2026-05-05, 14:19
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Arbetsgivaren kan inte rutinmässigt kräva “bevis på att barnet är sjukt”, men de kan reagera vid misstanke och initiera en kontrollkedja via Försäkringskassan..

Nej, arbetsgivaren kan inte kräva sjukintyg eller liknande. Det enda arbetsgivaren kan göra är att kontakta Försäkringskassan eller be den anställde om ett intyg från Försäkringskassan. Problemet är ju om den anställde inte har ansökt om ersättning alls för sina vab-dagar, vilket inte är ett krav eller om de 120 dagarna för barnet är slut. Då finns ju ingen utredning/kontroll att göra via Försäkringskassan alls...
Citera
2026-05-05, 14:22
Medlem
TokayGecks avatar
Den här "VDn" har nog aldrig varit mer än en timma med ett barn under 5 år.

Barn är sjuka hela tiden, föräldrar blir därtill sjuka. Att samhället inte ser den uppoffringen som något värdefullt är rätt sjukt. Om våra barn inte växer upp, vem skall betala för din ålderdom? Köpa dina produkter? Det föds för lite barn i västvärlden, mycket pågrund av den här inbitna "arbetslinjen".

Pengar och tillväxt framför allt!
Citera
2026-05-05, 14:23
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Nej, jag köper inte ut henne, Jag köper in henne! Ger henne bonus på lönen om hon slutar vabba.

Alltså förlåt, men det låter så jäkla sjukt. Du har alltså mutat henne, köpt att hon ska sluta vabba. Du har betalat henne för att avstå en rättighet hon har som förälder och för att låta barnens mormor vabba istället. Helt sjukt att hon tackade ja till denna "lösning" istället för att sätta barnen i främsta rummet. Att tacka ja till denna "lösning" har väl med eran otillåtna attraktion att göra samt att hon inte vill förlora jobbet. Det har naturligtvis inget med att göra att hon skulle gilla din lösning på riktigt. Hon vill bara fortsätta jobba nära dig och inte riskera att förlora jobbet.
Citera
2026-05-05, 14:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpleisafruit
Haha driver du? Barn kan gå från friska till 40 graders feber på ett par timmar. Ska hon varna flera dagar innan eller? Omöjligt att veta.

Fem dagar är lite, kan vara mycket mer.

Det är DITT ANSVAR som chef att inte nånting står och faller med en person. Då är du en dålig chef som inte kan planera eller strukturera en organisation ordentligt.

Du får INTE sparka nån pga vabb. Möjligtvis om du köper ut henne dyrt.
Så chefen ska kunna planera om en anställds barn plötsligt får 40 grades feber? Men den anställde förväntas kunna noll planering?

Jag tänker mig att du själv är oanställningsbar utom statligt eller kommunalt. Ingen privat arbetsgivare tar i dig med tång.

Jag var liten på 1960-talet. Klart man låg hemma själv med feber. VAB är pjosk och curling.
Citera
2026-05-05, 14:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Alltså förlåt, men det låter så jäkla sjukt. Du har alltså mutat henne, köpt att hon ska sluta vabba. Du har betalat henne för att avstå en rättighet hon har som förälder och för att låta barnens mormor vabba istället. Helt sjukt att hon tackade ja till denna "lösning" istället för att sätta barnen i främsta rummet. Att tacka ja till denna "lösning" har väl med eran otillåtna attraktion att göra samt att hon inte vill förlora jobbet. Det har naturligtvis inget med att göra att hon skulle gilla din lösning på riktigt. Hon vill bara fortsätta jobba nära dig och inte riskera att förlora jobbet.
Du har aldrig drivet ett företag va? Du vet att företag måste gå med vinst, annars finns inga pengar till löner?

Tråden har attraherat Sverige fåtal kommunister tydligen. En kommunist är en person som inte kan något själv, inte kan driva ett företag, men lever på andras insatser och han kallar det Rättvisa och Solidaritet.
Citera
2026-05-05, 14:38
Medlem
Strukturera om bolaget och ändra vad de olika tjänsterna innebär. Anställ en ny person som får ta över hennes uppgifter (för det ingår ju numera i den tjänsten som den nya personen har). Sedan säger du upp henne pga. arbetsbrist. Du får inte säga upp henne för att hon VABar
Citera
2026-05-05, 14:39
Avstängd
Citat:
Nej, arbetsgivaren kan inte kräva sjukintyg eller liknande. Det enda arbetsgivaren kan göra är att kontakta Försäkringskassan eller be den anställde om ett intyg från Försäkringskassan. Problemet är ju om den anställde inte har ansökt om ersättning alls för sina vab-dagar, vilket inte är ett krav eller om de 120 dagarna för barnet är slut. Då finns ju ingen utredning/kontroll att göra via Försäkringskassan alls...

Jo men misstänker arbetsgivaren att vab missbrukas måste de finnas något de kan göra ..
Citera
2026-05-05, 14:40
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så chefen ska kunna planera om en anställds barn plötsligt får 40 grades feber? Men den anställde förväntas kunna noll planering?

Jag tänker mig att du själv är oanställningsbar utom statligt eller kommunalt. Ingen privat arbetsgivare tar i dig med tång.

Jag var liten på 1960-talet. Klart man låg hemma själv med feber. VAB är pjosk och curling.

Ska en 3-åring klara sig själv en hel dag? Finns väl en anledning till att vab normalt sett är upp till barnen är 12 år... Det går inte att planera för att ens barn blir sjuka. Hur tänker du där? Arbetsgivare behöver framförhållning med reservplaner ifall deras anställda själva blir sjuka eller ska vabba. Det är knappast de anställdas ansvar.
Citera
2026-05-05, 14:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Om jag var chefen hade jag gjort ett överraskande hembesök, knackat på dörren till kvinnans hem "Jag bara vill se att allting är bra"...

Barn som är sjuka jämt har en förälder som inte lärt dem hygien. Alla dagissjukor är brist på hygien t.ex handhygien. Möjligen kan det vara för många timmar på dagis, de barn som lämnas kl 7 och hämtas kl 17 är naturligtvis sjukast och föräldrar som gillar sina barn och vill vara en bra förälder ger inte bort dem 10 timmar per dag.
Citera
2026-05-05, 14:41
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Du beskriver detta som något mörkt. Har någon farit illa? Tycker själv att jag sytt ihop detta rätt bra tills vidare.

Men kan inte neka till att jag är kåt på Gigi. Blicken hon gav mig nyss vid kopieringsmaskinen. Våta trosor och hård kuk där...
Citera
2026-05-05, 14:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ska en 3-åring klara sig själv en hel dag? Finns väl en anledning till att vab normalt sett är upp till barnen är 12 år... Det går inte att planera för att ens barn blir sjuka. Hur tänker du där? Arbetsgivare behöver framförhållning med reservplaner ifall deras anställda själva blir sjuka eller ska vabba. Det är knappast de anställdas ansvar.
FÖRÄLDRAR med 3åringar behöver framförhållning med reservplaner. Tänker du att chefen är en slags deltidsförälder?

3-åringar som är sjuka behöver naturligtvis ha någon hemma. Syskon? Mannen? Mormor?

Självklart ska man sparka någon som har en 3-åring som är sjuk 10 gånger på en säsong. Det är ju bättre att hon går på akassa. En arbetsplats är inte ett reserv-dagis. Möjligen om man jobbar på en stor arbetsplats t.ex landstinget eller kommunen, där kan man ha rutiner.

Hela tråden andas den självklara åsikten "anställ inte kvinnor med små barn". VAB motarbetar alltså kvinnor med små barn på arbetsplatser, vem kunde trott. När jag var förälder fanns inte VAB, man fick ta ledigt från jobbet och det kostade pengar. En bra motivationshöjare att ringa mormor.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-05 kl. 14:51.
Citera
2026-05-05, 14:46
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jo men misstänker arbetsgivaren att vab missbrukas måste de finnas något de kan göra ..

Vet bara inte hur arbetsgivaren skulle kunna kontrollera något. Det är ju inte direkt så att de kan ringa till barnens skola eller förskola för att kolla om barnen är frånvaroanmälda då dessa uppgifter inte lämnas ut hur som helst och då arbetsgivaren inte kan begära läkarintyg och finns ingen ersättning från Försäkringskassan finns inget att hämta där heller. Antar att det inte heller är helt korrekt att åka hem till en anställd för att kolla under själva frånvaron. Så vet inte vad detta något skulle vara som de kan göra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in