2026-05-05, 16:59
Medlem
Du har inte återkommit med frågor som jag ska ställa till en jurist som kan socialrätt.

Jag gör det gärna om du lovar att lita på de besked jag får och erkänna i tråden att du haft fel hela tiden.

Jag väntar.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja och en LVU-dom är inte ett facit. Men systemriddare verkar tro det.
Plockar man isär LVU-processen och socs barnutredningar ser man hur de vrider och vänder på primärkällorna för att få som de vill. De skapar en berättelse. Domstolen bedömer berättelsen.

Samma sak hände Adams pappa. Sagan om pappan som utnyttjade sin son höll i domstol. För ingen plockade isär den.

Om inte mamman hade laddat ner journalerna hade sagan om mamman med MBP kunnat stå sig.
Men mamman lät sig inte luras. Hon kunde spelets regler och gick till media. Smart drag!
Citera
2026-05-05, 17:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Men du skriver ju själv att det är grunden för orosanmälan som i sin tur är grunden för LVU.

Kurt har ju till och med citerat domen.

Det är ju inte trollande.

Problemet är att du inte förstår hur det här med orosanmälningar fungerar i en förhandling i domstol.
Det socialtjänsten lagt fram är referat och tolkningar av orosanmälningar. Mamman begärde ut dem och såg att det inte fanns någon akut oro. Men ändå ansökte socialtjänsten om ett akut LVU.
Domstolen noterade mammans ord men valde ändå att tro på socialtjänstens referat.

Och det är just det som är så rättsosäkert. Icke vårdutbildade socialsekreterare tolkade avancerad medicinsk information. Den tolkningen blev underlaget. Underlaget blev berättelsen. Berättelsen höll i domstol.

Ingen prövade originalkällan.
Citera
2026-05-05, 17:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du har inte återkommit med frågor som jag ska ställa till en jurist som kan socialrätt.

Jag gör det gärna om du lovar att lita på de besked jag får och erkänna i tråden att du haft fel hela tiden.

Jag väntar.

Nej, det är du som hittar på egna lagar och regler som inte stämmer överens med verkligheten.
Du vill heller inte erkänna att det som står i ett beslutsunderlag är tolkad information och sekundärkällor.
Det är primärkällorna jag går till. Och det borde domstolarna göra också men de gör inte det i LVU-mål.

Och det är hela problemet i ett nötskal. Domstolen sitter med socialsekreterarens tolkning av läkarens tolkning av ett vårdtillfälle. Tre led från verkligheten. Och ingen frågar efter originalet.
Citera
2026-05-05, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Att Elsa mår bättre av en ändrad behandlingsregim visar bara att tidigare behandlingsregim var sämre. Byte av behandlingsregim är 100 % vårdens ansvar och hade kunnat göras med Elsa i hemmet.
Det är ju ingen ändrad behandlingsstrategi , äta utefter förmåga som uppenbarligen var att helt klara sig på vanlig mat men som vården tidigare haft uppfattning om varit mycket lite och betydligt mer i perioder .
Ingen kan bortse från att det gick oerhört snabbt att bara kunna äta och inte behöva medicin mot smärta utan att det gått tillbaka till att äta mycket lite och fått den typ av smärta som tidigare lett till tarmvila .
Citera
2026-05-05, 17:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vilket man inte visste eftersom mamman undanhöll dottern från vården vilket är grunden för orosanmälan och omhändertagandet.

Påstår socialtjänsten ja. Om det faktiskt stämmer vet vi inte. Och det värsta är att varken nämnden eller domstolen vet det heller.

Det är därför barn kan placeras både felaktigt och olagligt med sagor som grund.
Det är just därför systemriddare blir rädda så fort primärkällor nämns. De kallar det "fördummande."

Men frågan är enkel: varför sitter domstolar och bedömer referat från icke vårdutbildade socialsekreterare i komplicerade medicinska fall?
Ingen har svarat på det än.
Citera
2026-05-05, 17:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Jag väntar.

Så då ska vi lita på ditt referat och tolkning alltså?
Det är ju precis så domstolarna gör tyvärr med socialsekreterarnas beslutsunderlag.
Men det går inte att lita på. Inte på den kompetensnivån i svåra medicinska ärenden.
Citera
2026-05-05, 17:16
Medlem
Nej. Påstår vården. I orosanmälan och vittnesmål. Sluta ljug.
Citat:
Påstår socialtjänsten ja. Om det faktiskt stämmer vet vi inte. Och det värsta är att varken nämnden eller domstolen vet det heller.

Det är därför barn kan placeras både felaktigt och olagligt med sagor som grund.
Det är just därför systemriddare blir rädda så fort primärkällor nämns. De kallar det "fördummande."

Men frågan är enkel: varför sitter domstolar och bedömer referat från icke vårdutbildade socialsekreterare i komplicerade medicinska fall?
Ingen har svarat på det än.
Citera
2026-05-05, 17:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Jag väntar.

Hur är det möjligt att socialtjänsten kan gå från akut påtaglig risk till försumbar risk utan att några fel begåtts längs vägen?

Det är en bra fråga.
Citera
2026-05-05, 17:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej. Påstår vården. I orosanmälan och vittnesmål. Sluta ljug.

Nej, det påstår inte alls vården.
Det påstår en socialsekreterare att vården har sagt.
Det är inte samma sak.
Citera
2026-05-05, 17:21
Medlem
Det var ju du som sa att jag skulle ringa efter att jag bett dig ringa valfri jurist och reda ut vad som gäller med ändrade grunder för LVU och om SIP är lagkrav eller eller ej vid ett omedelbart omhändertagande eftersom du inte förstår att jag har rätt och du har fel.

Du får gärna ringa själv. Skriv ner frågorna före bara så vi vet vad du fått svar på.

Citat:
Så då ska vi lita på ditt referat och tolkning alltså?
Det är ju precis så domstolarna gör tyvärr med socialsekreterarnas beslutsunderlag.
Men det går inte att lita på. Inte på den kompetensnivån i svåra medicinska ärenden.
Citera
2026-05-05, 17:23
Medlem
Citat:
Hur är det möjligt att socialtjänsten kan gå från akut påtaglig risk till försumbar risk utan att några fel begåtts längs vägen?

Det är en bra fråga.

För att det gått 10 månader, Elsa har blivit frisk (dvs risk för upprepning lägre), föräldrarna kanske uppvisat någon form av förståelse för att detta inte ska inträffa igen, osv. Ska jag fortsätta? Ta in detta tack! Acceptera att det kan vara så att LVU då var RÄTT och häva nu är RÄTT?
Citera
2026-05-05, 17:27
Medlem
Inte ens i din förvirrade värld kan väl orosanmälan ha dykt upp genom socialtjänstens försorg. Någon måtta på påhitten får det väl ändå vara?
Citat:
Nej, det påstår inte alls vården.
Det påstår en socialsekreterare att vården har sagt.
Det är inte samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in