Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Ja, det du skriver låter logiskt MEN det innebär flera allvarliga fel från vårdens sida. Det är just dessa fel som lett fram till nuvarande situation. Om vården istället agerat enligt regelboken hade situationen sannolikt inte uppstått.
Enligt föräldrarna handlade problemen om att Elsa var trött och hängig och ibland också led av smärta. Trots flera inläggningar hittades inga förklaringar och mamman upplevde svårigheter med att få kontakt med ansvarige läkaren och experterna i Uppsala.
I ett sådant läge ska vården dokumentera och utreda bristerna tillsammans med föräldrarna. Det ska upprättas en tydlig vårdplan och genomföras mätbar uppföljning.
Om det trots detta fortfarande inte fungerar behöver verksamhetschefen kopplas in. Det kan t.ex. behövas en neutral tredje part på kliniken om kommunikationen med läkaren inte fungerar.
I alla dessa steg MÅSTE allt som rör barnets vård, inklusive beslut och planer med föräldrarna, journalföras.
Av det som framkommit har vården systematiskt åsidosatt detta och därför står nu ord mot ord. Så får det absolut INTE gå till.
Konsekvensen är att en hel familj drabbats oerhört hårt av en mardrömslik och traumatiserande livssituation som snart pågått i ett år.
Jag håller helt med om att det föreligger brister i dokumentationen. Annars hade vi inte suttit här och diskuterat.
Men precis som du skriver så handlade problemen
enligt föräldrarna om att det var mycket trötthet, hängighet, smärtor samt svårigheter att äta. Detta var inget som vården uppmärksammade vid en objektiv granskning inneliggande. Det fanns en tydlig diskrepans. Detsamma avseende dosen av näringsdroppet och flickans tillväxt.
Att man inte hittar en rimlig förklaring betyder inte att det föreligger en underliggande sjukdomsproblematik utan en möjlighet att funktionella symtom kopplade till psykiskt mående och miljö kan ha spelat stor roll. Även en möjlighet till att föräldrar, medvetet eller omedvetet, gav en felaktig rapportering av symtomen till vården.
Min uppfattning är att de försökte att utreda och styra upp detta. Men det går inte om mamman har en helt annan åsikt och vill driva den somatiska vården vidare i en annan riktning.
Då måste man agera. Vilket man gjorde.
Förstår du min utgångspunkt?