Sammanslagningen
Marie Werkestam - Kanske sammanslagningens tråkigaste deltagare. Är väl på gränsen till att lämna pga hennes alfa-kompis åkte ut. Fick säga kukshow vilket hon verkade tycka var väldigt uppstudsigt.
Jonas Källqvist - Har blivit måltavla för syd. Ganska rimligt. Steppat upp i tävlingarna när de blivit mer individuella. Löste en superimmunitet. Kan gå långt om Nord-pakten får övertaget, men någon gång kommer de börja se honom som ett hot också...
Lasse Lundholm - Kung Lasse kammar hem en superimmunitet! Fortsätter agera som en bebis, men mellan raderna kan man ändå skönja att han faktiskt har en ganska bra förmåga att läsa av vad andra tycker om honom. Förstår sin egna sits ganska bra faktiskt, men framstår som oerhört taktiskt och socialt efterbliven.
Sonja Rudqvist - Inte varit lyckad i de individuella tävlingarna. Har en kaos hållning som är ostkrok deluxe. Ska få duellera för sin överlevnad, men kan också få ett tungt öråd.
Caroline Järgren - Återförenad med sina kompisar. Hennes roll är inte helt klar tycker jag. Spelar på Syd-sidan men hann nog bli lite uppskattad i Nord-lägret. Kan gå långt tack vare hennes neutralitet samt att hon inte är överdrivet bra på tävling. Halil är lite i samma sits men ses som stort hot i tävlingarna.
Halil Bas - Har hittills spelat ganska bra. Men, han kan inte tillhöra båda sidorna och ändå gå långt. När lagen blir decimerade så kommer de behöva ta ut Halil. Han behöver staka ut vilka 3 som mest troligt kommer ta sig till finalen och joina dom, om han ska kunna överleva.
Ola Birgersson - Ola the creep. Riktigt svår många gånger. Det här är en person jag inte hade kunnat lita på vart jag har honom. Lirar väl tydligt med Syd men anmäler sig också frivilligt till utslagstävlingen, sånt är ganska kul! Förstår säkert att den kan bli en riktig vattendelare.
Nathalie Eliasson - Verkar också vara en måltavla. Tycker hon har framstått som väldigt bra men inte riktigt visat det hittills. Lär få en skakig framtid iaf. Behöver vinna tävlingar.
Aza Altonchi - Arbetsmyran är tillbaka och drar sig inte för att dissa den undermåliga strandens konstruktioner

Kul tv med Aza! Beundransvärt tävlingsinriktad och det är skönt att se någon som inte ger upp för första lilla motgång. Önskar att han hade varit lite vassare på tävlingarna. Joinar upp Ola på utslagskamp.
Gränslandet
Iki Gonzalez Magnusson - Äntligen slipper man hennes gnäll i smyg. Det sjuka är att hon verkar funka betydligt bättre i den lilla gruppen som är i Gränslandet. Men hon får gärna åka ut för min del. Det störiga är att hon är så hatisk men tar aldrig ton. Det bara sprids en massa "under bordet" till sina bundsförvanter liksom. Hatar i smyg men upprätthåller en fasad i grupp.
Dessutom löjligt grinig insats på fördelstävlingen. Verkar ha oerhört svårt att acceptera regler som inte är som hon själv vill.
Anna Pehrson - Ska tävla sig in. Jag tror att hennes tid på Gränslandet har varit bra. Jag tror att hon kan gå långt faktiskt, även fast jag hoppas att hon åker ut. Vinner kanske inte någon final-hinderbana beroende på motstånd men har fått vara utanför alla strategiska upplägg som pågått. Kan säkert vinna en del på det.
Amadeus Harrysson - Göteborgaren fick sig lite pommes och bea. Kul för honom. Bidrar ändå med lite gott humör vilket är kul. Hade varit kul att se honom komma in i Robinson mest för att se de andras reaktioner plus allt nätverkande han gjort i Gränslandet. Många har kommit och gått men Amadeus har stannat kvar.
Hemskickade/Utvisade/Avhoppade/Utslagna denna vecka och tidigare.
Hanna Wallmark - Avhoppad. Tog över Lemas gråtande och följde även samma öde och hoppade av. Visserligen med hänvisning till tandvärk men moralen av att åka tillbaka till Gränslandet verkar ha tagit knäcken på henne.
Mensur Berbatovci - Avhoppad. Robinsons skurk. Ger upp på grund av ryggen tack vare ett gammalt diskbråck. Tråkigt för honom. Tröttsamt att grina över att någon inte lägger sig i en tävling.
Melina Bozioti - Avhoppad
Carl-Oscar Bodalen - Utslagen
Erika Eriksson - Hemskickad
Aydin Haressi - Utvisad
Lema Yurt - Avhoppad
Waldo Shelton Torres - Avhoppad
Anja Fält Sjöberg - Utslagen
Sebastian De La Vega - Utslagen
Lasse och Jonas superimmuna.
Sonja, Anna, Ola och Aza på tävling som kommer vara direkt avgörande för örådet.
Halil och Lasse som agerar vågmästare. Marie grinar över Iki och Carro är fortsatt klämkäck.
Torsdagens avsnitt blir spännande och säsongen är fortsatt väldigt bra då den är svårberäknad!
Men efter torsdagens duell kommer det nog utstakas en tydlig majoritet och då blir det lite mer förutsägbart vilka som kommer bli utröstade. Önskar att Lasse byter pakt men det verkar sitta djupt rotat i svenska Robinson att man inte lämnar sin grund-pakt. Det är synd för många hade nog tjänat på lite mer backstabbing.