2026-05-06, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Svårt att ta dina inlägg på allvar. Verkar bara vara massa kåserier.

Det är sant att jag skickat detta förslag om amerikansk lagstiftning till Sara och jag vågar påstå att hon skulle gilla det. Hon svarar dock inte för hon är skitnödig över att diskussionen eventuellt glider in på att Sara inte får sätta sin fot i USA pga sina 35+ domar i bagaget men annars skulle solstrålen skina upp.
Citera
2026-05-06, 09:46
Medlem
Citat:
Nej det som blivit dömda ska ingå i ett register. Det är det Dumpen vill.

Jo, men enligt dina teorier och sannolikhetslära har ju em majoritet av gäddorna begått övergrepp och då borde de ju ingå i registret ,om man ska vara konsekvent med att skydda barn .
Frågan är bara vilka av dem man ska identifiera som förövare, men här kanske din expertis på området kan vara behjälplig så att skyddet för barn ( även fiktiva) upprätthålls.
Vem vet, i framtiden kanske det finns en myndighet som kan bidra med en dusör för dina tjänster.
Citera
2026-05-06, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
De va inte förloppet nej.

Du sa att Patrik inte var kriminell.
Jag pressenterade fakta på att han blivit tagen med narkotika både på sig och i sig.
Att han tagit narkotika under tävling/träning enligt olika källor så har eller har han inte.

Du säger att kokain är som att ta 5 koppar kaffe direkt, alltså är det doping och med mer energi kan man ge mer och där med prestera bättre. Vilket ger ett övertag mot andra tävlande eller också kallat fusk.

Han har kört för fort med ganska mycket.

Du påpekade att han inte var dömd därför är han inte kriminell.
Här är det alltså du som börjar tjafsa med MIG om vad kriminell är, då bad jag dig definiera vad definitionen av kriminell var och påpekade att jag fått lära mig att kriminell är en person som begår brott. Du fortsatte att tjafsa emot för att inte behöva kalla Patrik för kriminell, vilket för dig tycks vara otroligt viktigt. Ditt försvar mot definitionen är att du anser att man inte skall definiera kriminell på de sättet. Eller som mitt exempel enligt dig anser du att 1+1 = 3 för att du tycker det.

Sedan när du inser att det är svårt att flytta ett berg som har massa fakta bakom sig utan att själv ha någon fakta så börjar du yra om annat och påstå att diskussionen varit något annat. Eller som också påpekats i denna tråd, du försökte fokus förflytta och begrava diskussionen och gå vidare.

Men vi släpper det där.

https://sv.wiktionary.org/wiki/kriminell

Inget om att vara dömd, där emot så definierar vissa det med "vane".
Då patrik erkänt själv att han vanemässigt tagit droger förut är han åtminstone ex kriminell då vi kan säga att han vanemässigt begått narkotika brott förut men vi kan inte säga att han begår det just nu.

Per definitionen kan vi säga att Sara är kriminell just nu då hon begår olagliga handlingar just nu, hon är också medvetet om att vad hon gör är olagligt och säger att hon är redo att ta straffen och landa i fängelse.

Simpelt, vilket ord var det du letade efter? Dömd för brott? Sara är FD dömd för brott och patrik har vi ingen fakta på att han varit dömd för brott.

Jag har dock aldrig påpekat om pengarna/lånen men potentiellt kan de utgöra brott.
Det är som du säger civilrättsligt men även civilrättsliga ärenden kan vara brottsliga/kriminella. (ex, se Saras dom om förtal). Dock om Patrik begått någon form utav ekonomiskt brott för att få dessa skulder skulle han troligen sitta bakom galler, nu har han bara avstått att betala för lån och anser att svenska folket skall betala dem åt honom ungefär, alltså saneringen.

Jag skrev frågande. Patrik är väl inte kriminell?
Jag skrev att det var magstarkt att kalla någon kriminell p.g.a. han åkt fast för fortkörning.
Med den definitionen är många svenskar kriminella.
Men som jag skrev tidigare så försökte jag förstå en annan användarens definition då han var författare av inlägget jag bemötte.

Det är tröttsamt att bara för att du inte har några argument måste du hålla på med hårklyveri.
Det klassiska 1+1=3 låter som ett hobby filosof argument.

Ja vi släpper det bespara mig filosofi.

Citat:
Begreppet "1+1=3" hos Dostojevskij är en filosofisk/existentiell paradox som främst diskuteras i Anteckningar från källarhålet (1864). Det representerar individens vilja att göra uppror mot logik, rationella sanningar och naturvetenskapliga lagar.

Patrik beskrev att ta kokain som det i boken Det du inte såg.

Som jag skrev tidigare om du vill diskutera filosofi. "Vad är att vara kriminell" gränsdragningar etcetera så är det en annan tråd.

Ja källan du visade. Där står det. Person som ägnar sig åt olagliga handlingar.
Inte person som ägnat sig åt olagliga handlingar. Alltså dåtid.
Senast redigerad av buffalo3tys 2026-05-06 kl. 10:04.
Citera
2026-05-06, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Jo, men enligt dina teorier och sannolikhetslära har ju em majoritet av gäddorna begått övergrepp och då borde de ju ingå i registret ,om man ska vara konsekvent med att skydda barn .
Frågan är bara vilka av dem man ska identifiera som förövare, men här kanske din expertis på området kan vara behjälplig så att skyddet för barn ( även fiktiva) upprätthålls.
Vem vet, i framtiden kanske det finns en myndighet som kan bidra med en dusör för dina tjänster.

Polisen får ju jobba mer offensivt(tack vare dumpen) så planen är väl att de ska hamna i register så småningom.
Citera
2026-05-06, 10:02
Medlem
Citat:
Polisen får ju jobba mer offensivt(tack vare dumpen) så planen är väl att de ska hamna i register så småningom.
Men du med din expertis på området kan ju hjälpa polisen så att halvmesyrer undviks .
Här kan ju sannolikhetsläran komma väl till pass för att fånga fula fiskar.
Å andra sidan finns risken för en och annan miss , men lite spill får man räkna med när ändamålet helgar medlen.
Citera
2026-05-06, 10:06
Medlem
Citat:
Men du med din expertis på området kan ju hjälpa polisen så att halvmesyrer undviks .
Här kan ju sannolikhetsläran komma väl till pass för att fånga fula fiskar.
Å andra sidan finns risken för en och annan miss , men lite spill får man räkna med när ändamålet helgar medlen.

Ja jag tipsar gärna polisen om jag har information som hjälper dem.
Citera
2026-05-06, 10:09
Medlem
Citat:
Jag skrev frågade. Patrik är väl inte kriminell?
Jag skrev att det var magstarkt att kalla någon kriminell p.g.a. han åkt fast för fortkörning.
Men den definitionen är många svenskar kriminella.
Men som jag skrev tidigare så försökte jag förstå en annan användarens definition då han var författare av inlägget jag bemötte.

Det är tröttsamt att bara för att du inte har några argument måste du hålla på med hårklyveri.
Det klassiska 1+1=3 låter som ett hobby filosof argument.

Ja vi släpper det bespara mig filosofi.

Som jag skrev tidigare om du vill diskutera filosofi. "Vad är att vara kriminell" gränsdragningar etcetera så är det en annan tråd.

1+1=3 har inget med filosofi att göra i detta fallet, jag förklarade tidigare vad jag menar med det. Att definitionen av 1+1=2 enligt matte för då stämmer allt. Men enligt dig så spelar definitionen inte någon roll utan man kan anse saker så att definitionen ändras. Istället för att du byter ord, istället för att debattera att Patrik inte är kriminell kunde du börjat debattera att han inte är dömd.

För detta är ju vad du menat när du pratat kriminalitet.

Citat:

Din egna definition var att om man tidigare begått kriminella handlingar så var man före detta kriminell. Det var DU som myntade detta begrepp i tråden.

Citat:
Ytterligare exempel på att det inte går att lita på honom för bara om kokain har han yttrat 17 olika varianter på olika ställen. Han ljuger ju värre än en amerikansk politiker inför val. Att ljuga kommer naturligt för honom. Definitionen av en sådan person kallas mytoman. Något en mytoman säger kan man inte lita på. Alltså kan man inte lita på vad han säger utan att bekräfta det med externa källor.

Enligt dig kan man lita på både Sara och Patrik fullt ut och att det inte finns några problem i vad de säger. Deras historier om olika händelser tycks ändras ifrån tillfälle till tillfälle, något som är i linje med någon som ljuger. Alltså bör man ta deras ord med en grov sked salt.

https://sv.wiktionary.org/wiki/h%C3%A5rklyveri
Citat:
det att missa den stora poängen för att man hänger upp sig på detaljer
Dessutom så brukar du detta uttryck otroligt liberalt. Det är du som i detta fall missar den stora poängen där jag försöker att påpeka för dig att om man brukar ett ord felaktigt så bidrar de till missförstånd. Du hänger konstant upp dig på små detaljer i den stora helheten utav någons inlägg, främst sedan du började slänga runt med "hårklyveri" fokuserar du på detaljen att kalla saker för hårklyverier.

Generellt fokuserar du på kanske 10% av ett inlägg och missar helheten eller den stora bilden.
Citera
2026-05-06, 10:12
Medlem
Citat:
https://polisen.se/om-polisen/kontakt/tipsa-polisen/tipsa-polisen-via-webben/

Här, denna fungerar bättre än den på Dumpen.se
Här blir de potentiellt dömda så att offer kan få upprättelse snarare än meningslös uthängning för underhållning. Tänker med dig är det extra viktigt att vara extra tydlig.
Citera
2026-05-06, 10:14
Medlem
Citat:

Det är ju en förkrossande majoritet av gäddorna som förgripit sig på barn enligt dina teorier och sannolikhetslära och det är väl ett tips om något till polisen. Ska vi helt enkelt bara släppa dem och låta dem löpa amok bland barn ? Det känns inte alls bra om vi nu vill skydda såväl fiktiva som riktiga barn.
Citera
2026-05-06, 10:21
Medlem
Citat:

Nej, Sara har inte (än) gjort det lagligt med brottsprovokation i Sverige men ytterligare en anledning till amerikansk lagstiftning. Sara är ju självlärd lagförrättare. Nån dag så kanske Sara släpps in i svenska grundskolor och kan få berätta om arbetet men rektorerna är fortfarande lite oroliga för hennes kukbilder som hon förknippas med.
Citera
2026-05-06, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
1+1=3 har inget med filosofi att göra i detta fallet, jag förklarade tidigare vad jag menar med det. Att definitionen av 1+1=2 enligt matte för då stämmer allt. Men enligt dig så spelar definitionen inte någon roll utan man kan anse saker så att definitionen ändras. Istället för att du byter ord, istället för att debattera att Patrik inte är kriminell kunde du börjat debattera att han inte är dömd.

För detta är ju vad du menat när du pratat kriminalitet.

Din egna definition var att om man tidigare begått kriminella handlingar så var man före detta kriminell. Det var DU som myntade detta begrepp i tråden.

Ytterligare exempel på att det inte går att lita på honom för bara om kokain har han yttrat 17 olika varianter på olika ställen. Han ljuger ju värre än en amerikansk politiker inför val. Att ljuga kommer naturligt för honom. Definitionen av en sådan person kallas mytoman. Något en mytoman säger kan man inte lita på. Alltså kan man inte lita på vad han säger utan att bekräfta det med externa källor.

Enligt dig kan man lita på både Sara och Patrik fullt ut och att det inte finns några problem i vad de säger. Deras historier om olika händelser tycks ändras ifrån tillfälle till tillfälle, något som är i linje med någon som ljuger. Alltså bör man ta deras ord med en grov sked salt.

https://sv.wiktionary.org/wiki/h%C3%A5rklyveri

Dessutom så brukar du detta uttryck otroligt liberalt. Det är du som i detta fall missar den stora poängen där jag försöker att påpeka för dig att om man brukar ett ord felaktigt så bidrar de till missförstånd. Du hänger konstant upp dig på små detaljer i den stora helheten utav någons inlägg, främst sedan du började slänga runt med "hårklyveri" fokuserar du på detaljen att kalla saker för hårklyverier.

Generellt fokuserar du på kanske 10% av ett inlägg och missar helheten eller den stora bilden.

Jag visste inte om han var dömd eller inte. Stod dock inget i boken om det.

Det jag tycker är komiskt är hur mycket du fixerar dig vid ordet kriminell.
När jag varit helt öppen med att jag försökte förstå en annan användares definition.
Du verkar inte bry dig ett dugg hur det kom på tal?

De var det lilla jag läst om Sara att hon hade en stökig bakgrund.
Men hon är väl tidigare missbrukare som jag förstått det.

Det är därför jag påpekar att du ska prata med källan. D.v.s. hur det kom på tal.
Om du på riktigt är intresserad.
Citera
2026-05-06, 10:23
Medlem
Citat:
Det är ju en förkrossande majoritet av gäddorna som förgripit sig på barn enligt dina teorier och sannolikhetslära och det är väl ett tips om något till polisen. Ska vi helt enkelt bara släppa dem och låta dem löpa amok bland barn ? Det känns inte alls bra om vi nu vill skydda såväl fiktiva som riktiga barn.

Ja det är väl därför Dumpen ofta har kontakt med polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in