2026-05-07, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Jag tänker att det inte riktigt är så det funkar. Det är inte beräknande på det sättet. Kanske i något fall, vem vet. Det handlar om mer komplexa psykologiska mekanismer, där olika incitament samverkar.

Bland annat att det saknas ett konsekvenstänk, som av olika anledningar vägras att erkänna. Så man tar striden. Försöker argumentera för skäl och förnuft till vad man i grund och botten vet är osant.

Hjärnan försöker hitta rättvisa anledningar till något orättvist. Vi gör det hela tiden. Klassikern är att det är svårt att be om ursäkt. Fast vi på en djupare nivå plågas av att inte göra det. Varför är det så?

Ett resonemang som vi alla tar till ibland, kan t.ex. vara - om denna möjlighet ges mig, hur kan den då vara moraliskt felaktig? Eller om man säger det som ”tillfället gör tjuven”.

Eller kanske ”alla andra gör ju det” eller ”om inte jag gör det, så gör någon annan säkert det”, osv.

Vi kanske inte behöver debattera dom här grejerna, jag ser bara att det här kan innebära problem. För alla inblandade.

Ok, då missförstod jag. Det är så lätt att det blir en misogyn vinkel på dom här sakerna, och jag blandade ihop.

Jag diskuterar ju här det cyniskt utstuderade med att hitta på en våldtäkt I syfte att begå försäkringsbedrägerier. Utan en tanke på att nära och kära försätts i kris och oro och eventuell sekundärtraumatisering/eller att personen skiter i hur dennas nära och kära mår av berättelsen att deras nära blivit "våldtagen ". Att göra detta med enda syftet: pengar och försäkringsbedrägerier. Detta luktar i min näsa: psykopat.

Ah! Lätt att missförstå såklart. Nej, TS vet jag inte så mycket om mer än att personen skriver i våldtäktstrådar på Aktuella Brott. That's it. Den andra skribenten däremot. Ökänd som misogynist, en regel för män en annan för kvinnor. Baktalar kvinnliga mordoffer rentav. Och försöker få alla män, inklusive mördare att framstå som offer och kvinnliga offer som hemska. Uppenbar misogynist.

Och nu anklagar denna skribent mig för midandri i olika trådar. Vilket inte stämmer. Jag försvarar offer oavsett könstillhörighet. Jag fördömer förövare oavsett könstillhörighet.
Citera
2026-05-07, 07:22
Medlem
Euripidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Varför skulle det vara illa?

Det är väl en försäkring som täcker våldtäkt.

Inte en försäkring som täcker våldtäkt under förutsättning att en GM kan identifieras och dömas. Att någon döms för ett brott är en helt separat fråga från om man blivit våldtagen och har en försäkring som täcker det.

Om ingen döms för våldtäkten, hur vet du då att den ens har hänt?
Citera
2026-05-07, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Jag undrar om detta stämmer?

09:25 in i denna video: https://youtu.be/P7pbNgPAVsw?si=OVsXlmtdNgpIrDa8&t=565

F.d. kriminalkommissarien och en av Sveriges mest erfarna kriminaltekniker Sonny Björk säger följande i videon:

Om detta är sant så tycker jag att det låter oerhört vansinnigt i kombination med att man kan bli dömd för våldtäkt baserat på endast ord mot ord och att målsägande berättat för ett par väninnor: https://www.youtube.com/watch?v=diB2qErlVK8
Stämmer inte,
Citera
2026-05-07, 07:33
Medlem
”Det har flera tjejer upptäckt” men han kan bara återge en anekdot?

Sonny Björk är för övrigt en uppmärksamhetskåt clown som säger allt möjligt för att få synas och höras.
Citera
2026-05-07, 07:39
Medlem
Citat:
Så du begriper inte själv att detta ökar risken markant att kvinnor anmäler män falskt för våldtäkt och förstör oskyldiga mäns liv för att de ska få ut enkla, snabba pengar ur sin hemförsäkring?
Händer redan 😆😂
Citera
2026-05-07, 07:39
Medlem
Citat:
Det är du som inte begriper hur försäkringar fungerar.

Finns mängder av sätt man kan begå försäkringsbedrägeri på om man lagd åt det hållet.

Det sjuka är väl främst att de kan erkänna att bedrägeriet utan att pengarna ska betalas tillbaka, samt att det inte blir någon rättslig påföljd av det.
Citera
2026-05-07, 07:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag diskuterar ju här det cyniskt utstuderade med att hitta på en våldtäkt I syfte att begå försäkringsbedrägerier. Utan en tanke på att nära och kära försätts i kris och oro och eventuell sekundärtraumatisering/eller att personen skiter i hur dennas nära och kära mår av berättelsen att deras nära blivit "våldtagen ". Att göra detta med enda syftet: pengar och försäkringsbedrägerier. Detta luktar i min näsa: psykopat.
Som sagt, vi verkar se det här från två olika håll. Jag tror att det är betydligt mer ovanligt att människor är fullt så konsekvensmedvetet beräknande som vi lätt tror.

Citat:
Ah! Lätt att missförstå såklart. Nej, TS vet jag inte så mycket om mer än att personen skriver i våldtäktstrådar på Aktuella Brott. That's it. Den andra skribenten däremot. Ökänd som misogynist, en regel för män en annan för kvinnor. Baktalar kvinnliga mordoffer rentav. Och försöker få alla män, inklusive mördare att framstå som offer och kvinnliga offer som hemska. Uppenbar misogynist.

Och nu anklagar denna skribent mig för midandri i olika trådar. Vilket inte stämmer. Jag försvarar offer oavsett könstillhörighet. Jag fördömer förövare oavsett könstillhörighet.
Ok, jag förstår. Det är lite av ett getingbo jag inte kan prioritera att ge mig in i nu dock…
Citera
2026-05-07, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Fuck . .yeah .. jag byter kön och gör en anmälan = 150K in. Har jag fattat rätt?

Varför byta kön? Kan inte en kille bli våldtagen? Vad jag vet händer det ditt som tätt i det nya spännande Sverige, så anmäl på idag klassas väl även en hand på skrevet som en våldtäkt? Kanske inte ger 150 lakan men borde inbringa 20 tusen iaf.
Citera
2026-05-07, 07:46
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Varför skulle det vara illa?

Det är väl en försäkring som täcker våldtäkt.

Inte en försäkring som täcker våldtäkt under förutsättning att en GM kan identifieras och dömas. Att någon döms för ett brott är en helt separat fråga från om man blivit våldtagen och har en försäkring som täcker det.

Citat:
Så du begriper inte själv att detta ökar risken markant att kvinnor anmäler män falskt för våldtäkt och förstör oskyldiga mäns liv för att de ska få ut enkla, snabba pengar ur sin hemförsäkring?
🤔 Detta måste utnyttjas av oss män.
Kan jag få ut på försäkringen för något jag påstår hänt mig?

Tex jag blev kallad idiot av min chef.
Ge mig 100.000.🤗🤗🤗🤗🤗
Citera
2026-05-07, 08:05
Medlem
AndersPersson99s avatar
Avskyvärt.

Samtyckeslagen gör att män kan dömas till våldtäkt utan bevis och att de måste också bevisa sin oskuld tvärs emot hur rättssamhället är tänkt att fungera.

Nu framkommer det också att kvinnor får betalt för att anmäla män.

Om jag vore ung man hade jag utvandrat.
Citera
2026-05-07, 09:16
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Avskyvärt.

Samtyckeslagen gör att män kan dömas till våldtäkt utan bevis

Suck.

1) Nej, inte "utan bevis". Utan med en bevisvärdering som du inte tycker om. Förstår du skillnaden?

2) Bevisvärderingen är en helt annan sak än att viss gärning är kriminaliserad. Förstår du skillnaden?

Citat:
och att de måste också bevisa sin oskuld

Nej, så fungerar det inte. Vad som däremot händer är att om målsäganden kan presentera en trovärdig historia och denna styrks av övrig bevisning så behöver den åtalade också ge en trovärdig historia för att inte bli dömd, vilket även är fallet i mängder av brottsmål. Förstår du skillnaden?

Citat:
tvärs emot hur rättssamhället är tänkt att fungera.

Hur har du kommit fram till på vilket sätt det "är tänkt att fungera"? För du tycks ha ytterst begränsade kunskaper.

Citat:
Nu framkommer det också att kvinnor får betalt för att anmäla män.

Berätta hur du föreställer dig att detta går till i detalj. För jag kan närmast garantera att du har fel även här.
Citera
2026-05-07, 09:19
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Om detta är sant så tycker jag att det låter oerhört vansinnigt i kombination med att man kan bli dömd för våldtäkt baserat på endast ord mot ord och att målsägande berättat för ett par väninnor:

Kan du berätta om en enda lagakraftsvunnen hovrättsdom där du föreställer dig att någon dömts uteslutande på ord mot ord och att målsägande berättat för ett par väninnor? En enda? EN ENDA?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in