2026-05-06, 11:11
Avslutad
Hyresgästföreningen i region Sydost:
Kvinnan som varit engagerad i föreningen under
lång tid stängs av från alla uppdrag i fem år.

Orsaken är hur hon hanterat föreningens bil och pengar,
men kvinnan tycker beslutet är orättvist och felaktigt.

Det är andra gången som kvinnan blivit suspenderad av föreningen.
För sju år sedan stängdes hon av efter att ha hanterat ett betalkort felaktigt.

https://www.hemhyra.se/nyheter/fortroendevald-kopte-kattmat-for-foreningens-pengar-stangs-av-i-fem-ar/
Citat:
Enligt kvinnan är det en personlig konflikt som
ligger bakom att hon nu blir avstängd på nytt.

Ja, vad ska vi säga om kvinnans agerande?
Senast redigerad av lunchkonto 2026-05-06 kl. 11:13.
Citera
2026-05-06, 11:23
Medlem
Ögnat artikeln och måste säga att det är lite kluvet. Det kan mycket väl vara personliga skäl bakom detta. Omöjligt att säga från vår sida utan blir lätt en "hon sa han sa" situation.

Att hon fått köra hem bilen till sig är inget konstigt tycker jag. Har hon dessutom fått ett ok från ordföranden som det påstås är det än mindre ett problem. Ingen hindrades från att använda bilen den dagen.

Vad gäller köpen är det såklart lite luddigt. Det kan mycket väl varit ett misstag. Jag menar, 151kr. Inte som att hon fifflad tusentals kronor som man får intrycket av artikelns titel.

Näe, jag vet inte. Inget direkt stort fall det här. Om hon först blir av med sin påst i föreningen och sedan längre fram även boendet så är det definitivt ngt fuffens på gång men det ser vi nite härifrån.

De kanske vill få bort henne för att få igenom ngt förslag eller ändra en regel? Sånt här ska man inte hoppa på en sida direkt utan alla kort framme.
Citera
2026-05-06, 11:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Ögnat artikeln och måste säga att det är lite kluvet. Det kan mycket väl vara personliga skäl bakom detta. Omöjligt att säga från vår sida utan blir lätt en "hon sa han sa" situation.

Att hon fått köra hem bilen till sig är inget konstigt tycker jag. Har hon dessutom fått ett ok från ordföranden som det påstås är det än mindre ett problem. Ingen hindrades från att använda bilen den dagen.

Vad gäller köpen är det såklart lite luddigt. Det kan mycket väl varit ett misstag. Jag menar, 151kr. Inte som att hon fifflad tusentals kronor som man får intrycket av artikelns titel.

Näe, jag vet inte. Inget direkt stort fall det här. Om hon först blir av med sin påst i föreningen och sedan längre fram även boendet så är det definitivt ngt fuffens på gång men det ser vi nite härifrån.

De kanske vill få bort henne för att få igenom ngt förslag eller ändra en regel? Sånt här ska man inte hoppa på en sida direkt utan alla kort framme.

Får en känsla att föreningen är rätt trött på kärringen.

Kvinnan: ... Det är folk som vill bli av med mig helt enkelt, säger hon.
Citera
2026-05-06, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lunchkonto
Får en känsla att föreningen är rätt trött på kärringen.

Kvinnan: ... Det är folk som vill bli av med mig helt enkelt, säger hon.

Ja precis men vi vet inte varför. Är hon en paragrafryttare? Är hon egentligen den enda anledningen till att föreningen inte blir mkt sämre för de boende för att resten vill sälja av eller tjäna pengar på ngt hemst sätt? Är hon helt enkelt en tjuv? Är de bara emot henne pga ren mobbing? Vi har ingen aning och därmed också en sak som blir svår att ta ställning till.
Citera
2026-05-06, 11:53
Medlem
Det var i september förra året som kvinnan åkte och handlade varor inför en aktivitet i Hyresgästföreningen. När hon var i affären handlade hon också två förpackningar med kattmat till sig själv – men varorna hamnade på fakturan som betalades av föreningen.

– Jag hade lagt en pinne på bandet för mina grejer, men hon i kassan missade det och slog in allt på föreningen. När jag sade till henne så kunde hon inte göra något åt det, säger kvinnan.

Efter inköpet tog hon kontakt med ordföranden i den lokala Hyresgästföreningen och berättade vad som hade hänt. Kattmaten hade kostat 151 kronor och för att kompensera valde kvinnan att betala för sina egna profilkläder från föreningen.
Låter ju onekligen som en personlig konflikt. Kanske kvinnan är partipolitiskt engagerad i ett rivaliserande parti. HGF är partipolitiskt obundna men i praktiken knutna till S.
Citera
2026-05-06, 12:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
När man samtidigt hör om invandrare som lurar gamlingar på miljonbelopp här i landet och får i värsta fall några månader i fängelset så känns det som ett hårt straff.
Läser man hela artikeln så hade personen gjort något liknande tidigare men fortfarande hårt.
Citera
2026-05-06, 12:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Ja precis men vi vet inte varför. Är hon en paragrafryttare? Är hon egentligen den enda anledningen till att föreningen inte blir mkt sämre för de boende för att resten vill sälja av eller tjäna pengar på ngt hemst sätt? Är hon helt enkelt en tjuv? Är de bara emot henne pga ren mobbing? Vi har ingen aning och därmed också en sak som blir svår att ta ställning till.

Kvinnan verka tro att det var fritt fram, hennes historik är inte heller så lysande.
Är man fortroendevald så agera efter de regler som finns, mitt o ditt typ, annars goodbye.

Citera
2026-05-06, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hem&Hyra
– Jag hade lagt en pinne på bandet för mina grejer, men hon i kassan missade det och slog in allt på föreningen. När jag sade till henne så kunde hon inte göra något åt det, säger kvinnan.
Det här är ju lögn. Självklart kan kassörskan ta tillbaks varor. Vad skulle annars hända om man glömt plånboken efter att varorna slagits in? Att man får varorna gratis?

OT: Varför har föreningen en bil och hur jävla stor är en förening som har råd med det?
Citera
2026-05-06, 19:13
Moderator
Schlesiens avatar
Utgången rubrik:
Förtroendevald kvinna köpte kattmat för föreningens pengar – stängs av i fem år

Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet --> Företagsskvaller

/Moderator
Citera
2026-05-07, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lunchkonto
Kvinnan verka tro att det var fritt fram, hennes historik är inte heller så lysande.
Är man fortroendevald så agera efter de regler som finns, mitt o ditt typ, annars goodbye.

Förstår ditt resonemang och håller med, OM det är det som är fallet. Vi alla skriver "verkar" eller "jag tror" och det är då svårt att ta ställning. Men men, får väl se vad som uppdagas, om ngt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in