2026-05-07, 21:48
  #5773
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Det stämmer inte. Avanza kan inte ta 625 kr i avgift för dina 2500 aktier om det överstiger det fasta priset beroende på vilken marknad du handlar på. Är det samma bolag som du menar med A & B aktier så har dom gjort fel helt enkelt. Kolla prislistan så ser du.
Jag tittar på just prislistan. Har jag valt Mini när min storaffär går igenom så är courtaget 0.25%. https://www.avanza.se/konton-lan-prislista/prislista/courtageklasser.html

Med a och b menar jag såklart inte a- och b-aktier. Det var bara en bokstav istället för att ta fram ett riktigt bolag.
Citera
2026-05-07, 21:55
  #5774
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jag tittar på just prislistan. Har jag valt Mini när min storaffär går igenom så är courtaget 0.25%. https://www.avanza.se/konton-lan-prislista/prislista/courtageklasser.html

Med a och b menar jag såklart inte a- och b-aktier. Det var bara en bokstav istället för att ta fram ett riktigt bolag.
Jag menade att A & B såldes i två olika omgångar på en dag. Din stor affär borde ha debiteras 99 kr och mini 0,25% enligt listan dvs 1 kr.
Citera
2026-05-07, 21:57
  #5775
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Jag menade att A & B såldes i två olika omgångar på en dag. Din stor affär borde ha debiteras 99 kr och mini 0,25% enligt listan dvs 1 kr.
De debiteras efter vilket courtage jag valt när affären görs upp. Om det hade varit som du tror hade det inte varit något att gnälla på.
Citera
2026-05-07, 21:59
  #5776
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
De debiteras efter vilket courtage jag valt när affären görs upp.
Då har du valt fel courtage klass beroende på affär= Två olika avslut.
Citera
2026-05-07, 22:01
  #5777
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Då har du valt fel courtage klass beroende på affär= Två olika avslut.
Vilken courtageklass hade du valt om du hade haft två likadana affärer väntandes?
Citera
2026-05-07, 22:05
  #5778
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vilken courtageklass hade du valt om du hade haft två likadana affärer väntandes?
Beroende på belopp hade jag valt det innan jag lade ordern. Nu var ditt exempel inte två likadana. Det skiljde rätt mycket i total summa. Mini - fast pris.
Citera
2026-05-07, 22:07
  #5779
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Beroende på belopp hade jag valt det innan jag lade ordern. Nu var ditt exempel inte två likadana. Det skiljde rätt mycket i total summa. Mini - fast pris.
Och då hade du alltså fått betala 625 kr i courtage för storaffären.
Citera
2026-05-07, 22:09
  #5780
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och då hade du alltså fått betala 625 kr i courtage för storaffären.
Nej, inte om jag valt fast pris. 0,25% gäller affärer under 15,600 kr
Citera
2026-05-07, 22:15
  #5781
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Nej, inte om jag valt fast pris. 0,25% gäller affärer under 15,600 kr
Om du hade valt fast pris så hade du fått betala 99 kr i courtage för affären med 1000 aktier á 1 kr.

Du väljer inte courtage per affär, utan per tid. Lägger du en order som jag berättade, att den ska slutföras när priset är rätt, så måste du sekundbevaka för att kunna ändra din courtageklass precis innan affären går igenom.
Citera
2026-05-07, 22:24
  #5782
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om du hade valt fast pris så hade du fått betala 99 kr i courtage för affären med 1000 aktier á 1 kr.

Du väljer inte courtage per affär, utan per tid. Lägger du en order som jag berättade, att den ska slutföras när priset är rätt, så måste du sekundbevaka för att kunna ändra din courtageklass precis innan affären går igenom.
Jo, du väljer courtage per affär om du vill. Har stämt till 100% även om affären har tagit 4-5 timmar.

Har aldrig lagt en affär på en vecka, men är säker på att det är slutpriset som avgör.
Citera
2026-05-07, 22:28
  #5783
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Jo, du väljer courtage per affär om du vill. Har stämt till 100% även om affären har tagit 4-5 timmar.

Har aldrig lagt en affär på en vecka, men är säker på att det är slutpriset som avgör.
Om det är som du påstår så är allt ganska okej, men när jag byter courtageklass så ändras det även för affärer som ännu inte gått igenom. Kan inte tänka mig annat.

Du väljer alltså en courtageklass för en liten affär, sätter ett köp på ett visst pris.

Sedan väljer du en ny courtageklass för en större affär, sätter ett köp på ett visst pris.

När affärerna sedan går igenom, får du då "rätt" courtageklass på båda affärerna?
__________________
Senast redigerad av Stiffinger 2026-05-07 kl. 22:30.
Citera
2026-05-07, 22:31
  #5784
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om det är som du påstår så är allt ganska okej, men när jag byter courtageklass så ändras det även för affärer som ännu inte gått igenom. Kan inte tänka mig annat.
Nästa stora affär blir 100% Lund Mining. Ska kolla extra noga då om courtaget stämmer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in