Tack för ett trevligt och resonerande inlägg!
Citat:
Ursprungligen postat av
Light-Blue
Nej jag har pratat med oändligt med kvinnor som alla säger att pengar osv osv inte gör någon skillnad. Och jag håller med.
Jag förstår det och det är ju en i grunden positiv sak. Jag tror att det är väldigt få kvinnor som både säger och medvetet tycker att pengar spelar roll. Jag tror absolut inte, som en del män uttrycker det, att kvinnor bara vill ha rika män. Min uppfattning, gällande trådens ämne hypergami, är dock att de instinkter som driver vår attraktion ofta är helt undermedvetna, och att en instinkt hos kvinnor, generellt, är att leta efter en partner som bäst uppfyller så många möjligt av egenskaper som status, kunskaper, förmåga, erfarenhet och tillgång till resurser. Sedan är ju detta inte det
enda, men en delmängd av ekvationen, kanske starkare hos vissa än andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Light-Blue
Pengar fanns som sagt inte på stenåldern heller.
Det fanns resurser som motsvarade pengar, så både driften att samla dessa och att få tillgång till dem tror jag är lika oavsett deras specifika form. Jag tror att man inte skall haka upp sig för mycket på just konceptet pengar utan se vad det representerar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Light-Blue
Då blev nog f.ö kvinnor våldtagna, och valde inte så fint man själv som många män gärna vill tro.
Det är ju svårt att veta hur det var, men gissningsvis inte i någon större omfattning. Människor har ju alltid levt i flock och en huvudfunktion för flocken har varit att skydda dess medlemmar. Jag skulle tro snarare att flocken "överbeskyddade" kvinnornas sexualitet, d.v.s. någon sorts motsvarighet till nutidens "patriarkat som vill kontrollera kvinnor".