Citat:
Ursprungligen postat av
LuluBrooksie
Vad hade Covid-19 för dödlighet? 0,05%?
Citat:
Ursprungligen postat av
Svartheden
I början utan vaccin och behandling så var den kring 1%.
Nu kanske den ligger på dom siffror du nämner.
Framförallt är ju Covids dödlighet väldigt beroende av ålder och komorbiditeter. För gamla och sjuka var dödligheten först klart högre och sedan lite högre än för en vanlig influensa under de första vågorna, men risken sjönk drastiskt för friska människor längre ner i åldrarna. För barn var den inte ens 0,05% utan behandling tror jag, minns inte de exakta siffrorna dock.
Covid var emellertid väldigt smittsamt, och det är det väl tveksamt om ett hantavirus blir, ifall jag förstått rätt. I så fall liten risk att det blir en pandemi, och en helt annorlunda pandemi ifall det ändå blir det (färre smittade, men fler döda per 1000 smittade).
Citat:
Ursprungligen postat av
Kockumskranen
Vet man något om eventuella riskgrupper osv?
Antar att äldre och de med dåliga luftvägar är överrepresenterade bland de 30-40%
Ytterst relevant fråga, av ovan nämnda orsaker. Är ju långt värre med ett virus som främst dödar barn (som smittkoppor) än ett som nästan bara dödar gamla och sjuka (som covid). Det enda jag sett här var att det första dödsoffret var en 70-åring och att de flesta på båten var äldre, vilket möjligen tyder på att det hör till den sistnämnda kategorin.