2026-05-05, 20:16
Medlem
Har någon hört om datum för rättegången än
Citera
2026-05-06, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Ja, det hela är en rättsskandal! Jag undrar hur Tingsrätten ens tänkte? Jag har läst nästan hela FUP-en och tycker att det är skrämmande tydligt att barnbarnet Charlotte har manipulerat sin morfar under åren då han varit som mest förvirrad och mottaglig. Systrarna Anette och Susann har säkert sina sidor som kan vara svåra att gilla men jag tror inte för ett ögonblick att de misshandlat sin pappa. Han har ramlat huvudstupa och slagit i hårt i TV-bänken, försökt resa sig och ramlat igen. Glasögonen som låg söndriga har orsakat skador i hans ansikte och den blodförtunnande medicinen har gjort sitt till för att skapa en obehaglig scen med stora blodpölar och stora blåmärken. Efteråt har Arne inbillat sig att någon slagit honom och efter all påverkan från Charlotte (som egentligen är den som vill åt hans pengar) har han dragit slutsatsen att det är hans döttrar som velat honom illa. Charlotte hatar sin mamma som hon känt sig sviken av och hon har velat vara favorit hos morfar och därför stängt ute alla andra i släkten.
Jag minns en egen dement släkting som var oerhört upprörd över att det fanns arga män i hennes lägenhet - det handlade om politiker som debatterade upprört på TV:n. Senila människor får för sig att folk vill dem illa, de minns inte alla gånger folk hör av sig eller gör saker för dem utan tror att ingen bryr sig och ingen hör av sig, de tror att människor stjäl saker från dem o.s.v. Finns det då en släkting som spär på den tron för egen vinnings skull så är det hela upplagt för katastrof.
Det finns inga som helst bevis mot Arnes döttrar. Om inte domen mot dem upphävs så slutar jag tro på Sveriges rättssystem.

Du läser tydligen utan att fatta innehållet i det du läser!

En sak har du rätt i och det handlar om C men i övrigt missar du kyrkobesöket, mobiler, minneslund och inte minst pappans egen berättelse. Och bollen, eller vad det var i munnen på honom. Glöm heller inte systrarnas hat mot "gubbjäveln" de kallade sin pappa.

Du kan tro på vad du vill men i det fallet tror du fel.
Citera
2026-05-06, 08:41
Medlem
MrBubss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues

En sak har du rätt i och det handlar om C men i övrigt missar du kyrkobesöket, mobiler, minneslund och inte minst pappans egen berättelse. Och bollen, eller vad det var i munnen på honom. Glöm heller inte systrarnas hat mot "gubbjäveln" de kallade sin pappa.

Från början trodde jag nog att systrarna var skyldiga, men efter att ha läst och lyssnat på vittnesmålen från rättegången har jag blivit mer och mer tveksam.

Den äldre av systrarna nämnde ordet komplott under vittnesmålet och med tanke på att de hade inlett en process om att ogiltigförklara testamentet känns det mer och mer osannolikt att de velat mörda honom.

Det är inga tunga och klara bevis de har dömts på utan indicier och eventuellt felaktiga eller osanna vittnesmål.

I vilket fall som helst är det en sorglig och tragisk familjehistoria, där osämja, orättvisor och girighet har förstört relationerna inom familj/släkt.
Citera
2026-05-06, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBubs
Från början trodde jag nog att systrarna var skyldiga, men efter att ha läst och lyssnat på vittnesmålen från rättegången har jag blivit mer och mer tveksam.

Den äldre av systrarna nämnde ordet komplott under vittnesmålet och med tanke på att de hade inlett en process om att ogiltigförklara testamentet känns det mer och mer osannolikt att de velat mörda honom.

Det är inga tunga och klara bevis de har dömts på utan indicier och eventuellt felaktiga eller osanna vittnesmål.

I vilket fall som helst är det en sorglig och tragisk familjehistoria, där osämja, orättvisor och girighet har förstört relationerna inom familj/släkt.

Ja det är bara så tragiskt!

Hade systrarna haft alibin hade det varit enklare för dem. Det hade inga alibin alls. Tvärtom, de som vittnade från minneslunden hade inte sett några systrar sittande på bänken. Där ljög dom. Mobiler som är avstängda är det nya klassiska numera. En öppen och använd mobil är däremot ett litet indicium till alibi.

För systrarna blir det fängelse. Det ska de ha!

Att pappan inte dog är nog så enkelt som att det inte är så lätt att strypa någon som systrarna trodde.
Citera
2026-05-06, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues

Det finns inga bevis kring kyrkobesöket, att mobilerna var urladdade eller avstängda är absolut inget bevis och pappans berättelse kan vara precis vad jag skrivit innan: en fabrikation som han antingen tror på själv då han var förvirrad efter att ha slagit i huvudet hårt (och han är ju uppenbart senil och säger konstiga saker) eller så har Charlotte tutat i honom att döttrarna slagit honom. Jag har inte sett att någon skrivit "gubbjäveln" bara "gubben" och om ens gamla pappa var så avigt inställd mot en tycker jag inte det är konstigt att det bildas en viss aversion.
Du får tro vad du vill men du har inte facit. Fundera lite på varför pappan säger att han inte skulle ha några problem med att träffa sina döttrar även efter "misshandeln" och varför han undrar hur de har det. Ingenstans ser man att han är jävligt upprörd och förbannad över hur de velat döda honom, allting är väldigt slätstruket. Han tycks visserligen vara rädd att döttrarna ska komma till honom på sjukhuset - men har man falskeligen anklagat någon för nåt så allvarligt så blir man ju rädd att de ska vara arga (och säga sanningen inför andra).
Och till slut: om man verkligen vill ta död på en gammal skruttig man så ser man till att göra det, man lämnar inte honom skadad att kunna berätta vem som gjorde det. Gubben har ramlat, slagit sönder glasögonen som skadat honom i ansiktet, förmodligen försökt ta sig upp och ramlat igen. Att ramla huvudstupa på en vass TV-bänk måste ge riktigt läskiga skador och även värk i kroppen där man slagit i golvet.
Citera
2026-05-08, 16:31
Medlem
Det är så många oklarheter. Jag har läst FUP men undrar om den är komplett. Det borde väl finnas förhör med åtminstone systrarnas respektive och favorit-barnbarnet? Jag har lyssnat på de delar från rättegången som finns på YouTube. Ingen av systrarna framstår som särskilt sympatisk, den äldre låter väldigt bitter, självgod och sitter och småskrattar flera gånger.

- Det är olika uppgifter om både altandörren och ytterdörren, om de var låsta eller olåsta och vem som låste/låste upp dem och när.
- Varför skrev föräldrarna ett testamente 2019? Det verkar helt onödigt eftersom det testamentet verkar följa de vanliga lagarna för arv.
- Det som är mest märkligt är motivet. Om systrarna är skyldiga valde de en vansklig tidpunkt, innan de visste om de skulle få det senaste testamentet ogiltigförklarat eller ej. Om det är favoritbarnbarnet som är skyldig till någon sorts komplott så måste hon ha satsat på att det senaste testamentet skulle stå sig. Laglotterna skulle ha gått vidare till systrarnas barn om mordförsöket hade lyckats och systrarna blivit dömda. Hon skulle ha fått en aning mer pengar och fått dem tidigare. Hade testamentet ogiltigförklarats, offret dött och systrarnas dömts skulle favorit-barnbarnet ha fått 1/3 av sin mammas 50%, alltså betydligt mindre pengar.
- Varför sitter barnbarn och spelar in sina samtal med sin morfar i hemlighet?
- Det är lite underligt att kvinnor i den åldern och med den bakgrunden använder uttryck som ”klippa honom” mm.
- De sms som favorit-barnbarnet har skickat till sin mamma är lite udda eftersom hon verkar vara så väldigt arg och obehärskad.
- När någon säger: ”Själv är jag inte ett dugg intresserad av pengar” så låter det automatiskt misstänkt, tycker jag. Att systrarnas försök att bestrida det senaste testamentet skulle bero på att de söker upprättelse för sin mamma tror jag inte heller på.
- Varför använder systrarna och barnbarnen ordet ”slagit”? (Dialektalt?) Vem som än är skyldig så var det ju betydligt mer än slag det handlade om.
- Det verkar inte finnas någon konstaterad demens hos offret. Någon/några har beskrivit honom som känslokall. Han kanske har varit sådan hela livet eller så har hans personlighet påverkats av den stroke han tydligen drabbats av tidigare.
Citera
2026-05-27, 15:21
Medlem
Är de jältade i Helsingborg fortfarande? De överklagade målet efter advokatbytet så när är nästa rättegång?
Citera
2026-05-27, 21:54
Medlem
Första dagen i hovrätten idag. Kolla svt Jönköping
Citera
2026-05-27, 23:31
Medlem
Övertygad om att dem blir frisläppta
Citera
2026-05-28, 22:43
Medlem
Inte frikänd, men kanske synnerligen grov misshandel och då på en äldre sjuk man.
Citera
2026-05-28, 23:45
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBubs

Kan man ogiltigförklara ett testamente medan personen lever?
Citera
2026-05-29, 10:12
Medlem
MrBubss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Kan man ogiltigförklara ett testamente medan personen lever?

Kollade upp svaret på din fråga nu och svaret är Nej. Det är bara testatorn själv som kan ändra eller riva ett testamente, så länge människan är i livet.

Vid ett dödsfall kan man klandra ett testamente hos tingsrätten inom sex månader om man anser att sjukdom, demens eller yttre påverkan från andra gjort att någon ändrat eller skrivit ett nytt testamente sent i livet.

Antagligen var det denna insikt som gjorde att systrarna besökte pappan för att protestera mot att ett nytt testamente skrivits och de försökte troligen pressa honom till att det gamla testamentet skulle vara det som gäller, men detta bestämmer ju varje människa själv till 100 %.

Systrarna har nog varit rejält upprörda över detta, men jag tvivlar ändå på att de ville döda honom.

Detta är en eländig historia om en familjekonflikt som blivit riktigt smutsig och mycket tragisk.
Senast redigerad av MrBubs 2026-05-29 kl. 10:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in