2026-05-07, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kanske inte så många totalt men jag gissar att i vissa kommuner eller inom vissa bolag är andelen väldigt stor, då jag inte vet säkert så kan jag inte garantera att det är så men jag gissar återigen att exempelvis Malmö och Södertälje har en klart större del av dessa och då blir det plötsligt problem. Kan gängen ta över företag och kommuner i dessa ändå rätt stora städer så finns det möjligheter att dra det vidare till både andra mindre och större.

När det gäller Malmö vet jag faktiskt inte. Södertälje håller jag med om. Men har det ökat? Jag vet inte. Har vi bara blivit bättre på upptäcka. I min kommun känner jag till ett fall av vänskapskorruption. En chef fixade höga tjänster till hans gamla arbetsplats, ett konsultbolag på felaktigt sätt och det kostade kommunen mycket pengar. Sen finns det även konstiga inköp kopplade till samma chef. Han fick gå. Dock var han inte kopplad till organiserad brottslighet eller rättare sagt vad polisen ser som organiserad brottslighet.
Citera
2026-05-07, 11:55
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Tror inte direkt att många vågar ta tag i det faktiskt. Och att förespråka typ Il Duces metoder är ju fascism och det vill ju inte många ha. Så, hur vill du ha det egentligen svensson?

Vad fick dig att tro jag är svenson? Är det fel att man bryr som om korruption?

Eller har du hand i kriminella kretsar?

Det behövs en korruptionsenhet. Höj straffet för korruptionsmål.
Citera
2026-05-07, 11:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
När det gäller Malmö vet jag faktiskt inte. Södertälje håller jag med om. Men har det ökat? Jag vet inte. Har vi bara blivit bättre på upptäcka. I min kommun känner jag till ett fall av vänskapskorruption. En chef fixade höga tjänster till hans gamla arbetsplats, ett konsultbolag på felaktigt sätt och det kostade kommunen mycket pengar. Sen finns det även konstiga inköp kopplade till samma chef. Han fick gå. Dock var han inte kopplad till organiserad brottslighet eller rättare sagt vad polisen ser som organiserad brottslighet.

Som sagt, dessa förslag på städer var rena gissningar men Södertälje är säkerligen inte långt från sanningen och jag tror att vissa delar av Malmö inte är det heller.
Bara för att det inte är en organiserad brottslighet så är det fortfarande brottsligt att fixa jobb till vännerna via sin arbetsplats då allt ska gå via upphandlingar om det är över en viss summa osv. Finns mängder med regler om detta som jag absolut inte kan ska tilläggas men det finns säkerligen ett flertal historier likt din i ett flertal kommuner och företag.
Citera
2026-05-07, 11:58
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Antalet valda politiker är 39000. Av dessa ska 73 ha nära kopplingar till Organiserad kriminalitet. Det blir cirka 0.19 procent (73/39000). Är det mycket? Jag vet inte. Polisen när de undersöker organiserad brottslighet är de slappa med definitioner. De är ofta breda, byts ofta* och svåra att definiera.

Tittar man på hela gruppen. 313 och jmf med känsliga yrken (Chefer, revisor, valda, jurister mm) så har vi 150 000+ personer. Då får vi en andel på cirka 0.2 procent. 313/150000.

Finns det jmf med andra nordiska länder? Danmark,Finland och Norge?

*Gjordes mellan de två senaste undersökningarna.

Så om någon har polisens definition av kriminell kärna så får ni gärna berätta
Antagligen är mörkertalet stort.
Dessutom, det är ju helt nödvändigt att polisen etc uppmäksammar kaozberikningen av företag, kommuner och myndigheter innan problemet blivit för stort och att sverige tar den på största allvar.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2026-05-07 kl. 12:10.
Citera
2026-05-07, 12:29
Medlem
Citat:
Antalet valda politiker är 39000. Av dessa ska 73 ha nära kopplingar till Organiserad kriminalitet. Det blir cirka 0.19 procent (73/39000). Är det mycket? Jag vet inte. Polisen när de undersöker organiserad brottslighet är de slappa med definitioner. De är ofta breda, byts ofta* och svåra att definiera.

Tittar man på hela gruppen. 313 och jmf med känsliga yrken (Chefer, revisor, valda, jurister mm) så har vi 150 000+ personer. Då får vi en andel på cirka 0.2 procent. 313/150000.

Finns det jmf med andra nordiska länder? Danmark,Finland och Norge?

*Gjordes mellan de två senaste undersökningarna.

Så om någon har polisens definition av kriminell kärna så får ni gärna berätta
Jag har jobbat med dessa frågor på mina tidigare jobb. Min bild är att det är betydligt vanligare på tjänstemannasidan inne i myndigheter/kommuner/regioner och privata företag inom vissa branscher. Jag tycker inte man ska negligera belastade kommunpolitiker utan de ska sättas dit såklart. Men tittar man på andelar är det tjänstemännen man ska ha ögonen på. Den politiska rollen i Sverige är svårare att använda för brott än tjänstemannarollen. Inte noll, men svårare. En roll politiker kan få är att ge information, men den är ändå ofta offentlig. I takt med att gängen använder allt mer jurister kommer de veta hur man får tag på den informationen på lagliga vägar.

Branscher man ska ha ögonen på extra mycket är enligt mig hälso- och sjukvård, omsorg, assistans och arbetsförmedlande samt allt som är i kontakt med bygg, städ och restaurang.
Senast redigerad av Vikbar 2026-05-07 kl. 12:39.
Citera
2026-05-07, 12:50
Avslutad
Det är lätt att glömma hur gängen har en egen ekonomi precis som kartellerna i Mexiko. Läskigt som fan.
Citera
2026-05-07, 13:03
Medlem
Det är så här det kommer att fortsätta. Människor som ser ner på oss och är främmande för våra värderingar infiltrerar sakta men säkert politiken och våra myndigheter. Snart är det lika ruttet här som i deras hemländer. Vilket fantastiskt framsteg...
Citera
2026-05-07, 13:10
Medlem
YP4XQs avatar
De är jurister, sitter med mandat i olika styrelser, advokater, poliser, ordningsman, har affärer, har kapital, har vapen och delar knark. Och även våldför sig på svenskar och hatar Sverige.

Bara o tacka våra politiker och alla som gjort det här möjligt genom tusentals aktiva handlingar och aktiva beslut.

Det är så många som bör fängslas eller beläggas med förbud att bedriva företag, och fråntas alla mandat att bestämma och besluta samt fråntas rösträtt.

Ett pissland på så många sätt har Sverige blivit. Detta är bara ett av hundratals försämringar som tynger ner oss.
Citera
2026-05-07, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Gissar att många av dessa bor i exempelvis södertälje, malmö eller liknande städer med stor invandrarkvot.

En anledning till att helt enkelt begränsa invandrare att ens starta företag, befinna sig inom politiken eller andra ledande poster.

Minst hälften är sd garanterat
Citera
2026-05-07, 13:25
Medlem
GormDenGamles avatar
Detta visste vi normalt dödliga. Men nu vill vi också ha namnen. Och vem de har samröre med.
Citera
2026-05-07, 13:31
Medlem
Vilka typer av brottslingar antagligen knark langare, dom snortar hela dagarna politiker verkar det som.

Det är knarket som styr Sverige ! Krisstersson och knarket
Citera
2026-05-07, 13:51
Medlem
Mjälls avatar
Det är lite kul att det är en invandrare som står för rapporten också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in