2026-05-07, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Springbank78
Så lite som Ebola inte alls roligt men inget som kommer hit låter det som.

Nja, ebola har ju massiv blödning med i bilden (inte alltid), stora koagulationrubbningar. Magtarm blödning osv. Sen har nog ebola betydligt högre dödlighet som jag förstått de ibland upp mot 70-90% då man får multiorgansvikt. Men det beror också på vilken nivå av sjukvård man har tillgång till.

Förekommer varianter av Hantavirus med större koagulationsrubbningar. Inte tydligt här. Mer fokus på lungorna/influensa symtom med den här varianten (?). Viss grad av koagulationsrubbningar ger väl alltid infektioner. Men går inte in på det här.
Senast redigerad av rawjudge 2026-05-07 kl. 00:20.
Citera
2026-05-07, 00:28
Medlem
BombaySaphires avatar
Virusexperten sågar soptippsteorin: ”Det är orimligt”:

https://www.tv4.se/artikel/1EdW97h7PF9uBSTARvOUus/virusexperten-sagar-soptipp-teorin-det-aer-orimligt
Citera
2026-05-07, 00:29
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7pVnbW/passagerare-fran-virusbaten-nu-pa-fem-kontinenter

Citat:
"Det började på båten.

Nu har personer som kan vara smittade spridit sig över världen.

– Fram till för tre dagar sedan hade ingen kontaktat dem, säger en passagerare till El País."

Bra Sammanfattning kring alla fallen som misstänks vara smittade i den länken som redan rest hem, innan någon visste något. Och även som som dött och vilka länder det gäller

Men virologen verkar faktiskt optimistisk att det inte kommer vara så många fler fall, trots ovan.

Citat:
"Niklas Arnberg, professor i virologi vid Umeå universitet, tonar ned allvaret av risken för smittspridning: Kunskapen som vi har om Andesvirus just nu säger oss att risken är mycket, mycket liten för större spridning. Det är inte alls omöjligt att det blir några ytterligare fall, men min bedömning är att det kommer att stanna där
."
Senast redigerad av rawjudge 2026-05-07 kl. 00:31.
Citera
2026-05-07, 00:58
Medlem
elbels avatar
Äntligen uppdaterad version av svinebolainfluensan
Blir svårt att skylla på kina denna gången

https://sv.wikipedia.org/wiki/Virala_bl%C3%B6darfebrar
Citera
2026-05-07, 01:22
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LGD
Låter som ett obehagligt virus sett till antal smittade/döda. Men det verkar inte alls särskilt smittsamt och verkar ungefär lika onödigt att oroa sig för detta som det är att oroa sig för Ebola. Kanske ännu mer onödigt.

Ebola kan bli ett jävla helvete om det muterar till luftburen smitta. Men där är vi inte nu.

Känner mig inte alls orolig för att Hanta-utbrottet ska bli något större än de båten och kanske några till.
Citera
2026-05-07, 01:36
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Inga svenskar alls.

Fel. En svensk på båten enligt tiktok-video.

En smittad fransman och en schweizare hittills.

LÅT INTE BÅTEN DOCKA PÅ SPANSK MARK! Turistsäsongen ska precis börja.
Citera
2026-05-07, 01:39
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skatterattsjurist
Bara jag som reagerar på att flera länder nekat att ta emot patienter? I mina öron låter det helt absurt att man inte låter ett fartyg docka i närmsta hamn och eventuellt ta emot patienter. Jag menar i de allra fattigaste delarna i Afrika kunde man vid ett ebolautbrott sätta upp ett fältsjukhus på nolltid och skicka experter och forskare dit från jordens alla hörn för att 1. rädda liv 2. forska.
De passerar Argentina, Uruguay, Brasilien, Kap Verde i sin jakt på en frihamn.

Ingen av dem som kunde ta emot? Dåligt.
Citera
2026-05-07, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Inga svenskar alls.

Jo en har jag läst nu. Som är på väg hem.
Citera
2026-05-07, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Nån som haft sorkfeber?
Jag har haft det o även andra jag känner
Riktigt jobbigt
Inte farligt men långdraget och jag fick komplikationer typ postcovid
Vad är skillnaden till hantavirus trodde det var samma

Ps ha alltid munskydd om ni ska städa förråd, vindar, ladugårdar etc

Finns väl en massa olika hantavirus antar jag. Detta är väl andesvirus, alltså inte sorkfeber utan ett som smittar mellan människor och är allvarligare. Sorkfeber har väl inte så hög dödlighet som 40%? Men de tillhör kanske samma virusfamilj, alltså hantavirus?
Citera
2026-05-07, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skatterattsjurist
skillnaden är enligt min uppfattning 0.5% dödlighet med sorkfeber och 40% med hantaviruset.

Båda virusen tillhör hantavirusfsmiljen, även det som orsakar sorkfeber. Har läst mig till det nu.
Citera
2026-05-07, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Jag befarar att en ännu anonym svensk har smittats efter partners hemkomst. Risk för en superspridare här i Sverige således.

Hur vet du det? Står det någonstans? Varför isoleras inte dessa personer? Det är ju uppenbart att det sprids lätt mellan människor.
Citera
2026-05-07, 03:10
Medlem
cerns avatar
Det är ju bara en skitgrej detta och Media blåser upp det som fan såklart för att få folk rädda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in