2026-05-06, 17:23
Medlem
Harry_s avatar
Sålde en multimedia enhet + ratt på tradera som jag hade i min bil
men när bilen skrotades så tog jag ut delarna
fick mail från tradera att dom har låst pengarna och vill ha kvitto på delarna jag har sålt
köpte dom själv på blocket för massa årsen och fick aldrig med kvitto
har mailat och berättat hur det ligger till men dom har inte svarat
kan dom bara låsa pengarna hur dom vill och vad händer med dom pengarna om jag inte får fram kvitto?
om jag ber köparen göra retur på prylarna kommer tradera att betala tillbaka till köparen ?
Citera
2026-05-06, 17:28
Medlem
Vilket trams, de är väl ingen finansiell institution som lyder under penningtvättlagar?
Citera
2026-05-06, 17:43
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
Sålde en multimedia enhet + ratt på tradera som jag hade i min bil
men när bilen skrotades så tog jag ut delarna
fick mail från tradera att dom har låst pengarna och vill ha kvitto på delarna jag har sålt
köpte dom själv på blocket för massa årsen och fick aldrig med kvitto
har mailat och berättat hur det ligger till men dom har inte svarat
kan dom bara låsa pengarna hur dom vill och vad händer med dom pengarna om jag inte får fram kvitto?
om jag ber köparen göra retur på prylarna kommer tradera att betala tillbaka till köparen ?

Vad står ditt avtal med Tradera om Traderas rätt att inte betala ut pengar?
Senast redigerad av trottwell 2026-05-06 kl. 17:49.
Citera
2026-05-06, 17:46
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Vilket trams, de är väl ingen finansiell institution som lyder under penningtvättlagar?

Tradera är ett betalningsinstitut och skall följa lagen om penningtvätt och finansiering av terrorism.
Citera
2026-05-06, 18:17
Medlem
Lyzzas avatar
Här kan du ställa din fråga och få bra svar. https://www.facebook.com/groups/traderagruppen

Det är folk som köper och säljer på Tradera som diskuterar sådant du undrar. Inte styrt av Tradera.
Citera
2026-05-06, 18:23
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Trams.

Tråden ligger i juridik, vilket juridiskt resonemang grundar du detta på?
Citera
2026-05-06, 18:59
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Här kan du ställa din fråga och få bra svar. https://www.facebook.com/groups/traderagruppen

Det är folk som köper och säljer på Tradera som diskuterar sådant du undrar. Inte styrt av Tradera.

tack men har ingen facebook
Citera
2026-05-07, 09:03
Medlem
Citat:
Trams.

https://www.fi.se/sv/vara-register/foretagsregistret/details?id=657770
Citera
2026-05-07, 11:38
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Min teori är:
Om man säljer bildelar där man inte kan bevisa att man har köpt varorna genom kvitto eller liknande bevis av köp så finns det risk att det går under t.ex. stöldgods.

Då det är olagligt att sälja stöldgods och man inte kan bevisa att man har köpt produkterna eller att de verkligen har tillhört en bil man ägt så landar man i den riskzonen.

En möjlig lösning är att visa upp bilder när produkterna var monterade i bilen, möjligen att man kan se det utifrån samt att man från Transportstyrelsen får ut bilens ägar historik för att bevisa att du ägde bilen innan den skrotades.

Många skrotfirmor har även bilder på de skrotade bilarna innan de tas isär så kan vara värt att kanske få dom bilderna med där det syns att samma bil inte har dessa produkter vid skrotning.

Hur det fungerar med återbetalning till kund och retur av varorna till dig kan jag inte svara på och kan inte hitta något sådant heller.
Citera
2026-05-07, 19:20
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
Min teori är:
Om man säljer bildelar där man inte kan bevisa att man har köpt varorna genom kvitto eller liknande bevis av köp så finns det risk att det går under t.ex. stöldgods.

Då det är olagligt att sälja stöldgods och man inte kan bevisa att man har köpt produkterna eller att de verkligen har tillhört en bil man ägt så landar man i den riskzonen.

En möjlig lösning är att visa upp bilder när produkterna var monterade i bilen, möjligen att man kan se det utifrån samt att man från Transportstyrelsen får ut bilens ägar historik för att bevisa att du ägde bilen innan den skrotades.

Många skrotfirmor har även bilder på de skrotade bilarna innan de tas isär så kan vara värt att kanske få dom bilderna med där det syns att samma bil inte har dessa produkter vid skrotning.

Hur det fungerar med återbetalning till kund och retur av varorna till dig kan jag inte svara på och kan inte hitta något sådant heller.

ska kontakta köparen och fråga om hen kan häva köpet så kan jag skicka den utanför tradera
men vart hamnar pengarna om man inte lyckas få ut dom
festkassan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in