Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Antalet valda politiker är 39000. Av dessa ska 73 ha nära kopplingar till Organiserad kriminalitet. Det blir cirka 0.19 procent (73/39000). Är det mycket? Jag vet inte. Polisen när de undersöker organiserad brottslighet är de slappa med definitioner. De är ofta breda, byts ofta* och svåra att definiera.
Tittar man på hela gruppen. 313 och jmf med känsliga yrken (Chefer, revisor, valda, jurister mm) så har vi 150 000+ personer. Då får vi en andel på cirka 0.2 procent. 313/150000.
Finns det jmf med andra nordiska länder? Danmark,Finland och Norge?
*Gjordes mellan de två senaste undersökningarna.
Så om någon har polisens definition av kriminell kärna så får ni gärna berätta
Jag har jobbat med dessa frågor på mina tidigare jobb. Min bild är att det är betydligt vanligare på tjänstemannasidan inne i myndigheter/kommuner/regioner och privata företag inom vissa branscher. Jag tycker inte man ska negligera belastade kommunpolitiker utan de ska sättas dit såklart. Men tittar man på andelar är det tjänstemännen man ska ha ögonen på. Den politiska rollen i Sverige är svårare att använda för brott än tjänstemannarollen. Inte noll, men svårare. En roll politiker kan få är att ge information, men den är ändå ofta offentlig. I takt med att gängen använder allt mer jurister kommer de veta hur man får tag på den informationen på lagliga vägar.
Branscher man ska ha ögonen på extra mycket är enligt mig hälso- och sjukvård, omsorg, assistans och arbetsförmedlande samt allt som är i kontakt med bygg, städ och restaurang.