Citat:
Jag vet inte om detta är utrett i tråden, men det verkar som om alla virus som går varvet runt jorden alltid blir svagare, mindre dödligt? Jag vet inte om det finns motexempel, något som blivit farligare när det kommit ut. Men corona blir ju t.ex klenare för varje varv.
Däremot finns virus typ HIV som plötsligt uppkommer och är helt nya och hur dödliga som helst. Jag tror HIV när det kom, innan bromsmediciner, hade 98% dödlighet. Och det finns fortfarande inte en motmedicin eftersom virus ständigt ändrar på sig.
Däremot finns virus typ HIV som plötsligt uppkommer och är helt nya och hur dödliga som helst. Jag tror HIV när det kom, innan bromsmediciner, hade 98% dödlighet. Och det finns fortfarande inte en motmedicin eftersom virus ständigt ändrar på sig.
Det finns inget i virusets biologi som tvingar det att bli snällare- viruset "tänker" inte, det bara kopierar sig självt genom att lura människans celler att det är näring…. På sätt får den tillträde att ta sig in och kunna börja föröka sig .. sen dör cellen ”exploderar då cellväggarna ger vika” och miljoner nya virus tar sig ut i blodet och infekterat nya celler.. i ren panik då sänder cellen ut innan den dör ett nödmeddelande ”mayday” till kroppens försvar och det är då infektionen med symptom sätter igång pga vita blodkropparna börjar kriga och friska celler.
Problemet uppstår när nödmeddelandet blir för starkt, ett så kallat "cytokinstorm". Då blir immunförsvaret så panikslaget att det börjar skjuta vilt åt alla håll. Vid aggressiva hantavirus är det ofta immunförsvarets extrema reaktion i lungorna som gör att de fylls med vätska. Det är alltså kroppens eget försvar som av misstag gör skadan i sin iver att döda viruset.
Sen det är en vanlig missuppfattning att virus alltid muterar till att bli svagare, men det är tyvärr ingen naturlag. Det man ser med t.ex. Corona eller influensa är ofta en kombination av två saker: dels att vi bygger upp en immunitet (via vaccin eller tidigare smitta), och dels att viruset gynnas av att vara mer smittsamt. Men "mer smittsamt" betyder inte per automatik "mindre farligt".
Det finns ju gott om motexempel på detta….
Spanska sjukan tex- Den första vågen våren 1918 var relativt mild. Men under hösten kom den andra vågen i en muterad form som var betydligt dödligare och slog ut unga, friska människor. Där blev viruset alltså farligare efter "ett varv"….
Ebola!! Det har dykt upp i flera utbrott genom åren och har inte visat några tecken på att bli mildare; det har kvar sin extremt höga dödlighet varje gång det poppar upp.
Senast redigerad av Menea 2026-05-07 kl. 12:23.
Senast redigerad av Menea 2026-05-07 kl. 12:23.