Citat:
Det är en ironisk twist att Trump inte nämnt detta lite smått avgörande hinder för insatsen. Särskilt eftersom han bajsat hårt på både Italien och Spanien för att ha nekat honom exakt samma typ av access.
https://omni.se/kallor-prinsen-satte-stopp-for-trumps-hormuzinsats/a/e7a85Q
https://omni.se/kallor-prinsen-satte-stopp-for-trumps-hormuzinsats/a/e7a85Q
Omni har fel. Saudis luftrum är begränsat på grund av att pilgrimsfärden Hajj till Mecka pågår för fullt i Saudi just nu.
Det innebär hela 12 000 extra flighter utöver det vanliga. Och pågår i drygt 30 dagar. Även om Saudis luftrum är stort så har de inte hur mycket personal som helst heller.
På 30 dagar blir det 400 extra flighter per dag. En flight extra var fjärde minut alltså.
Att då försöka skohorna in en massiv militär insats i detta område går inte så bra precis.
Militära flyg måste ju ha extra säkerhetsutrymme och långa tidsslottar för uppdragen.
Det är också därför som hangarfartyg är så pass praktiska i detta läget.
Typiskt att Omni antagligen bara läser engelska nyheter från MÖ. Och de påminner inte alls om att
Hajj pågår för fullt.
Citat:
Fast USAF klarar sig tydligen fint utan både Italien och Spanien. Detta eftersom de har så många tankerflygplan i luften samtidigt. Besättningarna kan roteras ombord på flygplanen. Att några ligger och sover i 8 timmar i stöten.
Dessutom har de idealiska utgångspunkter i Grekland, Cypern och tex Egypten.
Citat:
Jag kan föreställa mig att Trump tagit för givet att använda Saudiarabiens luftrum och flygfält, utan att fråga dem. Det är så Trump gör - klampar på som en elefant i en porslisbutik.
Ingen hänsyn - bekräftar fördomsbilden av USA.
Saudis prins säger han vill parterna ska nå en fredlig diplomatisk uppgörelse. Alltså är det USA som inte vill nå en fredlig överenskommelse.
Jag såg något om att USA nu har en fjorton-punkts-lista. Tidigare var det femton punkter. De har tagit bort en punkt antar jag. Detta är för att visa att de är villiga att förhandla. Men kraven är för högt satta för att kunna förhandlas om.
Anar jag Israels försåt ligga bakom?
Är Trump helt i händerna på Israel.
Ingen hänsyn - bekräftar fördomsbilden av USA.
Saudis prins säger han vill parterna ska nå en fredlig diplomatisk uppgörelse. Alltså är det USA som inte vill nå en fredlig överenskommelse.
Jag såg något om att USA nu har en fjorton-punkts-lista. Tidigare var det femton punkter. De har tagit bort en punkt antar jag. Detta är för att visa att de är villiga att förhandla. Men kraven är för högt satta för att kunna förhandlas om.
Anar jag Israels försåt ligga bakom?
Är Trump helt i händerna på Israel.
Saudi gick ju ut före kriget om att Hajj skulle genomföras som planerat. Med 3,1 miljoner sålda biljetter och pilgrimsvisum är det inte något som man tar lätt på. Att avbryta och ställa in. Uppskattningsvis omsätter dessa pilgrimer drygt 15 miljarder dollar.
Varav en stor del tillfaller flygbolagen förstås, men även moskéernas administration fyller förstås på sina kassor.
Citat:
Självklart sa Sickan !! Allting är planerat in i minsta detalj.

Allting är Israels och USAs fel från början.
Tack för att du påpekade det...
Det kan inte nog påpekas

FBs egen intelligensreserv Urbizzo dök turligt upp i diskussionen
och rättade till ledet...