2026-05-07, 20:23
Medlem
LittleFishs avatar
"Om jag hade varit kapten för Titanic så hade den inte sjunkit efter att vi kört in i isberget."
Citera
2026-05-07, 20:36
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallesKulor
Det han menar är att S är de enda som hade varit tillräckligt dumma att fortsätta sponsra bedrägeriet.
Exakt. Med folks skattepengar. Omfördelningspolitik deluxe.

Säger hur inkompetent denne klåpare är. Totalt värdelös, en plattskalle som berikat sig på andra.
Citera
2026-05-07, 20:40
Medlem
Om jag hade kunna spelat på eurojackpot efter dragningen så hade jag varit rik!
Citera
2026-05-07, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Northvolts VD Peter Carlsson säger att om Socialdemokraterna hade suttit i regering så hade Northvolt inte gått i konkurs. Men nu när Tidöregeringen satt i regering så kraschade Northvolt, enligt Carlsson.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/peter-carlssons-harda-kritik-saknade-regeringens-stod-i-northvoltkrisen-valdigt-besvikna

Har Carlsson rätt?

Sant.
Och vi tackar nuvarande regering för det, vi vill inte betala när ideologer gör ekonomiskt idiotiska beslut.
Citera
2026-05-07, 20:51
Medlem
Det är tack vare Tidö som man lägger ner det här korrupta sosseprojektet. Som hade noll bärighet. Som gick ut på att blåsa skattebetalarna som vanligt. Massa sossar i styrelsen osv som berikat sig på fiaskot. Dåren Per Bolund ändrade reglerna för pensionsfonder så att en sån här katastrofal investering blev möjlig.

Stoppa sossekorruptionen!

Tack Tidö.
Citera
2026-05-07, 21:02
Medlem
Hmmm ... ska inte rubriken vara ”Om Peter Carlsson inte varit VD hade Northvolt inte konkat”
Citera
2026-05-07, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Det är tack vare Tidö som man lägger ner det här korrupta sosseprojektet. Som hade noll bärighet. Som gick ut på att blåsa skattebetalarna som vanligt. Massa sossar i styrelsen osv som berikat sig på fiaskot. Dåren Per Bolund ändrade reglerna för pensionsfonder så att en sån här katastrofal investering blev möjlig.

Stoppa sossekorruptionen!

Tack Tidö.

Betyder ju inte att man vill ha bögar överallt.
Citera
2026-05-07, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Håller med om kärnkraften. Och en fungerande batterifabrik hade vart väldigt fint. Men jag tror inte det satt in brist på investeringar. Snarare så att projektet inte drevs på ett vettigt sätt.

Det tror jag också. Jag kan inte detaljerna men Peter Carlsson verkar inte ha skött bolaget helt rätt.
Citera
2026-05-07, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Jo. Eftersom Sveriges el till drygt 30% kommer från kärnkraft, så behöver hela samhället el från kärnkraft idag.
Den dagen Sveriges behov av el tillgodoses året om, till 0% kommer från kärnkraft, behöver inte hela samhället el från kärnkraft.

Det betyder inte att kärnkraften behövs i framtiden (se ex. 100% Förnybart). Kärnkraften kan mycket väl ersättas med andra kraftslag.
Citera
2026-05-07, 21:38
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Northvolts VD Peter Carlsson säger att om Socialdemokraterna hade suttit i regering så hade Northvolt inte gått i konkurs. Men nu när Tidöregeringen satt i regering så kraschade Northvolt, enligt Carlsson.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/peter-carlssons-harda-kritik-saknade-regeringens-stod-i-northvoltkrisen-valdigt-besvikna

Har Carlsson rätt?

Är det inte omöjligt att svara på?
Det finns en politisk ide.
Det finns en affärsidé.
Båda bör gå hand i hand.

Litiumbatterier till fordonsindustrin.
Ska konkurrera med Kinas bilindustri. Som har statligt stöd. Då är det tufft.

Politiskt ska vi ha mera elbilar.
Om politikerna bestämmer att vi ska ha gröna bilar, i detta affärsklimat, borde de inte också ta ansvaret?
Vi och våra valda politiker.

Känns som om att högerhanden inte vet vad vänsterhanden håller på med.

Eller. Vi har kvartalsekonomi och kartalspolitik.

Helt galet.
Citera
2026-05-07, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Du har missförstått statens inblandning i kärnkraftverksutbyggnaden. Det staten gör är att garantera en viss summa / kWh till företagen som bygger kärnkraft.

Det kallas för "subventioner" eller "bidrag". I framtiden kommer jag att kunna köpa vind eller solkraftsel till en tiondel av priset som kärnkraftsel säljs för. Då ingen köper kärnkraftselen till statens garantipris får staten gå in och köpa värdelös el till det utlovade garantipriset. Miljarder skattekronor som slösas på ingenting.

Citat:
Skulle du vilja investera sjukt mycket pengar i att bygga ny kärnkraft, och att sedan en regeringen inför gigantiska subventioner på vindkraftverk och solkraft, så du sedan tvingas i konkurs?

Subventioner på vindkraft och solkraft behövs inte eftersom kraftslagen - till skillnad från kärnkraften - står sig bra i konkurrensen!
Citera
2026-05-07, 22:05
Medlem
Duvlorts avatar
Vill sossarna verkligen ha den här "hjälpen", det är ju som ha Joachim Posener som draglok i kommande valspurt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in