2026-05-07, 10:24
Medlem
rrpipers avatar
Det är en utbredd uppfattning att Vladimir Putin håller sig med dubbelgångare. Jag menar att detta är extremt osannolikt. Anledningen är att de enda människor som är tillräckligt lika varandra för detta syfte är enäggstvillingar. De som ändå tror på denna teori hänvisr till tekniker som plastikkirurgi, masker och smink. Men ingenstans har jag sett något exempel på någon person som gjort sig lik en annan person, med hjälp av dessa tekniker, till den grad som skulle krävas för att lura majoriteten.

Det är inte uteslutet att dubbelgångare använts någon gång i något scenario, tex på lång distans, men när det gäller framträdanden som innefattar närbild av ansikte menar jag att det är extremt osannolikt pga att tekniken för att göra det trovärdigt helt enkelt inte finns.

För de som hävdar att Putin har dubbelgångare skulle det vara rimligt om de kunde visa upp andra exempel på personer som vi vet är dubbelgångare och hur de har åstadkommits. Eller är det endast rysk kompetens som klarar av detta trick?
Senast redigerad av rrpiper 2026-05-07 kl. 10:41.
Citera
2026-05-07, 10:50
Avstängd
Severlohs avatar
"Utbredd uppfattning" skulle jag inte kalla det, det är väl samma foliehattar/bottar som påstår det som påstår att han har varit döende i någon obskyr sjukdom i 4 år nu.
Citera
2026-05-07, 10:55
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
"Utbredd uppfattning" skulle jag inte kalla det, det är väl samma foliehattar/bottar som påstår det som påstår att han har varit döende i någon obskyr sjukdom i 4 år nu.

Ganska vanligt är det ändå. Hört det nämnas även av politiska kommentatorer.
Citera
2026-05-07, 10:57
Medlem
SpontanEjakulations avatar
En allmänpraktiserande kollega till mig påstod en gång när vi drack medicinsk sprit med saltgurka som tilltugg och lyssnade till läten att det bara finns straxt över 9K standardutseenden per gender face wise av vitingar.

Att finna lookalikes till en person är inte raketforskning. AI sorterar raskt ut kandidater.

Fler små och stora politiker än vad folk tror har 'emliga Doppelgangers. Du ser dem i offentliga risk-sammanhang på långt avstånd och letar omedvetet bekräftelser i gester och gångstil. Du är inställd på att se originalet. Så fungerar vi.

SVT visade i veckan en brittisk doku om Volodja. Återkommande var vissa inslag dramatiserade. Den brittiske skådisen som föreställde Voje vid cirkus 35 pinnar stationerad i Dresden var påfallande porträttlik i nyllet och dåvarande frillan.
Citera
2026-05-07, 11:07
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpontanEjakulation
En allmänpraktiserande kollega till mig påstod en gång när vi drack medicinsk sprit med saltgurka som tilltugg och lyssnade till läten att det bara finns straxt över 9K standardutseenden per gender face wise av vitingar.

Att finna lookalikes till en person är inte raketforskning. AI sorterar raskt ut kandidater.

Fler små och stora politiker än vad folk tror har 'emliga Doppelgangers. Du ser dem i offentliga risk-sammanhang på långt avstånd och letar omedvetet bekräftelser i gester och gångstil. Du är inställd på att se originalet. Så fungerar vi.

SVT visade i veckan en brittisk doku om Volodja. Återkommande var vissa inslag dramatiserade. Den brittiske skådisen som föreställde Voje vid cirkus 35 pinnar stationerad i Dresden var påfallande porträttlik i nyllet och dåvarande frillan.

Hade gärna sett den dokumentären men tyvärr bor jag inte i Sverige så gick inte att streama på SVT. Min lilla intuition säger mig ändå att det du kallar påfallande likt ändå är långt ifrån tillräckligt likt för att lura allmänheten om han hade använts som ersättare för Putin i samma ålder.
Citera
2026-05-07, 11:13
Medlem
von.Boegroeffs avatar
Citat:

Att han har några åkommor är nog ingen överdrift, han börjar bli till åren nu. Trots allt ganska normalt.
Citera
2026-05-07, 11:53
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von.Boegroeff
Att han har några åkommor är nog ingen överdrift, han börjar bli till åren nu. Trots allt ganska normalt.

Det har han säkert, men många här skrev/skriver ju att han är akut döende som om det vore ett faktum, och att han därför krigar i Ukraina.
Citera
2026-05-07, 12:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Det har han säkert, men många här skrev/skriver ju att han är akut döende som om det vore ett faktum, och att han därför krigar i Ukraina.

I början av kriget hittade man nog ett fyrtiotal dödliga sjukdomar som gubben kunde ha pga att han skakade, han använde inte sin högra hand och han såg blek ut plus allt annat. Gubben tycks iallafall leva fortfarande så de dödliga sjukdomarna har nog gått över.

Hoppas inte att Putin dör av sjukdom utan att någon helt enkelt torterar honom länge och smärtsamt tills det tar slut.
Citera
2026-05-07, 13:24
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Vad gör dubbelgångarna när de inte är aktiva?
Ligger i en låda?
Citera
2026-05-07, 21:25
Medlem
Jag skulle inte vilja ta jobb som dubbelgångare.

Jag menar...Om det är för farligt för tex Putin att själv framträda pga mordrisken, vem fan vill då ställa upp på ett sånt jobb.

Blir som att säga att den bomben är för farlig att desarmera, vi får sätta in en dubbelgångare till mig istället.

Sedan, har jag för mig jag läste om en av Putins livvakter, eller liknande, denne hade hoppat av till Väst av någon anledning, kanske pga Ukraina frågan.

Livvakten sa att det användes dubbelgångare vid framträdanden vid typ invigningar osv.

Sedan att det användes flera likadana limosiner, två olika flygplan som flög på olika tider och till olika ställen för att det skulle vara oklart vart eller i vilken Putin befann sig.

Även att alla Putins alla kontor, eller iaf där det sändes bilder på honom från, såg exant likadana ut.

Detta för att ingen skulle veta om han var på kontoret i Moskva eller tex kontoret i något av sina andra residens.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-05-07 kl. 21:27.
Citera
2026-05-08, 08:49
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Jag skulle inte vilja ta jobb som dubbelgångare.

Jag menar...Om det är för farligt för tex Putin att själv framträda pga mordrisken, vem fan vill då ställa upp på ett sånt jobb.

Blir som att säga att den bomben är för farlig att desarmera, vi får sätta in en dubbelgångare till mig istället.

Sedan, har jag för mig jag läste om en av Putins livvakter, eller liknande, denne hade hoppat av till Väst av någon anledning, kanske pga Ukraina frågan.

Livvakten sa att det användes dubbelgångare vid framträdanden vid typ invigningar osv.

Sedan att det användes flera likadana limosiner, två olika flygplan som flög på olika tider och till olika ställen för att det skulle vara oklart vart eller i vilken Putin befann sig.

Även att alla Putins alla kontor, eller iaf där det sändes bilder på honom från, såg exant likadana ut.

Detta för att ingen skulle veta om han var på kontoret i Moskva eller tex kontoret i något av sina andra residens.

Om det var sant att dubbelgångare används vid invigningar så är det en extrem utmaning att få det trovärdigt, inte bara ansiktet skall vara likt, kroppen och rörelsemönstret också. Sedan förväntar väl sig folk att han ska säga några väl valda ord också, då måste rösten och sättet att tala övertyga. Sammantaget känns det helt orealistiskt. Hollywood har aldrig klarat det heller.
Citera
2026-05-08, 09:22
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Hade gärna sett den dokumentären men tyvärr bor jag inte i Sverige så gick inte att streama på SVT. Min lilla intuition säger mig ändå att det du kallar påfallande likt ändå är långt ifrån tillräckligt likt för att lura allmänheten om han hade använts som ersättare för Putin i samma ålder.
Tack för input. Ja, bara utseende räcker inte om styltigt uppträdande. Gångstil. gester och ticks är centrala. Dokun gick igår kväll i repris på Kunskapskanaljen men lika illa där om expat. Den bör finnas hos någon brittisk kanal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in