Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Nope.
Du glömmer bort att personen då måste ljuga om våldtäkt för sina nära och kära och därmed utsätta dem för kris och sekundärtraumatisering. Ljuga för rättväsendet och för försäkringsbolaget. Krävs en viss typ av personlighet och psyke för detta, psykopat kanske? Som skiter I att dennes närmaste mer dåligt över att den har blivit "våldtagen". Etc.
Så. Nej. Det ökar inte risken för falskanmälningar.
Men risken att folk falskanmäker våldtäkt i syfte att begå försäkringsbedrägerier eller begår andra försäkringsbedrägerier, försvårar för hederligt folk och således även för verkliga våldtäktsoffer att få ut försäkringspengar.
Jag tror inte riktigt du förstår hur det mänskliga psyket funkar, eller utvecklas. Alternativt har något annat motiv till att undvika den förståelsen.
Jag kände en som blev falskt anklagad för våldtäkt. Han fick sitta ett par år innan tjejen erkände. Hans liv var mer eller mindre förstört, redan vid anklagelsen. Alla vände honom ryggen.
Jag tror verkligen inte hon var psykopat eller någonting sånt. Hon var någon som bar på ilska och besvikelse (mot någon annan och inte av det slaget), i ett oövertänkt ögonblick kom med en anklagelse, och kunde sen inte vända tillbaka (först några år senare då).
Jag tycker inte liknelsen med rån eller att det kan hända män håller. På samma sätt som det finns strukturer som drabbar kvinnor, så finns det strukturer som drabbar män. Och rån är en händelse av helt annan karaktär.
Ej heller att försäkringar kostar pengar tycker jag håller, då hemförsäkring är något ”alla” har, och ”måste” ha.
Detta skapar ett incitament, som om konsekvenstänket inte är helt hundra, kan skapa stora problem.
Märk väl att jag inte debatterar en förändring, endast belyser problemet med nuvarande ordning.
Jag är heller inte tillräckligt insatt för att göra en bedömning om TS är misogynist eller inte, så jag lämnar det därhän också.