2026-05-06, 09:54
Medlem
Man-At-Armss avatar
Jag köpte första svenska utgivningen av Spawn (1996) med tilltron att tidningen skulle bli värdefull senare i livet. I dag skulle jag kanske få den såld för en tjuga.

När Stålmannen upphörde 1991 köpte en granne sista numret som inverstering och han hade inga andra serietidningar hemma.

Känner ni igen fenomenet under er barndom? Har ni själva köpt nya tidningar med förhoppningar på stigande värde? Hur gick det?

Ördögs rader i tråden (FB) Kalle Anka nummer ett såld för 150 600 kronor på Tradera får avsluta trådstarten:
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
(...)
Redan 1960 presenterades första numret av Svenska MAD med orden Obs! Förstaupplaga - dyrgrip för samlare! på omslaget. Jag undrar hur många som kan ha betalat 1,90 kronor för publikationen med framtida prisuppgång i tankarna?

https://images.auctionet.com/thumbs/hd_item_3769036_1bc7511824.jpg
Senast redigerad av Man-At-Arms 2026-05-06 kl. 10:05.
Citera
2026-05-06, 11:00
Avstängd
Första utgåvor brukar öka något för samlare. Just spawn skiter nog folk fullständigt i. Kalle är en ikon därav the price powpow/f
Citera
2026-05-06, 11:14
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilipDick
Första utgåvor brukar öka något för samlare. Just spawn skiter nog folk fullständigt i. Kalle är en ikon därav the price powpow/f
Jag tror väldigt få tidningar generellt sett, speciellt de från 70 talet och framåt, har något direkt värde. Första numret av Bamse och Spindelmannen i bra skick, ja. Vilka första utgåvor tänker du på?
Citera
2026-05-06, 11:21
Medlem
C.B.G.s avatar
Jag har aldrig värderat min seriesamling eftersom den i första hand är till för att läsas. Känslan är dock att det mesta gått ner rejält i värde under de senaste 10 åren.

Jag skulle inte rekommendera serier rent generellt som en sund investering. Problemet är väl återväxten. Finns väl ingen under 40 som läser de serier vi växte upp med eller ens liknande varianter. När alla 80-åriga gubbar som samlar på Fantomen dör bort lär värdet sjunka som en sten. Såvida det inte redan gjort det. När jag kollar värdet på Fantomen från 50-talet får jag en känsla av att de jag äger har tappat i värde redan nu.

Begriper inte heller varför förlag som Cobolt vräker ur en massa dyra seriealbum som enbart ett fåtal gamla gubbar är intresserade av. Ger inte precis samlarmarknaden någon boost.
Citera
2026-05-16, 18:33
Medlem
Hardstekts avatar
Jag håller med dig ang. värdet på serier fram över.

Men Cobolt släpper ju grejjer för att folks skall kunna läsa dom.

Jag har inte växt upp med thorgal och blueberry, linda och valentin, men jag har länge velat läsa dem så när de släppte samlings volymerna så köpte jag allt i ett svep och har läst dem med stor behållning.

Jag tycker dom och albumförlaget gör ett jättebra jobb med att översätta och släppa franska serier.
Senast redigerad av Hardstekt 2026-05-16 kl. 18:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in