2026-05-03, 01:06
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Sagor & Swing - Lite Bosse Hansson-vibbar blandat med Brian Eno-ambient:

https://www.youtube.com/watch?v=bL-QMxkJZ5k

Sagor & Swing är inte dumma alls & jag önskar att bandet fick lite mer uppmärksamhet.
Orgelfärger & En musikalisk tolkning av Bröderna Lejonhjärta är de 2 skivor jag har
än så länge & jag hoppas få tag på mera skivor av bandet med tiden

Har du någon Favoritskiva av Sagor & Swing?
Citera
2026-05-03, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Sagor & Swing är inte dumma alls & jag önskar att bandet fick lite mer uppmärksamhet.
Orgelfärger & En musikalisk tolkning av Bröderna Lejonhjärta är de 2 skivor jag har
än så länge & jag hoppas få tag på mera skivor av bandet med tiden

Har du någon Favoritskiva av Sagor & Swing?

Kul att höra. Allt de släppt har varit väldigt intressant rent musikaliskt enligt mig. Hoppas kunna spela in dom snart om allt går i lås. De brukar likt t.ex Gösta Berlings Saga spela på lite flummiga alternativa kulturhus etc, så det vore guld!
Citera
2026-05-04, 07:03
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Kul att höra. Allt de släppt har varit väldigt intressant rent musikaliskt enligt mig. Hoppas kunna spela in dom snart om allt går i lås. De brukar likt t.ex Gösta Berlings Saga spela på lite flummiga alternativa kulturhus etc, så det vore guld!

Får hoppas att bandet fortsätter att spela så länge de orkar & kan. Sagor & Swing både nog kunna ge en
del härliga spelningar med Trummor & Orgel skulle nog passa rätt bra.
Men så länge det finns ett intresse för bandet så hoppas jag att de fortsätter.
Bandet har blivit vissa stunder ett av mina favoritband så jag får ta mig ann hela låtkatalogen
Citera
2026-05-04, 07:06
Medlem
Rebali179s avatar
Hittade för övigt en Recencion från Blaskoteket ang Sagor & Swing
https://www.blaskoteket.se/artiklar/sonic/001-2000/sagor-swing/

"JAG BEFINNER MIG på Gärdesfestivalen där jag, för ungefär sjätte gången, ser Sagor & Swing spela live.
En vilt headbangande Eric Malmberg kramar fantastiskt svängiga melodier ur sin psykedeliskt nymålade hammond. Snett bakom honom sitter trummisen Janne Erixon och håller takten på ett medryckande men ändå spretigt sätt.
Och publiken består enbart av leende människor.
»Nu kommer man att klara sig igenom hösten«, ropar en obekant man i mitt öra när de kastar sig in i en halsbrytande version av »Om jag hade pengar«. Folk dansar på scenen.

Jag tänker på vad det står på konvolutet till Sagor & Swings debutskiva, sjutummaren »Vals på vingar« (Rocket Number Nine): »somebody once described their sound as ’Hansson & Karlsson’ meeting ’Ralf and Florian’ at a groovy teaparty in Düsseldorf.«

Eric Malmberg spelar Hammond-orgel och moog i Sagor & Swing. Han har även givit ut soloskivan »Sju små sagomelodier och en låt som mest är som ett ljud«. också den på Rocket Number Nine. Dessutom är han medlem i trion Happy Hammond in Slumberland.

— Det fanns en tidig upplaga av Sagor & Swing redan 1992-93. Det var jag, och så min svåger som spelade trummor. Sedan, efter det att jag träffat Bosse Hansson, fick jag lust att lira lite orgeljazz. Då föddes Happy Hammond in Slumberland, berättar Eric.

ERIC MALMBERG ÄR JUST NU INTE BARA AKTUELL MED SAGOR & SWING UTAN ÄVEN MED DEN TECKNADE SERIEN »HANSSON & KARLSSON I VÄRLDSRYMDEN« I DAGENS NYHETER. JO, DET ÄR DEN KLASSISKA ORGEL & TRUMMOR-DUON BO HANSSON OCH JANNE »LOFFE« CARLSSON SOM BLIVIT SERIEFIGURER.
Citera
2026-05-04, 08:55
Medlem
Citat:
Får hoppas att bandet fortsätter att spela så länge de orkar & kan. Sagor & Swing både nog kunna ge en
del härliga spelningar med Trummor & Orgel skulle nog passa rätt bra.
Men så länge det finns ett intresse för bandet så hoppas jag att de fortsätter.
Bandet har blivit vissa stunder ett av mina favoritband så jag får ta mig ann hela låtkatalogen

Dom är väldigt intressanta på sitt vis. Det finns spår av Bosse och det finns även Brian Eno-vibbar vilket jag uppskattar väldigt mycket. Fin musik att lyssna på när man ska sova.
Citera
2026-05-05, 23:42
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Dom är väldigt intressanta på sitt vis. Det finns spår av Bosse och det finns även Brian Eno-vibbar vilket jag uppskattar väldigt mycket. Fin musik att lyssna på när man ska sova.

Får hoppas att bandet håller på ett tag till & med tiden ger sig ut på Turné.
Riktigt härlig musik som sagt
Citera
2026-05-06, 08:34
Medlem
Citat:
Får hoppas att bandet håller på ett tag till & med tiden ger sig ut på Turné.
Riktigt härlig musik som sagt

Håller med om resonemanget!
Citera
2026-05-06, 18:05
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Håller med om resonemanget!

Undrar varför Sagor & Swing inte riktigt kommer fram mera?
Men med tanke på nyutgåvorna av deras 3 första skivor så borde ändå intresset finnas kvar för bandet.
Skulle vara intressant att se vad de har för planer m.m.
Citera
2026-05-07, 01:39
Medlem
Citat:
Undrar varför Sagor & Swing inte riktigt kommer fram mera?
Men med tanke på nyutgåvorna av deras 3 första skivor så borde ändå intresset finnas kvar för bandet.
Skulle vara intressant att se vad de har för planer m.m.

Dom är väl fortfarande lite underground inom gemene musikkretsar. Trummor och Orgel är ju betydligt mera kända skulle jag tro om man jämför med ett någorlunda liknande band?
Citera
2026-05-07, 07:04
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Dom är väl fortfarande lite underground inom gemene musikkretsar. Trummor och Orgel är ju betydligt mera kända skulle jag tro om man jämför med ett någorlunda liknande band?

Trummor & Orgel ger sig väl ut på Turne & spelar för det mesta. Men du har nog rätt där.
Även om Sagor & Swing är fortfarande lite underground. Fast det kanske passar bandet bäst.
Men jag hade gärna velat att nya skivan Moog På Svenska släpptes på vinyl https://open.spotify.com/album/0z26tCWf2Xbv3tOmGTqLjP
Citera
2026-08-14, 15:34
Medlem
Rebali179s avatar
Det börjar komma lite mera singlar / nytt Material med bandet

Mitt Eget Land: https://open.spotify.com/album/6n9KkG7iCy8nTx3cdcxolr?si=THYed4uDRLm25c5lsgcyVQ
Hyllning till Georg Jojje Wadenius

En Kärlekssaga Med Lyckligt Slut: https://open.spotify.com/album/71g6nMUz2psUG0ZYtSqhka?si=LmpLO4J6TqKx7qx5AyKCVg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in