2026-05-07, 14:51
  #5173
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är direkt stötande att du fortsätter att påstå att den läkare som drog igång allt det här ”skyddar” mamman.

Läs domen Totius. Det står där. Om du inte förstår vad som står där kan jag inte hjälpa dig. Jag la upp de två texterna framför ögonen på dig och visade exakt skillnaderna mellan L.E:s egna ord i rätten och socialsekreterarens ord vad hon påstod att L.E sagt. Det gick inte ihop.. alls. Och det på flera avgörande punkter
Citera
2026-05-07, 15:01
  #5174
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Läs domen Totius. Det står där. Om du inte förstår vad som står där kan jag inte hjälpa dig. Jag la upp de två texterna framför ögonen på dig och visade exakt skillnaderna mellan L.E:s egna ord i rätten och socialsekreterarens ord vad hon påstod att L.E sagt. Det gick inte ihop.. alls. Och det på flera avgörande punkter
Och du har hundrafemtielva gånger fått svaret att du använder AI för att göra ”analyser” som AI inte klarar. Den rundgång du håller på med är fullständigt vettlös.

Jag säger det IGEN: Det LE gjorde var att helt ta fokus från det extremt allvarliga felet med droppet och istället skuldbelägga mamman för att ha återrapporterat fel matintag. Han vände sitt eget fel mot mamman och det blev en del av bilden av ”bristande omsorg”.
Citera
2026-05-07, 15:03
  #5175
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tb-bo
MBP "föll i domstol", men föll som vad? Du verkar utgå från att det prövades som brottsrekvisit eller misshandelskriterium och friade mamman. Det är inte samma sak som att beteendet var irrelevant i LVU-bedömningen.
Den initiala orosanmälan handlade om att mamman skadade sitt barn med sjukvärdsinsatser. Mamman hann av ren tur ladda ner Elsas vårdhistorik och tog med sig det till domstolen med "kompisdoktorn" som dina vänner i denna tråd kallar honom. Även L.E vittnade emot detta under förhöret i domstol. Allt går att läsa innantill i de länkade domarna som finns i denna tråd. Och ja. MBP fölll hårt för att mamman försvarade sig på ett sätt som inte så många föräldrar lyckas med.

Men vad gör socialtjänsten då som fortfarande tror på detta hjärnspöke? Jo de hittar såklart på en annan historia och nu är det helt plötsligt "omsorgsbrist" som är rubriken. Det låter mycket märkligt och som en ren efterhandskonstruktion i min värld och jag hoppas verkligen att föräldrarna begär ut alla journaler och granskar detta så att sanningen kommer fram.

Citat:
Ursprungligen postat av tb-bo
Omvårdnadsbrist kräver en helt annan tröskel än straffrättslig skuld. Att något inte håller för fällande dom betyder inte att det inte påverkar bedömningen av föräldraförmåga och risk framåt.
Jo men vad var den egentliga risken? Socialtjänsten hade ju inte ens utrett föräldrarna? Var skulle denna påstådda risk komma ifrån från ingenstans? Dessutom fanns det ju en orosanmälan som sa att det inte fanns någon akut risk. Men det noterade bara domstolen utan att undersöka det närmare. Allt pekar på att det här är en fabricerad risk som egentligen aldrig funnits. Därför är Elsa nu påväg hem.

Citat:
Ursprungligen postat av tb-bo
Och det är ju faktiskt familjen själv som gått ut med att en oberoende sakkunnig anlitades i ärendet – med slutsatsen att risken framåt bedömdes som försumbar. Det är inte ett friskrivande från att frågan var relevant. Tvärtom, erkännande av att den behövde utredas ordentligt + att den gjordes av någon med faktisk kompetens.
ja fast Elsa borde aldrig LVU:ats överhuvudtaget. Det borde blivit ett SIP-möte direkt när MBP föll i domstol och egentligen långt tidigare för att undvika att överhuvudtaget blanda in socialtjänsten som bara levererat dyra björnjtjänster i detta ärende

Citat:
Ursprungligen postat av tb-bo
Du kan inte använda det som bevis på att MBP aldrig spelade roll, och samtidigt ignorera vad den sakkunnige faktiskt konstaterade.

MBP spelade roll tills det föll. Därefter borde det lämnats därhän. Men som jag tolkar det så har detta hjärnspöke levt kvar, men med en annan "officiell" rubrik. Därför har nu en sakkunnig expert fått nysta i detta och landade i precis samma slutsats som A.S och L.E redan sa under domstolsförhandlingen.
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2026-05-07 kl. 15:20.
Citera
2026-05-07, 15:11
  #5176
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Och du har hundrafemtielva gånger fått svaret att du använder AI för att göra ”analyser” som AI inte klarar. Den rundgång du håller på med är fullständigt vettlös.
Du behöver inte använda AI. Du fick texterna serverade. Bara att läsa själv och jämföra. Du har fortfarande inte sagt vad som är fel på min analys exakt, utan istället blev du arg och sa att man inte kan använda AI, vilket inte är sant. Tvärtom är AI mycket bra hjälpmedel i sådana här fall och används av jurister som arbetar professionellt i sådana här ärenden.

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag säger det IGEN: Det LE gjorde var att helt ta fokus från det extremt allvarliga felet med droppet och istället skuldbelägga mamman för att ha återrapporterat fel matintag. Han vände sitt eget fel mot mamman och det blev en del av bilden av ”bristande omsorg”.

ja fast det här är väl från referenssamtalet och inte vittnesförhöret. Det var precis det jag gick igenom med dig att det du tog upp var det socialsekreteraren påstått att han sagt. Jag la upp de två texterna så att du kunde kontrollera skillnaderna och det var stora skillnader och motsägelser på flera avgörande punkter.
Citera
2026-05-07, 15:25
  #5177
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du behöver inte använda AI. Du fick texterna serverade. Bara att läsa själv och jämföra. Du har fortfarande inte sagt vad som är fel på min analys exakt, utan istället blev du arg och sa att man inte kan använda AI, vilket inte är sant. Tvärtom är AI mycket bra hjälpmedel i sådana här fall och används av jurister som arbetar professionellt i sådana här ärenden.



ja fast det här är väl från referenssamtalet och inte vittnesförhöret. Det var precis det jag gick igenom med dig att det du tog upp var det socialsekreteraren påstått att han sagt. Jag la upp de två texterna så att du kunde kontrollera skillnaderna och det var stora skillnader och motsägelser på flera avgörande punkter.
Jag är inte arg och jag har upprepat förklarat vad som är felet med din ”analys”. Du fick nyss förklaringen IGEN och jag upprepar den IGEN: Det LE gjorde var att helt ta fokus från det extremt allvarliga felet med droppet och istället skuldbelägga mamman för att ha återrapporterat fel matintag. Han vände sitt eget fel mot mamman och det blev en del av bilden av ”bristande omsorg”.

Se vidare:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
Citera
2026-05-07, 15:26
  #5178
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Och du har hundrafemtielva gånger fått svaret att du använder AI för att göra ”analyser” som AI inte klarar. Den rundgång du håller på med är fullständigt vettlös.

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag säger det IGEN: Det LE gjorde var att helt ta fokus från det extremt allvarliga felet med droppet och istället skuldbelägga mamman för att ha återrapporterat fel matintag. Han vände sitt eget fel mot mamman och det blev en del av bilden av ”bristande omsorg”.

Totius. Just nu gör du precis som systemriddarna gör: Du använder andrahandsuppgifter som fakta. Det här är uppgifter från referenssamtalet som en utredande socialsekreterare höll med L.E efter Elsa placerades akut.

Det är inte L.E:s egna ord, utan det är en socialsekreterare som PÅSTÅR att L.E sagt detta. Det är just det som är felet som gör att LVU-processer inte är rättssäkra för fem öre.
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2026-05-07 kl. 15:29.
Citera
2026-05-07, 15:35
  #5179
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Totius. Just nu gör du precis som systemriddarna gör: Du använder andrahandsuppgifter som fakta. Det här är uppgifter från referenssamtalet som en utredande socialsekreterare höll med L.E efter Elsa placerades akut.

Det är inte L.E:s egna ord, utan det är en socialsekreterare som PÅSTÅR att L.E sagt detta. Det är just det som är felet som gör att LVU-processer inte är rättssäkra för fem öre.
Lars Ekstav har enligt domen 2025-10-14 bland annat yttrat följande (barnets namn ändrat av mig):
Det råder dock stor diskrepans mellan intaget som rapporterades och vad hon faktiskt måste ha ätit under tiden som hon bodde hemma för att kunna växa så bra som hon gjorde. Även om [Elsa] sannolikt har ätit vanlig mat hemma har det rapporterats om stora svårigheter med kosten.
Citera
2026-05-07, 15:44
  #5180
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag är inte arg och jag har upprepat förklarat vad som är felet med din ”analys”. Du fick nyss förklaringen IGEN och jag upprepar den IGEN: Det LE gjorde var att helt ta fokus från det extremt allvarliga felet med droppet och istället skuldbelägga mamman för att ha återrapporterat fel matintag. Han vände sitt eget fel mot mamman och det blev en del av bilden av ”bristande omsorg”.

Se vidare:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC

Problemet är att du inte förstår att det du rerfererat till i själva verket är den utredande socialsekreterarens ord, förklätt till läkarens.

Här har du skillnaderna svart på vitt. L.E har inte anklagat V.T, utan det är den utredande socialsekreteraren som spetsat till det med läkarens ord.


Citat:
REFERENSSAMTAL L.E 16 JULI 2025
(Socialsekreterarens sammanfattning — återgiven i domen)
"I kompletterande referenssamtal med L.E från den 16 juli 2025 framgår att näringsdroppet halverats, från cirka 800 ml till 400 ml/dygn, sedan Elsa placerats, att Elsa numera får i sig stora delar av sitt näringsbehov genom vanlig kost samt att proverna avseende nutritionsnivån varit normala och att Elsa inte gått ner i vikt men ska följas i detta med flera avseenden. Vidare framgår att L.E är av uppfattningen att det inte tidigare funnits en sådan stabilitet i Elsas sjukdomsbild som i dagsläget och att det inte varit aktuellt att trappa ner droppet utifrån att V.T aldrig rapporterat in någon förbättring, varken under sommaren eller vintern."


Citat:
VITTNESFÖRHÖR L.E — MÅL 3514-25 (FULLSTÄNDIGT)
"Han har varit Elsas läkare sedan åtta år tillbaka. Det stämmer att han har uppgett för socialtjänsten att han inte tror att V.T har rapporterat symtom som Elsa inte har haft. I dagsläget försörjer sig Elsa helt genom vanlig mat vilket hon inte har gjort tidigare. Det får dock antas att hon även innan hon placerades fick i sig lika många kalorier genom munnen som hon fick genom näringsdropp. Elsa har tidigare utretts genom olika dietistbedömningar och familjen har fört matdagbok. Det råder dock stor diskrepans mellan intaget som rapporterades och vad hon faktiskt måste ha ätit under tiden som hon bodde hemma för att kunna växa så bra som hon gjorde. Även om Elsa sannolikt har ätit vanlig mat hemma har det rapporterats om stora svårigheter med kosten. Uppgiften i orosanmälan om att hennes näringsförsörjning tillhandahölls genom näringsdropp var felaktig."
Citera
2026-05-07, 16:00
  #5181
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet är att du inte förstår att det du rerfererat till i själva verket är den utredande socialsekreterarens ord, förklätt till läkarens.

Här har du skillnaderna svart på vitt. L.E har inte anklagat V.T, utan det är den utredande socialsekreteraren som spetsat till det med läkarens ord.
Men snälla, citatet jag gav finns ju med i texten om vittnesförhöret. Och sista meningen gäller det felaktiga droppet som SR:s granskning avslöjade.
Citera
2026-05-07, 16:07
  #5182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Men snälla, citatet jag gav finns ju med i texten om vittnesförhöret. Och sista meningen gäller det felaktiga droppet som SR:s granskning avslöjade.

Går inte att diskutera med en AI-bot
Citera
2026-05-07, 16:19
  #5183
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tb-bo
Går inte att diskutera med en AI-bot

Det är två texter. Det behövs ingen AI. Bara två ögon och läsförståelse.
Citera
2026-05-07, 16:28
  #5184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är två texter. Det behövs ingen AI. Bara två ögon och läsförståelse.

Så sluta använd AI då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in