2026-05-07, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det var ju inte gissningar. Det var ju konkreta anledningar man kan tänka sig. Du kan ju inte påstå att de anledningarna jag angav skulle vara nonsens, för dom anledningarna kan nog vi flesta relatera till.

Gällande SR-artikeln så kan jag också tänka mig att man i den stora massan kan hitta en del "falsk-anmälningar" om man t ex räknar in dementa eller psykiskt sjuka personer. Men jag tror inte andelen är särskilt stor i "vanliga fall" och heller inte för att folk vill ha ut försäkringspengar. I övrigt kan jag inte säga så mycket om Örebro-polisens uppgifter. Jag säger ingenting i frågan om dom hade rätt eller fel. Men jag kan av inslaget konstatera att det bl.a var "magkänsla" man gick efter. Jag tyckte också distinktionen mellan "falsk" och "felaktig", kontra "lögn", var lite luddig. Det verkade också finnas skönsmässiga fall där det rådde väldigt delade meningar, så det är ju knappast en säkerställd studie vi pratar om.

Jag kan inte säga så mycket i frågan varför det skulle vara mindre felaktiga anmälningar idag. Men skulle så vara fallet så kan det givetvis finnas anledningar till det. T ex: att man avskräcks av att polisen gör bättre utredningar eller att "dagens samhälle och sociala medier" gör att fallet blir mycket högre om man skulle bli påkommen. Det skulle också kunna vara så att samhället/polisen blivit bättre på att "täppa till de luckorna" som gjorde att falska anmälningar var lättare/vanligare förr.

Jag säger det igen: Jag motsäger ingenting av vad de nämnda juristerna säger. Jag har redan sagt till dig att det är allmänt vedertaget att våldtäkt är ett av de brott med flest antal felaktiga domar - så tillvida att både oskyldiga döms och att skyldiga frias. Jag har sagt att jag är medveten om svårigheterna och problembilden som finns. Det jag däremot inte är ense med dig om är hur stor omfattningen och risken är i realiteten. Jag vill också påminna dig om att påståendet "att det är flest som döms oskyldigt i sexualbrottmål och att risken är högst att dömas oskyldigt i just sexualmål" inte ger något som helst svar på om det skulle handla om 10, 100, 1000 eller 10 000 fall...och det är ju det vår diskussion handlar om. Jag vill också påpeka att många av de juristerna du hänvisar till är advokater (Johan Eriksson, Björn Sandin, David Massi). Det är fantastiskt duktiga yrkesmän med oerhörd kunskap...och en av de yrkesgrupperna jag håller absolut högst i rättsväsendet. Men du får inte glömma att den linjen dom för alltid kommer att vara "advokatens linje". Så vill du på riktigt vända och vrida på denna frågan så tycker jag även du skall ta in domarnas, åklagarnas, polisens och målsägandesidans åsikter.

Jag anser att det mesta är hypotetiska tankegångar och gissningar, tyvärr. Det jag litar på är folk som de facto har varit inblandade i tusentals fall och sett hur det är på riktigt. Om även Polismyndigheten uttryckt problematiken med falska våldtäktsanmälningar så tyder även detta på att det sker mycket.

Men kolla gärna på domen och återkom sedan.
Citera
2026-05-07, 18:17
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Varför har du fortfarande inte läst den

För att jag inte har den ännu.

Citat:
istället för att ställa frågor jag redan besvarat?

Du har INTE besvarat dem och jag tror vi båda vet varför.
Citera
2026-05-07, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Sorry! Jag var mer inne på diskussionen "att målsägandes ord" räcker. Kan jag uppfatta detta som att du kanske svängt lite i den frågan?

Enligt mig KAN det ju räcka med bevisning som enbart baseras på målsägandens egna ord.

Självklart är det svårt att bevisa våldtäkt, men målet i ett rättssamhälle borde ju inte vara att sänka rättssäkerheten för att få så många som möjligt dömda för våldtäkt trots att det knappast är ställt bortom rimligt tvivel.
Citera
2026-05-07, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
För att jag inte har den ännu.

Du har INTE besvarat dem och jag tror vi båda vet varför.

Jag har ju besvarat dig. "Bevisningen" för att VÅLDTÄKT skett är saker baserat på vad barnet berättat, alltså barnets ORD.

Varför tar det så lång tid för dig att få tag på en dom?
Citera
2026-05-07, 18:24
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Intressant, vad gör dig så övertygad om det?

Till att börja med så vet jag många som är det, inklusive högt uppsatta och meriterade sådana. Och om vi hade en situation där nästan alla var emot den så hade det rimligen gett ett helt annat utslag i debatten.

Jag har dock ingen direkt uppfattning om hur stor andelen för/emot är. Gissningsvis är en majoritet för. Till skillnad från ett lögnaktig ärkemongo som dig så påstår jag inte sådana saker med någon som helst säkerhet.

Citat:
När så många högt stående jurister då säger att det är ett problem så är det nog även så.

Återigen: Vi pratar inte om huruvida det finns problem. Vi pratar om DITT PÅSTÅENDE om att i princip alla jurister är emot den. Förstår du skillnaden, ditt pantade jävla mongo?
Citera
2026-05-07, 18:26
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=diB2qErlVK8

Jag är nyfiken. Anser du att detta stämmer eller inte?

Jag tänker inte lägga tid att titta på dina klipp när du inte ens behagar svara på enkla frågor och därtill är ett oärligt fittnylle. Sorry.
Citera
2026-05-07, 18:32
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Varför skulle det vara illa?

Det är väl en försäkring som täcker våldtäkt.

Inte en försäkring som täcker våldtäkt under förutsättning att en GM kan identifieras och dömas. Att någon döms för ett brott är en helt separat fråga från om man blivit våldtagen och har en försäkring som täcker det.
Man borde väl åtminstone fastställa att personen ifråga råkat ut för det hen säger? Annars blir det ju ett life-hack för skrupelfria personer som vill få in lite snabba pengar.

Om personen som TS citerar talar sanning så är det ju en skandal.
Citera
Medlem
Citat:
Till att börja med så vet jag många som är det, inklusive högt uppsatta och meriterade sådana. Och om vi hade en situation där nästan alla var emot den så hade det rimligen gett ett helt annat utslag i debatten.

Jag har dock ingen direkt uppfattning om hur stor andelen för/emot är. Gissningsvis är en majoritet för. Till skillnad från ett lögnaktig ärkemongo som dig så påstår jag inte sådana saker med någon som helst säkerhet.

Återigen: Vi pratar inte om huruvida det finns problem. Vi pratar om DITT PÅSTÅENDE om att i princip alla jurister är emot den. Förstår du skillnaden, ditt pantade jävla mongo?

Du påstår ju att du vet att många är av den åsikten, trots att du har noll bevis för det. Det är givetvis något de flesta inte vill skylta med. Tydligen kan inte jag påstå saker fast flera högt uppstående jurister påstår samma sak, men du kan påstå något utan några som helst bevis.
Citera
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
"Bevisningen" för att VÅLDTÄKT skett är saker baserat på vad barnet berättat, alltså barnets ORD.

Du har inte besvarat frågan om det är den ENDA bevisningen? Ja eller Nej?

Innan jag lägger tid på att få tag på domen och läsa den så vill jag ha lite klarhet från dig så att du inte ännu en gång backar och slingrar dig.

Men du vill inte ge klarhet och jag tror vi båda vet varför.

Patetiskt.
Citera
2026-05-07, 18:33
Medlem
Citat:
Jag tänker inte lägga tid att titta på dina klipp när du inte ens behagar svara på enkla frågor och därtill är ett oärligt fittnylle. Sorry.

Förstår det. Du är säkert mer kunnig än flera av Sveriges bästa advokater, idiot.
Citera
2026-05-07, 18:36
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Tydligen kan inte jag påstå saker fast flera högt uppstående jurister påstår samma sak, men du kan påstå något utan några som helst bevis

Retard, ditt påstående var att i princip alla tyckte det. Mitt påstående är att många är för och många emot. Jag kan hur lätt som helst styrka mitt påstående. Du flyr som en liten bitch när jag ber dig styrka ditt. Ser du skillnaden?

Clown
Citera
2026-05-07, 18:37
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Förstår det. Du är säkert mer kunnig än flera av Sveriges bästa advokater, idiot.

Vad har viljan att titta på ett klipp från dig med det att göra????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in