2026-05-06, 20:12
Medlem
Fick nytt körkort för 5 veckor sedan eftersom jag hade tappat bort det första.

Nu när jag fått det nya körkortet så har jag hittat åt det första som jag har anmält borttappat.
Är båda giltiga nu att visa upp på posten eller när man blir stoppad av polisen?

Eller är det endast det nyaste som gäller?

Kan tänka mig att på posten kollar dom bara utgångsdatum men polisen kanske har synpunkter om man ger dom det man anmält borttappat.
Citera
2026-05-06, 20:15
Medlem
olasvenssons avatar
Nej troligtvis inte.
Citera
2026-05-06, 20:19
Medlem
Nej!
Citera
2026-05-06, 20:21
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Du behöver rapportera att ditt körkort är återfunnet annars kan du få problem när någon tar en kredit upplysning på dig tex i samband med att teckna ett abonnemang eller liknande.

Det gamla är ej brukbart.
Citera
2026-05-06, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Fick nytt körkort för 5 veckor sedan eftersom jag hade tappat bort det första.

Nu när jag fått det nya körkortet så har jag hittat åt det första som jag har anmält borttappat.
Är båda giltiga nu att visa upp på posten eller när man blir stoppad av polisen?

Eller är det endast det nyaste som gäller?

Kan tänka mig att på posten kollar dom bara utgångsdatum men polisen kanske har synpunkter om man ger dom det man anmält borttappat.

Det är ogiltigt och får inte användas som legitimation.
Citera
2026-05-06, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är ogiltigt och får inte användas som legitimation.

Får? Men kan det?
Tex postnord kommer väl inte kunna se det är ogiltigt?
Citera
2026-05-06, 20:44
Medlem
Tranquility Bass avatar
Av vilken anledning vill du nyttja ditt gamla körkort?

Nu använder jag Nationellt ID-kort när jag hämtar paket och det brukar de scanna, vet inte om Postnords system är kopplat till polisen. Vid en rutinkontroll av polisen lär det fungera så länge polisen inte bestämmer att göra en mer omfattande kontroll.
Citera
2026-05-06, 21:02
Medlem
Klart det funkar på ica/posten, dom ser bara giltighetstid, inget annat, dom ser inte om det är anmält stulet ens.

Polisen ser allt men vad ska dom göra om du visar upp det körkort som är förlustanmält? Du har ju fortfarande rätt att köra bil så där kan dom inte göra nåt.
Möjligt du får en tillsägelse att ha med det nyaste körkortet.

Undra om någon blivit dömt för att ha användt sitt förlustanmälda körkort? Tror knappast det.
Citera
2026-05-06, 21:05
Avstängd
Severlohs avatar
Posten kan inte veta om den är förlustanmäld. Ingen kan det förutom polisen om de kollar upp det, men inte ens de gör det oftast vid till exempel trafikkontroller. Och även då är det inte så att du skulle få något straff för det.
Citera
2026-05-06, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06
Klart det funkar på ica/posten, dom ser bara giltighetstid, inget annat, dom ser inte om det är anmält stulet ens.

Polisen ser allt men vad ska dom göra om du visar upp det körkort som är förlustanmält? Du har ju fortfarande rätt att köra bil så där kan dom inte göra nåt.
Möjligt du får en tillsägelse att ha med det nyaste körkortet.

Undra om någon blivit dömt för att ha användt sitt förlustanmälda körkort? Tror knappast det.

Postombudet scannar koden på baksidan av körkortet och får upp ifall det är giltigt eller inte.
Citera
2026-05-06, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Postombudet scannar koden på baksidan av körkortet och får upp ifall det är giltigt eller inte.

Giltigt kan dom se absolut men dom kan inte se om det är förlustanmält.

Det dom ser när dom scannar körkortet är väl namn och födelsedatum kanske, sen ser dom alla andra siffror på det som när jag tog körkortet och hur länge det är giltigt.
Citera
2026-05-06, 23:27
Medlem
Min bättre hälft har använt mitt gamla för att hämta ut paket och medicin men skulle inte försöka använda det om jag blir stoppad av polisen eller om man korsar landsgränser. Kanske går men är det värt risken? Man skulle säkert kunna snacka sig ur om att man råkat ta fel osv. Men igen, är det värt det?

Low risk, no reward
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in