2026-05-07, 14:03
Medlem
Brajias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Du får ut långt mer än så på.

24500 brutto i t ex Sthlm: 20412 netto.
I Dorotea med högst skatt i Sverige får du ut 19 819 med 24 500 brutto.
Hur räknar du då?
Jag snabbgooglade och fick det till 32% kommunskatt i snitt?

Edit: nej du har rätt, jav som svammlar
Citera
2026-05-07, 14:18
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Ja eftersom kollektivavtal reglerar betydligt bättre än en minimilön som skulle dumpa löner ännu mera.

Bästa för arbetare i Sverige skulle vara att det är olagligt att inte ha kollektivavtal.

Sluta med din neoglobalism nu schlomo.

Det är ju ännu mer problematiskt eftersom det endast gynnar Socialdemokraterna pga de vattentäta skott som finns mellan LO och S. Förstår du inte problematiken med den korruptionen så kanske du borde flytta till Nordkorea.

Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Kan också vara ett samband mellan urholkningen av facken och lagstiftning från högerregeringarna och avstanning i löneutveckling för svenska arbetare.

EU hjälpte också till, vilket vi återigen kan tacka högern för.

Att arbetarfacken så tydligt valt att sponsra S gör så klart att medlemsflykten blir påtaglig. Jag tror därför inte att man kan lasta enbart högern för det. EU hjälpte absolut till. Men där var väl även S med på tåget så knappast enbart högerns fel det heller.

Svar till er bägge; ni verkar leva i en vänsterriktad filterbubbla. Jag är åtminstone neutral. Många fel har begåtts av bägge sidor. Allt är inte högerns fel.
Citera
2026-05-07, 14:25
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Det är ju ännu mer problematiskt eftersom det endast gynnar Socialdemokraterna pga de vattentäta skott som finns mellan LO och S. Förstår du inte problematiken med den korruptionen så kanske du borde flytta till Nordkorea.

Att arbetarfacken så tydligt valt att sponsra S gör så klart att medlemsflykten blir påtaglig. Jag tror därför inte att man kan lasta enbart högern för det. EU hjälpte absolut till. Men där var väl även S med på tåget så knappast enbart högerns fel det heller.

Svar till er bägge; ni verkar leva i en vänsterriktad filterbubbla. Jag är åtminstone neutral. Många fel har begåtts av bägge sidor. Allt är inte högerns fel.

Sluta nu schlomo, svenska folket är trötta på er globalism och import av brunt folk för att sen skylla på svenska facken. Hoppas din familj i Israel dör
Citera
2026-05-07, 14:26
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
I den lägenheten ingår vatten, så det är elen de räknar med. Jag själv betalat ungefär så per månad, med en lite större lägenhet - Så inget konstigt.

Jag har räknat med att man inte har bil, har man en sådan så kör det ihop sig.

Tråden frågar om man kan leva med en en sådan lön. Känner du att du inte kan det?

Nej tråden handlar om man kan leva på en lön runt 24k BRUTTO, inte NETTO.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-05-07 kl. 14:29.
Citera
2026-05-07, 14:57
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Sluta nu schlomo, svenska folket är trötta på er globalism och import av brunt folk för att sen skylla på svenska facken. Hoppas din familj i Israel dör

Jag har inte nämnt varken globalism eller människoimport, är du pantad på riktigt?
Citera
2026-05-07, 15:09
Medlem
IceEyess avatar
Det är väl generellt sett inte mer invecklat än att försöka anpassa levnadsstilen till sina ekonomiska förutsättningar.
Citera
2026-05-07, 15:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle

facken försvagades ju i takt med att SD började växa inom rörelsen, sen är väl orsakssambandet oklart. Men att facken var större och köpkraften för svensk arbetarklass bättre när sossarna vad som störst är ju ett faktum.

Att sossarna rört sig högerut dom senaste trettio åren hjälper förstås inte heller, men det dom gjort sig skyldiga till gentemot facken och svensk arbetarklass är snarare undflyenhet snarare än angrepp, som enligt mig högern hållit på med.

Det är dessutom högermajoritet i riksdagen sedan 2006 vilket har gjort att även åren sossarna satt i regeringen styrde dom på en högerbudget.

Jag tror att om landet styrdes mer mitten/vänster som under 60- och 70-talet så skulle 99,9% av befolkningen få det mycket mycket bättre, och vi skulle ändå ha miljardärer. Fanns många stora företag som växte ur Sverige under dessa år, och folk hade råd med semester och sommarstuga, även om bara en i hushållet jobbade och det var som industriarbetare.
Citera
2026-05-07, 15:23
Medlem
Mikaelias avatar
Många svenskar har belånat sig så jävla hårt att det blir i stort sett omöjligt att bryta sig ur hamsterhjulet. Det är tillochmed så att par inte har råd att skilja sig på grund av belåningar vilket gör att de lever olyckliga med både skulder och en partner man inte vill ha. Denna verklighet blir ett faktum för de som har en medianlön och det är också så systemet är uppbyggt. Att jobba åt någon annan och betala pengar till banken för att de ska bli rikare och lyckligare än löneslaven.
Citera
2026-05-07, 15:36
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
facken försvagades ju i takt med att SD började växa inom rörelsen, sen är väl orsakssambandet oklart. Men att facken var större och köpkraften för svensk arbetarklass bättre när sossarna vad som störst är ju ett faktum.

Att sossarna rört sig högerut dom senaste trettio åren hjälper förstås inte heller, men det dom gjort sig skyldiga till gentemot facken och svensk arbetarklass är snarare undflyenhet snarare än angrepp, som enligt mig högern hållit på med.

Det är dessutom högermajoritet i riksdagen sedan 2006 vilket har gjort att även åren sossarna satt i regeringen styrde dom på en högerbudget.

Jag tror att om landet styrdes mer mitten/vänster som under 60- och 70-talet så skulle 99,9% av befolkningen få det mycket mycket bättre, och vi skulle ändå ha miljardärer. Fanns många stora företag som växte ur Sverige under dessa år, och folk hade råd med semester och sommarstuga, även om bara en i hushållet jobbade och det var som industriarbetare.

Jag tror inte man kan styra landet som på 60-talet och 70-talet. Det var svensk guldålder med full sysselsättning och en tillväxt vi aldrig kommer få se igen.

Jag tror heller inget parti kunde ha misslyckats under den tiden. Så att ge sossarna kredd för det blir lite konstlat. Även om det kanske sitter i muskelminnet hos folk.

Tillägg: Sossarna har rört sig högerut för deras gamla sätt att styra landet inte fungerar utan en våldsam tillväxt.
Citera
2026-05-07, 15:45
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitigaharry
Hur kan folk leva på 23-26k brutto? eller ännu lägre för ett fulltidsjobb i 2026?

Jag skulle gå minus enbart genom att arbeta fulltid.

Tycker det är katastrofalt att folk som jobbar fysiskt och som sliter ut sin kropp kan tjäna så dåligt.

Hur hamna vi här och hur löser vi det? Har kommunerna ett ansvar?

Cirka 35–40 % av alla heltidsanställda i Sverige tjänar under 30 000 kr i månaden. Detta bygger på lönespridningsdata från SCB och Ratsit, där lönefördelningen visar att en lön runt 26 500 kr placerar en person i den lägsta 10‑percentilen för kvinnor, och att en mycket stor del av arbetsmarknaden ligger under medianlönen på ca 36 000 kr.

Jag nränner mycket pengar men det mesta är på skit, så tänker man sig bara för innan så klarar man sig på under 30.000 kr i månaden. Men vist inget lyxliv.
Citera
2026-05-07, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Precis.
Men problemet med svenken är att vi är indoktrinerade att lita på staten, och svälja allt de prackar på oss, utan motstånd.

Man väljer hellre att "anpassa sig" till missären i sin vardag än att ställa sig på ett torg och kämpa för sina rättigheter som tex i tyskland. Än mindre att strejka och blockera vägar och sätta press på regeringen. Det är för att svensken är lat, feg och individualist.

Vad ska man strejka för? Att man har en dålig lön?
Citera
2026-05-07, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitigaharry
Cirka 35–40 % av alla heltidsanställda i Sverige tjänar under 30 000 kr i månaden.

Tänk på att inte alla inkomster är beskattade inkomster.

Tradera, Blocket, OnlyFans, loppisar, bär och svamp, laga mat och städa mot hantverkshjälp. Sätten att dryga ut kassan är många för den som har släkt, grannar, vänner och gott om tid.

Bara en historia av många, Bor en sjukpensionär i min trappuppgång som tapetserar åt andra. Han jobbar nästan heltid med det. Säkert är han lite långsammare på jobbet nu än när han var frisk men nu behöver han å andra sidan inte skatta ett öre för inkomsterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in