöR Så FåR MaN iNtE gÖRa Om MaN SkA joBba pÅ sOc jÖö

Men dom verkar ha fastnat i deras barntänk att en polis är en polis och en tjuv är en tjuv. Och att där finns ingen chans i världen att en så "noggrann" process kan ha gjort alla fel. Men så noggranna är dom inte. Bara det, ni andra behöver förstå.
Citera
2026-05-08, 12:48
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Jag förstår din utgångspunkt. I det läget borde verksamhetschefen kopplats in för att försöka lösa problemen i dokumenterade samtal med föräldrarna. Då alla verkar eniga om att mamman velat barnet väl är det troligt att det skulle gå att hitta metoder för fungerande kommunikation. Kanske hade det räckt med en annan person på kliniken som vårdkontakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in