2026-05-07, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag är helt övertygad om att många jurister står bakom samtyckeslagstiftningen i stort.

Intressant, vad gör dig så övertygad om det?

Att så många erkänt skickliga jurister pekar på orättssäkerheten borde ju snarare peka på det motsatta, med tanke på att det dessutom inte vinner några popularitetspoäng om man säger så att säga detta, snarare helt tvärtom. Våldtäktsmän är väl de mest hatade i samhället efter pedofiler möjligtvis.

När så många högt stående jurister då säger att det är ett problem så är det nog även så.
Citera
2026-05-07, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag tänker inte lägga mig i denna diskussion mer än att jag säger: Vad är det du inte förstår? Fakta finns ju på bordet. Det är ju bara att läsa NJA 2010 s. 671 och NJA 2017 s. 316 så kan du ju själv läsa vilka krav HD satt upp för bevisvärdering i sexualmål. Denna praxis ligger till grund för ALLA våldtäktsdomar (friande som fällande).

Om du inte kan presentera en enda dom som stödjer din tes så finns det bara två förklaringar: Antingen att sådana fällande domar inte finns ELLER att du besitter någon slags brist (t ex att du inte vet vart man får tag på domar eller har svårt att läsa/ta in mycket text och information). Om det är det sistnämnda så tycker jag att du kan säga det. Det är inget du behöver skämmas för! För det första alternativet kommer det ju inte vara. För hittar du en fällande dom så kommer ju inte den bygga på din argumentation (eftersom den är juridiskt felaktig) utan på att man har uppnått de beviskrav som HD:s praxis anger.

Jag har ju redan postat ett målnr. Om man kan döma någon baserat på någons ord är det ju allt annat än rättssäkert. Det spelar ingen roll om det är ett barn som är målsägande eftersom de kan manipuleras.
Citera
2026-05-07, 16:57
Medlem
Citat:
Men nu pratar ju vi om en fråga som helt och hållet bygger på mörkertal och där det näst intill är omöjligt att på detaljerad nivå fastslå någonting. Om jag då BLAND ANNAT använder mig av åtal/domar för falsk angivelse, som ligger på en monumentalt låg nivå i antal, så är det ju knappast fel att använda det som ETT AV FLERA underlag i frågan? Jag tänker att om fullskaliga lögner skulle ligga bakom flertalet av de våldtäktsanmälningar som görs, så skulle antal åtal/domar för falsk angivelse i vart fall vara vanligare förkommet.

Om du däremot efterfrågar konkreta anledningar till att få personer falskt anklagar andra för våldtäkt, så skulle jag säga:
1. Rädslan att själv begå och åka dit för brott.

2. Rädslan för det man utsätter motparten för.

3. Rädslan för den skuld, skam och stigmatisering man får utstå om detta uppdagas.

4. Att många våldtäktsfall sker mellan personer som känner varandra. Att falskt anklaga någon man känner, någon man kanske tycker om, har en relation till/med osv. är nog en anledning som skulle göra att de allra flesta människor avstod att anklaga denne för våldtäkt.

5. Tilläggas skall att det även kan saknas incitament i de fallen man inte känner vederbörande. Detta eftersom man då inte har något otalt med varandra, som skulle vara anledning att beljuga denne. En annan anledning till att många skulle dra sig för att falskt anklaga någon, man inte känner, är att man inte vet vad denne skulle vara kapabel till.

6. Om jag även får tillföra konkreta anledningar till att jag inte tror att det är vanligt förkommande att man falskt anklagar någon för våldtäkt för att få ut pengar via försäkringsbolaget, så skulle jag säga: Ofta rör sådana här fall yngre personer, vilka knappt vet att dom har en försäkring. Oaktat "äldre" eller "yngre" så tror jag att det är få personer som är insatta i hur olycksfallsförsäkringen och överfallsskyddet fungerar. Jag tror att gemene man är medveten om att försäkring kan tas i anspråk vid t ex skadegörelse, stöld eller inbrott - men att man kan få ut försäkringspengar efter en våldtäkt tror jag inte särskilt många är insatta i. Oaktat "insatt" eller "inte insatt" så tror jag inte att särskilt många skulle ha uppfattningen om att det "bara är att ringa försäkringsbolaget, så kommer pengarna". Man ser nog framför sig ett krångligt, komplicerat och utdraget förlopp - och många avskräcks nog bara av termerna "försäkringsbolag" och "utredning" eller av auktoriteterna som arbetar där.

Nu är det lite för mycket hypotetiska historier och gissningar för min smak.

https://www.sverigesradio.se/artikel/1386947

Detta är ganska intressant. Jag vet att artikeln är från 2007, men varför skulle det vara mindre felaktiga anmälningar idag?

Om högt uppstående jurister säger att det är problematiskt och att det är flest som döms oskyldigt i sexualbrottmål och att risken är högst att dömas oskyldigt där tillsammans med narkotikabrott så litar jag nog på dessa eftersom de har mer erfarenhet av brottmål än alla här tillsammans.
Citera
2026-05-07, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Jag har ju redan postat ett målnr. Om man kan döma någon baserat på någons ord är det ju allt annat än rättssäkert. Det spelar ingen roll om det är ett barn som är målsägande eftersom de kan manipuleras.

Jag har inte tillgång till jobbdatorn nu, så skall kika på den domen imorgon.

Sedan undrar man ju varför du hänvisar till en tingsrättsdom. Det är ju som att köpa en frisbee, när man behöver en helikopter...
Citera
2026-05-07, 17:02
Medlem
Citat:
"Men givetvis kan sådant här öka mängden oskyldiga män som anmäls och döms oskyldigt" - Absolut, och då kan vi ju knyta ihop säcken med det jag skrev redan i mitt första inlägg, nämligen: "Alltså det är klart att det "ökar risken" så till vida att det finns ett (ytterligare) incitament att beljuga någon. Men vad skall man egentligen göra åt det? Det finns ju massa samhällsomständigheter som påverkar eller "uppmuntrar" att begå brott eller bedrägligheter, men vad skall man göra åt det? Det viktigaste är ju att polis, åklagare, advokater, domstolarna och givetvis även försäkringsbolagen är medvetna om att det kan ske och är ett möjligt incitament till att ljuga. Helt ärligt vet jag inte riktigt vart du vill komma med detta?"

Eftersom jag nyligen följt dig i en annan tråd på samma ämne, så är det väldigt tydligt att du snöat in på detta ämne. Men både Youtube-klippet, och "försäkrings-frågan", är ju gammalt. Detta är inget nytt eller revolutionerande för någon. Jag vill också uppmana dig att läsa vad jag faktiskt skriver. Jag motsäger inte Johan Eriksson och statsåklagaren på något sätt. Jag har redan sagt till dig att det är allmänt vedertaget att våldtäkt är ett av de brott med flest antal felaktiga domar - så tillvida att både oskyldiga döms och att skyldiga frias.
Jag har sagt att jag är medveten om svårigheterna och problembilden som finns. Vi är överens i den frågan, så blanda inte bort korten!
Det jag däremot inte är ense med dig om är hur stor omfattningen och risken är i realiteten.

https://www.youtube.com/watch?v=diB2qErlVK8

Denna video är ju rätt ny dock. Riktigt skrämmande.

Konstigt att du inte besvarar den andra användaren som påstår felaktigt att man ej kan dömas baserat på ORD utan teknisk bevisning, utan enbart mig.
Citera
2026-05-07, 17:03
Medlem
Citat:

Sedan undrar man ju varför du hänvisar till en tingsrättsdom. Det är ju som att köpa en frisbee, när man behöver en helikopter...

Hovrätten fastställde domen, den kan du hitta med hjälp av tingsrättsdomen.
Citera
2026-05-07, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Spännande. Så ge mig en enda lagakraftsvunnen hovrättsdom där du föreställer dig att någon dömts "utan bevis". EN ENDA.

Du kommer inte kunna göra det. Du vet och jag vet det.

Patetiskt.

Jag efterfrågar inte en random felaktig dom, jag efterfrågar EN ENDA lagakraftsvunnen hovrättsdom där någon dömts "utan bevis". Förstår du skillnaden?

Jag är nyfiken. Anser du att detta stämmer eller inte?
Citera
2026-05-07, 17:09
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Så du begriper inte själv att detta ökar risken markant att kvinnor anmäler män falskt för våldtäkt och förstör oskyldiga mäns liv för att de ska få ut enkla, snabba pengar ur sin hemförsäkring?

Men hemförsäkringsinspektörer kommer väl hem och gör en okulärbesiktning och letar efter spår. Ses som ett drömjobb i försäkringskretsar.
Citera
2026-05-07, 17:13
Medlem
Citat:

Enligt en annan användare är målnummer i Svea Hovrätt är B 5900-24 , så antar att det stämmer.
Citera
2026-05-07, 17:16
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Varför skulle det vara illa?

Det är väl en försäkring som täcker våldtäkt.

Inte en försäkring som täcker våldtäkt under förutsättning att en GM kan identifieras och dömas. Att någon döms för ett brott är en helt separat fråga från om man blivit våldtagen och har en försäkring som täcker det.

Men frågan är ju om det ens har skett en våldtäkt, jag menar om jag får ett inbrott måste jag ändå visa att jag faktiskt hade ett inbrott och blev av med en tavla värd x antal kronor. Det räcker inte bara att påstå det.
Att försäkringen täcker skador efter en våldtäkt köper jag, men har våldtäkten begåtts är frågan!
Varför betalar försäkringar ut pengar utan en fällande dom?
Citera
2026-05-07, 17:36
Medlem
Citat:
Nu är det lite för mycket hypotetiska historier och gissningar för min smak.

https://www.sverigesradio.se/artikel/1386947

Detta är ganska intressant. Jag vet att artikeln är från 2007, men varför skulle det vara mindre felaktiga anmälningar idag?

Om högt uppstående jurister säger att det är problematiskt och att det är flest som döms oskyldigt i sexualbrottmål och att risken är högst att dömas oskyldigt där tillsammans med narkotikabrott så litar jag nog på dessa eftersom de har mer erfarenhet av brottmål än alla här tillsammans.

Det var ju inte gissningar. Det var ju konkreta anledningar man kan tänka sig. Du kan ju inte påstå att de anledningarna jag angav skulle vara nonsens, för dom anledningarna kan nog vi flesta relatera till.

Gällande SR-artikeln så kan jag också tänka mig att man i den stora massan kan hitta en del "falsk-anmälningar" om man t ex räknar in dementa eller psykiskt sjuka personer. Men jag tror inte andelen är särskilt stor i "vanliga fall" och heller inte för att folk vill ha ut försäkringspengar. I övrigt kan jag inte säga så mycket om Örebro-polisens uppgifter. Jag säger ingenting i frågan om dom hade rätt eller fel. Men jag kan av inslaget konstatera att det bl.a var "magkänsla" man gick efter. Jag tyckte också distinktionen mellan "falsk" och "felaktig", kontra "lögn", var lite luddig. Det verkade också finnas skönsmässiga fall där det rådde väldigt delade meningar, så det är ju knappast en säkerställd studie vi pratar om.

Jag kan inte säga så mycket i frågan varför det skulle vara mindre felaktiga anmälningar idag. Men skulle så vara fallet så kan det givetvis finnas anledningar till det. T ex: att man avskräcks av att polisen gör bättre utredningar eller att "dagens samhälle och sociala medier" gör att fallet blir mycket högre om man skulle bli påkommen. Det skulle också kunna vara så att samhället/polisen blivit bättre på att "täppa till de luckorna" som gjorde att falska anmälningar var lättare/vanligare förr.

Jag säger det igen: Jag motsäger ingenting av vad de nämnda juristerna säger. Jag har redan sagt till dig att det är allmänt vedertaget att våldtäkt är ett av de brott med flest antal felaktiga domar - så tillvida att både oskyldiga döms och att skyldiga frias. Jag har sagt att jag är medveten om svårigheterna och problembilden som finns. Det jag däremot inte är ense med dig om är hur stor omfattningen och risken är i realiteten. Jag vill också påminna dig om att påståendet "att det är flest som döms oskyldigt i sexualbrottmål och att risken är högst att dömas oskyldigt i just sexualmål" inte ger något som helst svar på om det skulle handla om 10, 100, 1000 eller 10 000 fall...och det är ju det vår diskussion handlar om. Jag vill också påpeka att många av de juristerna du hänvisar till är advokater (Johan Eriksson, Björn Sandin, David Massi). Det är fantastiskt duktiga yrkesmän med oerhörd kunskap...och en av de yrkesgrupperna jag håller absolut högst i rättsväsendet. Men du får inte glömma att den linjen dom för alltid kommer att vara "advokatens linje". Så vill du på riktigt vända och vrida på denna frågan så tycker jag även du skall ta in domarnas, åklagarnas, polisens och målsägandesidans åsikter.
Citera
2026-05-07, 17:45
Medlem
Citat:

Denna video är ju rätt ny dock. Riktigt skrämmande.

Konstigt att du inte besvarar den andra användaren som påstår felaktigt att man ej kan dömas baserat på ORD utan teknisk bevisning, utan enbart mig.

Sorry! Jag var mer inne på diskussionen "att målsägandes ord" räcker. Kan jag uppfatta detta som att du kanske svängt lite i den frågan?

Teknisk bevisning finns det inget direkt krav på. Men ofta finns ju teknisk bevisning naturligt i form av telefonsamtal, SMS-konversationer eller liknande. Sedan finns ju de fallen där målsägandens uppgifter inte är allt igenom trovärdiga, så krävs det konkret/starkare bevisning. Detta kan vara teknisk bevisning, som t ex filminspelning, men kan också vara annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in