2026-05-08, 07:18
  #13
Medlem
www.bbc.co.uk omdirigerar just nu till www.bbc.com där valet inte nämns

Public Service som tiger ihjäl valresultat.
Den såg jag faktiskt inte komma.
Citera
2026-05-08, 07:21
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Mja, visst har de gröna gjort ett bra val, men stora vinnaren är reform UK - eller missförstår jag siffrorna?
Jag var ironisk.
Citera
2026-05-08, 07:21
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
www.bbc.co.uk omdirigerar just nu till www.bbc.com där valet inte nämns

Public Service som tiger ihjäl valresultat.
Den såg jag faktiskt inte komma.
Märkte samma sak
Citera
2026-05-08, 07:28
  #16
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
www.bbc.co.uk omdirigerar just nu till www.bbc.com där valet inte nämns

Public Service som tiger ihjäl valresultat.
Den såg jag faktiskt inte komma.
Då har du letat dåligt i en lång artikel om valet där. Men för lite mer grundläggande analyser får du nog vänta till efter lunch. Det är väl först då det slutligen resultatet kommer?
Citera
2026-05-08, 08:16
  #17
Medlem
Extremeflys avatar
Vad betyder detta för vinnarna i valet? Och framförallt vad betyder de för labour?
Citera
2026-05-08, 08:24
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Vad betyder detta för vinnarna i valet? Och framförallt vad betyder de för labour?

Inte så svårt att förutse att Starmer avgår.

Han kan nog inte skylla på alla lokala företrädare samtidigt ....

Reform stärks nog ytterligare då andra från labour och con överger dem också, såtillvida trenden fortsätter och 5-partisystemet inte blir till ett nytt 2-partisystem med Reform/Con vs labour/green och att LIbdems delar upp sig i dessa.
Citera
2026-05-08, 08:43
  #19
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Inte så svårt att förutse att Starmer avgår.

Han kan nog inte skylla på alla lokala företrädare samtidigt ....

Reform stärks nog ytterligare då andra från labour och con överger dem också, såtillvida trenden fortsätter och 5-partisystemet inte blir till ett nytt 2-partisystem med Reform/Con vs labour/green och att LIbdems delar upp sig i dessa.
Vi får väl se… Det är ett lokalval och ehuru inte betydelselöst, så är det nog lättare att proteströsta där. Om Labour och tories (som väl också gjorde ett dåligt val?) skärper till sig kan de nog göra ett bättre val när underhuset skall tillsättas.
Men ändå lite märkligt att ett högerpopulist parti går frammåt på det här sättet. Där högerpopulisterna haft makten har inte gått så bra precis!
Citera
2026-05-08, 09:45
  #20
Moderator
Strix m/94s avatar
Vi får väl se vilka konsekvenser Reforms framgång får. Några partitoppar i t ex Labour kan möjligen behöva avgå, men det finns ett enormt motstånd mot Reform i både lokal och central förvaltning. Som bäst gissar jag på att Labour kan genomföra några symboliska skärpningar av immigrationslagarna, men några stora vindkantringar ligger nog längre bort.
Citera
2026-05-08, 10:56
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Vi får väl se… Det är ett lokalval och ehuru inte betydelselöst, så är det nog lättare att proteströsta där. Om Labour och tories (som väl också gjorde ett dåligt val?) skärper till sig kan de nog göra ett bättre val när underhuset skall tillsättas.
Men ändå lite märkligt att ett högerpopulist parti går frammåt på det här sättet. Där högerpopulisterna haft makten har inte gått så bra precis!

Brukar väl mest vara äldre dementa stofiler som röstar på Labour och con som röstar i lokalval.

Lär gå ännu bättre för reform i parlamentsvalet.

Sen så är högerpopulism inte ett väldefinierad term, bara något som kommunister som tycker det är normalt att älska ISIS och Hamas som använder sig av den.

En sionist vann kan ni väl komma med nu när ni har anammat terroristernas logik och språkbruk fullt ut.

Starmer verkar försöka sitta kvar verkar det som.
__________________
Senast redigerad av 1ulvius9 2026-05-08 kl. 10:59.
Citera
2026-05-08, 11:19
  #22
Medlem
stilichos avatar
Jag önskar Reform all lycka i det framtida kommunala arbetet. Vid det här laget borde väl alla ha fattat att det bästa sättet att bekämpa högerpopulister på är att helt enkelt ge dem makt att misslyckas, vilket de nästan alltid brukar göra. Med jämna mellanrum behöver folk påminnas om att dålig politik leder till dåliga resultat.

Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Kommer förrädaren Starner avgå? Eller kommer han vänta tills han blir förd till galgen?

Uppdatera mig: Vad har Starmer förått och hur har han gjort det?

Citat:
Ursprungligen postat av analking
Labor verkar ha imploderat varföf skriver inte oberoende media om detta?

Än så länge har ju faktiskt Tories imploderat mer. Åtminstone i bemärkelsen att de har förlorat fler mandat än Labour. Men det är nog lite för tidigt för att skriva några djupa analyser åt något håll.

Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Inte så svårt att förutse att Starmer avgår.

Det är ett internt beslut för Labour vem som ska vara deras partiledare. Och Labour har rätt lite att vinna på att slänga ut sin partiledare, det är ju inte som att de har någon bättre som bara väntar på en chans att glänsa.
Citera
2026-05-08, 12:25
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho

Det är ett internt beslut för Labour vem som ska vara deras partiledare. Och Labour har rätt lite att vinna på att slänga ut sin partiledare, det är ju inte som att de har någon bättre som bara väntar på en chans att glänsa.

Det finns ju ett slags inbördeskrig mellan Starmer-typer och Corbyn-typer (precis som tories kläms mellan lib dems och Reform).

Starmer förlorade nu i valet men till Reform där Corbyn-typerna skulle skrämma över ännu fler väljare.

Så frågan är vad som händer med partiet.

Kommer det implodera i ett islamistiskt parti (som kan ta röster från de gröna) och skapas ett annat mer grå-Labour-aktigt ?
Citera
2026-05-08, 14:30
  #24
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Brukar väl mest vara äldre dementa stofiler som röstar på Labour och con som röstar i lokalval.

Lär gå ännu bättre för reform i parlamentsvalet.

Sen så är högerpopulism inte ett väldefinierad term, bara något som kommunister som tycker det är normalt att älska ISIS och Hamas som använder sig av den.

En sionist vann kan ni väl komma med nu när ni har anammat terroristernas logik och språkbruk fullt ut.

Starmer verkar försöka sitta kvar verkar det som.
Hmmm…. Valdeltagandet är ofta rätt lågt i Storbritannien och lägre i lokalval - runt 30%, men så många är knappast dementa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in