Citat:
Ursprungligen postat av
Kapitalistkalle
Att arbetarfacken så tydligt valt att sponsra S gör så klart att medlemsflykten blir påtaglig. Jag tror därför inte att man kan lasta enbart högern för det. EU hjälpte absolut till. Men där var väl även S med på tåget så knappast enbart högerns fel det heller.
Svar till er bägge; ni verkar leva i en vänsterriktad filterbubbla. Jag är åtminstone neutral. Många fel har begåtts av bägge sidor. Allt är inte högerns fel.
facken försvagades ju i takt med att SD började växa inom rörelsen, sen är väl orsakssambandet oklart. Men att facken var större och köpkraften för svensk arbetarklass bättre när sossarna vad som störst är ju ett faktum.
Att sossarna rört sig högerut dom senaste trettio åren hjälper förstås inte heller, men det dom gjort sig skyldiga till gentemot facken och svensk arbetarklass är snarare undflyenhet snarare än angrepp, som enligt mig högern hållit på med.
Det är dessutom högermajoritet i riksdagen sedan 2006 vilket har gjort att även åren sossarna satt i regeringen styrde dom på en högerbudget.
Jag tror att om landet styrdes mer mitten/vänster som under 60- och 70-talet så skulle 99,9% av befolkningen få det mycket mycket bättre, och vi skulle ändå ha miljardärer. Fanns många stora företag som växte ur Sverige under dessa år, och folk hade råd med semester och sommarstuga, även om bara en i hushållet jobbade och det var som industriarbetare.